koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - GRUDZIEŃ 2025 - nr 376TpL repertuar grudzień 2025XIII Spotkanie Ekumeniczne 2026
zmodyfikowano  13 lat temu  »  

Od a do ∞

Bytom »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 16 247 wyświetleń od 11 stycznia 2010
  • od: 23 stycznia 2010, sobota
    do: 24 kwietnia 2010, sobota

Anna Ostoya "Od a do ∞"

23 stycznia - 24 kwietnia 2010

wernisaż: 23 stycznia 2010 (sobota), godz. 19.00 - 21.00

  • wystawa Michała Smandka "Discovery" i meeting room_04 Tomka Kowalskiego "Pokaz"
    ++ koncert Brudne Dzieci Sida

+++ after party w Klubie OK

kurator: Stanisław Ruksza

Anna Ostoya wystawą „Od a do ∞" podejmuje problematykę wojny i przemocy, traktując ją jako pytanie o „koniec wiedzy". Niemożliwość znalezienia rozwiązania problemu wojny i przemocy wyznacza granice ludzkiego intelektu.

Punkt wyjścia projektu stanowi korespondencja „Dlaczego wojna?" („Why War?") pomiędzy Albertem Einsteinem i Zygmuntem Freudem opublikowana przez Ligę Narodow w 1933 roku. Tekst w formie broszury miał upowszechniać krytyczne spojrzenie na wojnę, jednak jej druk został ograniczony po dojściu do władzy nazistow w Niemczech.

W 1932 roku Albert Einstein, zaangażowany pacyfista, zwrocił się do Zygmunta Freuda z pytaniem: co skłania człowieka i społeczeństwo do nienawiści i zabijania się nawzajem? Jak zapobiec temu niebezpieczeństwu? Czy istnieje perspektywa kontroli nad psychiczną ewolucją człowieka, by wyeliminować psychozę nienawiści i zniszczenia?

Dla Einsteina tymczasowym rozwiązaniem byłaby międzynarodowa organizacja, czuwająca nad pokojową formą rozwiązywania konfliktow. Einstein zdawał sobie jednak sprawę z ograniczeń takiej instytucji i z istnienia poza- politycznych „psychologicznych przeszkod", ktorych poznanie jest konieczne, by znaleźć rozwiązanie problemu wojny. Wyjaśnienia ekonomiczne, czy oskarżanie przywodcow o wywoływanie wojen w swoim własnym interesie nie zdawały się być wystarczające. „Pożądanie nienawiści i zniszczenia" ukryte w człowieku to zagadka, ktorej rozwiązanie Einstein miał nadzieję usłyszeć od Freuda. Tym samym znaleźć metody edukacyjne, ktore w przyszłości wyeliminowałyby problem.

Freud w swoim liście, naznaczonym tonem pesymizmu i bezsilności, daje kilka odpowiedzi, nie przedstawia jednak konkretnych argumentow. Usprawiedliwia się i przeprasza za rozczarowanie i dostarczanie jedynie „rodzaju mitologii". Odwołuje się do teorii instynktu śmierci, ktorą opisał w „Poza zasadą przyjemności" w 1919 roku. Teoria ta stała się przedmiotem krytyki wielu psychoanalitykow i przykładem zmagań wielkiego umysłu z nowymi ideami. Na końcu listu Freud wyraża przekonanie, że cokolwiek przyczynia się do rozwoju kultury, działa przeciwko wojnie.

Celem wystawy „Od a do ∞" nie jest znalezienie odpowiedzi na pytanie „Dlaczego wojna?", ale przedstawienie wynikającego z niego problemu ograniczoności wiedzy; zakwestionowanie kategorii iluzji i rzeczywistości, mitu i faktu, oraz społecznych i subiektywnych fantazji.

Brak możliwości udzielenia zadawalającej odpowiedzi i znalezienia rozwiązania, ktore zakończyłoby przemoc, zmusza do poszukiwań alternatywnego podejścia do wiedzy. Jednym ze sposobow jest porzucenie ambicji dostarczania wyjaśnień i udowodniania swojej racji, pozostawienie w stanie „zawieszania" swojej wiedzy i przyjrzenia się jej z dystansu. „Ostateczny cel" - znalezienie rozwiązania - zostaje zaniechany.

Problematyka „Od A do ∞" ogniskuje wokoł kwestii świadomości dzisiejszego człowieka świata zachodniego. Charakteryzuje ją brak bezpośredniego kontaktu ze zbrojną przemocą i militarnymi konfliktami, nieprzerwany medialny napływ informacji o nich, narastające poczucie zagrożenia akcjami terrorystycznymi. Dyskurs wojny dyktowany patriarchalną tradycją określa struktury społeczne, w ktorych role płci są tylko pozornie rownouprawnione.

Projekt „Od a do ∞" składa się z obrazow olejnych, kolaży na płotnie, rzeźb i prac tekstowych. Formalna rożnorodność prac projektu i sposob aranżacji wystawy odpowiada konceptualnemu założeniu ujęcia wielości perspektyw i teorii. Malarstwo olejne funkcjonuje tu jako metafora odzwierciedlająca wysiłek intelektualny. „Ostateczny cel" - ostateczna forma nie może być z gory przewidziana, ale jest kształtowana w długotrwałym procesie. Prace tekstowe powstałe na bazie zebranych i własnych cytatow, są autonomicznymi dziełami, a nie uzupełnieniem pozostałych prac. Figuratywność i abstrakcyjność zostały zastosowane w każdej z prac konsekwentnie do specyfiki tematu kwestionując podział miedzy realizmem a abstrakcją.

Trwają przygotowania do książki zawierajaca m.in. reprodukcje prac Anny Ostoyi, korespondencję Alberta Einsteina i Zygmunta Freuda oraz teksty Jacquline Rose, Stanisława Rukszy.

Anna Ostoya (ur. 1978 w Krakowie) studiowała w Parsons School of Art and Design w Paryżu oraz w Stadelschule we Frankfurcie nad Menem. W 2009 roku ukończyła Whitney Independent Study Program w Nowym Jorku. Prace Anny Ostoyi prezentowane były m.in. w Portikus we Frankfurcie, Silverman Gallery w San Francisco, w Lisson Gallery w Londynie, Car Projects w Bolonii, CCS Bard College w Nowym Jorku, na Manifesta 7 w Rovereto i 2 Biennale w Atenach. Anna Ostoya mieszka i pracuje w Krakowie i Nowym Jorku.

bilety:

wstęp wolny

autor:
zmodyfikowano  13 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ