koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
zmodyfikowano  1 dzień temu

Najsłynniejsza komedia Aleksandra Fredry w reż. Michała Chorosińskiego

Cieszyn »
CO jest GRANE » 71 wyświetleń od 18 sierpnia 2025

"Zemsta" - obok "Ślubów panieńskich" - najsłynniejsza komedia Aleksandra Fredry od niemal 200 lat żyje w świadomości wielu pokoleń Polaków. Krytycy pisali, że jest jakby "polonezem granym dźwiękiem słów" i wszyscy zgadzali się co do jednego - to najbardziej polska komedia Fredry.

Sąsiedzki spór Cześnika i Rejenta staje się podstawą do przedstawienia ludzkich przywar, wyśmiania małostkowości, ale i okazją do przypomnienia, dlaczego na końcu to właśnie zgoda zbuduje na nowo to, co nienawiść zniszczyła. Jak to w komedii bywa, tak i w "Zemście" nie mogło zabraknąć miłosnej intrygi wymierzonej w młodych zakochanych i knuć tzw. średniego pokolenia, czyli prześmiesznego Papkina i apetycznej Podstoliny. W analizach "Zemsty" zalicza się też Fredrę do kontynuatorów polskiego oświecenia, nie można jednak jednoznacznie (jak to często bywało) uznać go za naśladowcę Moliera w twórczości komediowej. Fredro ma swój niepowtarzany, polski styl, który tak nas uwiera i tak nas śmieszy w "Zemście".

Styl ten jest najwyższą próbą komedii. I właśnie z tak zacnego tworzywa poetyckiego utkał Fredro komedię, o której wstyd zapomnieć. I warto ją sobie przypomnieć, zwłaszcza gdy w wierności literze tekstu i szacunku do słowa możemy - dzięki wyjątkowej inscenizacji Teatru Klasyki Polskiej - przenieść się do zamku Kamieniec, by samemu przekonać się, dlaczego tak chętnie budujemy mury między nami i co się stanie, gdy w świecie, w którym zgoda jest podobno niemożliwa, na chwilę zapanuje święty spokój.

Odwieczne spory o wszystko i o nic Cześnika z Rejentem, niewinna miłość Klary i Wacława wypróbowana w ogniu intrygi, mało zalotne, ale prześmieszne zaloty Papkina i matrymonialne plany wdowy Podstoliny - jednym słowem ZEMSTA!

Reżyseria: Michał Chorosiński
Scenografia/kostiumy: Barbara Wesołowska-Kowalska
Muzyka: Marcin Pospieszalski
Kwartet dęty drewniany Teatru Klasyki Polskiej (flet, obój, klarnet, fagot)

Cześnik Raptusiewicz - Jarosław Gajewski
Klara - Marta Dylewska
Rejent Milczek - Dariusz Kowalski
Wacław - Ksawery Szlenkier
Podstolina - Maja Hirsch / Joanna Kwiatkowska-Zduń
Papkin - Tomasz Drabek
Dyndalski - Leszek Zduń
Śmigalski - Paweł Lipnicki
Mularz - Henryk Gołębiewski

Bilety do nabycia na: KupBilecik.pl

"Zemsta" Teatr Klasyki Polskiej

Różni artyści

"Zemsta" - najsłynniejsza komedia Aleksandra Fredry, od niemal 200 lat żyje w świadomości wielu pokoleń Polaków. Krytycy pisali, że jest jakby "polonezem granym dźwiękiem słów" i wszyscy zgadzali się co do jednego - to najbardziej polska komedia Fredry. Sąsiedzki spór Cześnika i Rejenta staje się w niej podstawą do ukazania ludzkich przywar, wyśmiania małostkowości, ale i okazją do przypomnienia, dlaczego na końcu to właśnie zgoda zbuduje na nowo to, co nienawiść zniszczyła. Jak to w komedii bywa, nie mogło w "Zemście" zabraknąć miłosnej intrygi wymierzonej w młodych zakochanych i knowań tzw. średniego pokolenia, czyli prześmiesznego Papkina i apetycznej Podstoliny. Osobnym motywem jest spór o zamek, w którym dzieje się akcja komedii. Fredro ma swój niepowtarzany, polski styl, który tak nas uwiera i tak nas śmieszy w "Zemście". Styl ten jest najwyższą próbą komedii. I właśnie z tak zacnego tworzywa poetyckiego utkał Fredro "Zemstę", którą warto stale przypominać. Bilety do nabycia na: KupBilecik.pl

zmodyfikowano  1 dzień temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ