ONTOLOGICZNY DOWÓD NA MOJE ISTNIENIE
- 31 października 2003, piątek» 19:00
- 30 października 2003, czwartek» 19:00
- 26 października 2003, niedziela» 19:00
- 25 października 2003, sobota» 19:00
- 24 października 2003, piątek» 19:00
- 28 marca 2003, piątek» 19:00
- 27 marca 2003, czwartek» 19:00
- 26 marca 2003, środa» 19:00
- 2 lutego 2003, niedziela» 19:00
- 1 lutego 2003, sobota» 19:00
JOYCE CAROL OATES
Czy lęk przed przemocą, pragnienie przemocy prześladują tylko mnie, czy też daję wyraz powszechnym odczuciom? Wyczuwam je wszędzie dookoła,
zarówno lęk, jak pragnienie. Joyce Carol Oates
Jak udowodnić, że Bóg istnieje? – zagadnienie wielokrotnie rozważane w minionych wiekach; dziś już nie. Jak udowodnić, że człowiek istnieje? –
zagadnienie bardziej aktualne w dzisiejszych czasach. Joyce Carol Oates
Joyce Carol Oates (1938 - ), amerykańska powieściopisarka, dramaturg, poetka
i eseistka, dwukrotnie nominowana do Nagrody Nobla, czołowa postać
postmodernistycznego realizmu w literaturze amerykańskiej. Laureatka National
Book Award. Autorka utworów społeczno-obyczajowych i psychologicznych,
których akcja rozgrywa się w świecie zbrodni, przemocy i gwałtu.
Interesują ją problemy zagrożenia osobowości i wolności jednostki w dzisiejszym świecie. Nazywana jest mroczną damą literatury
amerykańskiej. W polskim tłumaczeniu ukazały się m.in. powieści: Oni,
Amerykańskie apetyty, Blondynka, 'Czarna topiel'; dramaty Klastery,
Ontologiczny dowód na moje istnienie, zbiór opowiadań Dotyczy sprawy
Bobbyego. Natrętny leitmotiv większości jej dzieł to przemoc, jej
mechanizm i przede wszystkim ofiary – najczęściej dziewczyny i młode
kobiety, rzadziej chłopcy. SztukaOntologiczny dowód na moje istnienie`
jest pod tym względem reprezentatywna, spotykają się w niej ulubione,
mroczne wątki autorki. W najtrywialniejszym streszczeniu – dramat opowiada
o Shelley, dziewczynie, która daje się uwieść sutenerowi. Nade wszystko
pragnie zaistnieć (znaleźć dowód na swoje istnienie), a do tego potrzebuje
innych, najchętniej mężczyzn.
SPEKTAKL DLA WIDZÓW DOROSŁYCH
Kwestia kłamstwa, uwiedzenia czy iluzji jest kluczowa dla twórczości Joyce
Carol Oates – bez względu na okoliczności, ofiary opisywane przez nią,
zostają oszukane lub oszukują się same. Taka jest Shelley, taka jest
również bohaterka książki Amerykańskie apetyty Sigrid – sprytna i infantylna, egoistyczna i wrażliwa, nieustannie świadoma przybranej pozy.
Rozkwita przed audytorium, jak gdyby cudze spojrzenia miały wobec niej moc
integrującą, natomiast pozostawiona sama sobie popada w chorobę, ciąży
ku autodestrukcji (...) Wątek kobiety rozsypanej, czy raczej kobiety bez
twarzy znajduje swój punkt kulminacyjny w Blondynce (2000). Z diagnozy
postawionej w niej przez Oates wynika, że winę za istnienie blondynek ponosi
cała kultura, a więc mężczyźni, redukujący partnerki do roli obiektów
pożądania, i kobiety, które się z tym godzą, czyli godzą się na swój
status rzeczy. W sadomasochistycznym świecie, w którym przemoc jest dowodem
zainteresowania ( a każde zainteresowanie – aktem przemocy), rozproszona
opresja przybiera postać błędnego koła. Blondynce pozostaje jedna
strategia obrony: Nie utożsamiać się ze swym ciałem, urzeczowić je do końca, znieczulić się na doświadczenia, udając, że doświadcza kto inny.
Można wtedy śmielej budzić pożądanie, tyle, że tożsamość się rozwarstwia (...) W Blondynce odsłaniają się przed nami kolejne portrety
bohaterki, aż do wstrząsającego wizerunku, gdy aktorka była już obumarła
wewnętrznie i wyniszczona zewnętrznie, co rano sztucznie przywracana światu
przez charakteryzatora. Owa maska pośmiertna za życia odsyła do postaci
Shelley, której status ontologiczny jest upiornie niejasny (na początku
dramatu sama przedstawia się jako martwa, pod wpływem zabiegów Petera
(sutenera) ożywa niczym zombi. To, co w dramacie szokuje nas już w punkcie
wyjścia, w powieści stanowi logiczny finał długiego procesu dezinegracji.
Nieliczne utwory Oates, które ukazały się w Polsce, dają już pewne
wyobrażenie o typie dziewczyny-ofiary, jakim posługuje się pisarka. We wszystkich powtarzają się sytuacje, całe sekwencje sytuacyjne (ucieczka z domu, uwiedzenie, uwięzienie, gwałt czy inna fizyczna przemoc, czasem
śmierć) ich przyczyny i okoliczności (brak porozumienia z rodzicami,
tęsknota za miłością i lepszym życiem, naiwność lub mitomania),
wreszcie konsekwencje, by tak rzec, egzystencjalne (oderwanie świadomości od ciała, rozchwianie, a nawet zakwestionowanie tożsamości). Nie daje się jednak na tej podstawie zbudować jednoznacznego schematu, stałego mechanizmu
działania przemocy, bo dochodzi jeszcze czynnik irracjonalny, czarna
topiel, czyli żywioł absurdalnego, nieuzasadnionego zła. Ten naddatek w konstruowanym przez pisarkę modelu świata pełni rolę dynamizującą,
napędza zdarzenia (...) W Ameryce pojawia się nowa moralność, w gruncie
rzeczy doskonalsza od dotychczasowej – demokratyzacja ducha, wartość
doświadczania życia dla niego samego, bez podziału na dobro i zło, piękno
i brzydotę, etyczne i nieetyczne' – pisze Oates w przedmowie do swych
opowiadań. Trudno powiedzieć, czy ironizuje. Wiele wskazuje na to, że przerażający świat jej utworów jest postawioną zupełnie serio
diagnozą.' Na podstawie tekstu Justyny Jaworskiej Lista ofiar Joyce Carol
O. Dialog 3/2002.
To tylko botoks - czyli zastrzyk uśmiechu
9 listopada 2025 - 15:30/18jest więcej terminów
Sala Koncertowa Portu Gdynia
Rotterdamska 9 Gdynia
368 506teatr
The Bill, Leniwiec, Stacja B, Koniec Świata, Psy Wojny
8 listopada 2025 - 19:00
Klub Muzyczny Ucho
ul. Św. Piotra 2 Gdynia
57 164teatr
Harry Potter - Koncert Muzyki Filmowej
8 listopada 2025 - 19:00
Sala Koncertowa Portu Gdynia
Rotterdamska 9 Gdynia
454 273teatr
Apteka | 40 psychedelic years 2025 tour | Gdynia
7 listopada 2025 - 19:30
Podwórko Art
Ul. Świętego Piotra 2 Gdynia
3 439teatr
GRUNGE NIGHT by Goat of Arms
7 listopada 2025 - 19:30
Blues Club
Portowa 9 Gdynia
9 812teatr
Eleni z zespołem - Jubileusz 50-lecia!
7 listopada 2025 - 19:00
Sala Koncertowa Portu Gdynia
Rotterdamska 9 Gdynia
244 899teatr
Aleksandra Radomska ''Zajedzie nas ten samorozwój"
7 listopada 2025 - 18:00
Nowy Harem Club
3 Maja 28 Gdynia
450 007teatr
ABBA THE SHOW
4 listopada 2025 - 20:00
Sala Koncertowa Portu Gdynia
Rotterdamska 9 Gdynia
352 118teatr
Teatr Baniek Mydlanych "Tajemnica Bańki Szczęścia"
4 listopada 2025 - 12:00/17
Sala Koncertowa Portu Gdynia
Rotterdamska 9 Gdynia
267 889teatr
Cotton Wing
30 października 2025 - 19:30
Blues Club
Portowa 9 Gdynia
9 902teatr
BERNARD DORNOWSKI EX CZERWONE GITARY
29 października 2025 - 19:30
Blues Club
Portowa 9 Gdynia
9 643teatr
"Kiedyś, a dziś" - NOWY PROGRAM 2025
26 października 2025 - 19:00
Podwórko Art
Ul. Świętego Piotra 2 Gdynia
195 161teatr
"Kiedyś, a dziś" - NOWY PROGRAM 2025
26 października 2025 - 19:00
Podwórko Art
Ul. Świętego Piotra 2 Gdynia
204 382teatr
Kraków Street Band - koncert
26 października 2025 - 19:30jest więcej terminów
Blues Club
Portowa 9 Gdynia
15 809teatr
Mandrake Route Tribute to Deep Purple
25 października 2025 - 19:30
Blues Club
Portowa 9 Gdynia
9 091teatr
Jutro będzie futro
25 października 2025 - 16:00/19jest więcej terminów
Sala Koncertowa Portu Gdynia
Rotterdamska 9 Gdyniajest więcej miejsc
399 354teatr
Koncert Dariusz Maleo Malejonek
24 października 2025 - 19:30
Podwórko Art
Ul. Świętego Piotra 2 Gdynia
88 464teatr



























