koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
GAUDIUMDBP - miesiąc z 9 sztukąBWA Wrocław - spadekPopiół i diament - spotkaniaCO JEST GRANE - LISTOPAD 2025 - nr 375 - do pobraniaKAMERALIŚCI WROCŁAWSCY - Świder & Herbert
zmodyfikowano  13 lat temu  »  

Pamiętnik rodzinny. Cenzura

Bytom »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 15 922 wyświetleń od 14 maja 2010
  • od: 21 maja 2010, piątek
    do: 19 czerwca 2010, sobota

Michał Korchowiec

CSW KRONIKA w Bytomiu zaprasza na wystawę

Michał Korchowiec" Pamiętnik rodzinny. Cenzura"

Wystawa czynna od 21 maja do 19 czerwca

Udostepnienie: 21 maja (piątek) godz. 19:00

Pierwsza wersja pracy była pokazana w galerii Nova w Krakowie (pt. Auto) jako część instalacji złożonej z mebli i bibelotow imitujących pokoj dzienny w mieszkaniu i trzech telewizorow, na ktorych były wyświetlane filmy z udziałem mojej rodziny, mające ilustrować kluczowy problem braku dialogu między bliskimi sobie ludźmi.

Kilka miesięcy po wystawie od jednej z osob, ktora była pokazana na filmie (kuzyna), zacząłem otrzymywać pogrożki, żądania przesłania filmow, zdjęcia informacji o wystawie, a w przypadku nie zrobienia tego groźbę wytoczenia mi procesu.

Osoba grożąca mi procesem zamiast pytań i prośb o wytłumaczenie sprawy używała obelg, jednocześnie wymuszając na mnie „błaganie o przebaczenie u całej rodziny".

W rozmowie z adwokatem dowiedziałem się, że w przypadku wytoczenia procesu i mojej przegranej sąd mogłby mi nakazać ocenzurowanie pracy, publiczne przeprosiny, a także przekazanie dochodu ze sprzedaży pracy lub zrzeczenie się praw do dzieła i przekazanie go do kolekcji jakiejś instytucji sztuki.

Postanowiłem samemu ocenzurować swoj film. Tym samym praca stawiająca tezę braku dialogu w rodzinie sama stała się jej potwierdzeniem.

Postanowiłem, nie czekając na wyrok:

  • autocenzurować swoją pracę, tekst kuratorski, tytuł,
  • zamieścić w ogolnopolskiej prasie publiczne przeprosiny,
  • poprosić o zgodę na możliwość pokazania pracy w uznanej instytucji sztuki, po czym przekazać pracę do jej kolekcji (praca zostanie przekazana do kolekcji Kroniki).

Historia ta, pomimo że dotyczy tylko jednej z moich prac, wydaje się być uniwersalna. Taka sytuacja, jeśli zdarza się początkującemu tworcy, może skutecznie zablokować jakiś etap jego rozwoju albo skierować go na inny tor, a osobom pozbawionym wsparcia ze strony instytucji czy autorytetu skutecznie odebrać prawo do wolności artystycznej wypowiedzi.

Cenzura, jaka dotyka moją pracę jest dwojakiego rodzaju. Z jednej strony oparta jest na prawie do ochrony wizerunku, z drugiej - na nieuchwytnej, ale szczegolnie mocno fetyszyzowanej wierze w moc czy funkcję rodziny. Funkcja rodziny nie może być przez jej członkow dyskutowana, jest przezroczysta i pewnie dlatego, gdy zostaje użyta, działa w tak opresyjny sposob. Wymuszając ocenzurowanie dzieła okalecza nie tylko pierwotny zamysł, ale także każe pytać, na czym w rzeczywistości polega związek/relacja rodzinna - na ogolnym porozumieniu czy na zawieszonej na krotszy lub dłuższy czas możliwości opresji?

Michał Korchowiec

PRZEPROSINY

Przepraszam wszystkich członkow mojej rodziny uważających, że zostali skrzywdzeni, a tym samym nie chcą mieć nic wspolnego z pracą opowiadającą o problemie braku porozumienia i komunikacji wśrod najbliższych sobie osob.

Michał Korchowiec

Wszystkich, szczegolnie tych, do ktorych kieruję przeprosiny zapraszam na wystawę projektu Pamiętnik rodzinny - cenzura w Centrum Sztuki Wspołczesnej Kronika w Bytomiu od 21 mają do 19 czerwca 2010.

Michał Korchowiec (ur. w 1987). Od 2006 roku studiuje w ASP w Krakowie (Wydział malarstwa., pracownia malarska profesora Andrzeja Bednarczyka, pracownia intermedialna Grzegorza Sztwiertni i Zbigniewa Sałaja). Artysta tworzy instalacje związane z malarstwem. Zajmuje się rownież video-art i sztukami interdyscyplinarnymi. Jego prace wystawiane były m.in. w galerii Nova w Krakowie, galerii Leto w Warszawie i galerii BestRegards we Frankfurcie. Wspołpracuje z galerią Nova w Krakowie. Autor scenografii do spektakli "Niech żyje wojna" i "Był sobie Andrzej, Andrzej, Andrzej i Andrzej" Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego. Mieszka w Krakowie.

bilety:

wstęp wolny

autor:
zmodyfikowano  13 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ