koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - maj 2025 - nr 371Sztuka na miejscu KAF
zmodyfikowano  15 dni temu

15\. NDI SOPOT CLASSIC Singe Seele - koncert barokowy

Sopot »
CO jest GRANE » 115 wyświetleń od 11 kwietnia 2025

Sopot » Tadeusza Kościuszki 1 » NA MAPIE

*Singe Seele  *
*01.07.2025 | godz. 20.00 *
*Kościół św. Jerzego w Sopocie   *

*W programie:  *
G.F. Haendel – Sonata triowa g-moll HWV 387 / wybór / 
G. F. Haendel – cykl Neun deutsche Arien HWV 202-210 
G.F. Haendel – Sonata triowa d-moll HWV 381 

*Wykonawcy:  *
Dorota Szczepańska _ sopran   
Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona  
Krzysztof Garstka_ klawesyn, prowadzenie  

Nie ma z pewnością miejsca na świecie, dokąd człowiek podróżowałby z większą przyjemnością niż Włochy. Tymi słowy Joseph Addison rozpoczął relację ze swojej podróży do Italii, którą odbył zaledwie kilka lat przed Haendlem. I choć u młodego Haendla idea podróży nie wzbudzała pierwotnie aż takiego entuzjazmu, to nie ulega wątpliwości, że wizyty we Florencji, Wenecji, Rzymie i Neapolu odegrały kluczową rolę w kształtowaniu jego twórczej osobowości. Niech nas więc nie zmyli niemiecki tekst poezji Bartholda Heinricha Brockesa wykorzystany w cyklu Neun deutsche Arien HWV 202-210, który powstawał już w Londynie między 1724 a 1727 rokiem. Muzyczny styl tych utworów nie odbiega od włoskich dzieł z tego okresu. Choć arie te nie są wpisane w szerszą narrację, to – podobnie jak solowe ustępy z Rodelindy czy Juliusza Cezara – zachwycają śpiewnością melodii, wyczuciem harmonii i naturalną, pełną umiaru ekspresją.

W stylu włoskim utrzymane są także utwory instrumentalne Haendla. W Sonacie triowej g-moll HWV 387 wyraźnie słychać inspirację twórczością Arcangela Corellego. Podobne wpływy są obecne w utrzymanej w tonacji d-moll sonacie oznaczonej numerem HWV 381. Co prawda czteroczęściowy utwór wpisuje się w schemat tak zwanej sonaty da chiesa, jednak następująca po uroczystym Adagio część szybka przywodzi na myśl nieodpowiedni dla kościoła taneczny rytm gigue’a.

Marta Dziewanowska-Pachowska

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  15 dni temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ