Konferencja ogólnopolska "Sztuka w przestrzeni publicznej. Pamięć kolektywna – pamięć indywidualna"
- 19 października 2025, niedziela» 13:00

Organizator: Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku
Termin konferencji: 19.10. 2025, godz. 13:00,
Miejsce: Audytorium ASP, Targ Węglowy 6, Gdańsk (wejście od ul. Tkackiej)
Finisaż i oprowadzanie po wystawie: "Formowanie Pamięci – Przestrzeń Rozdarcia. Franciszek Duszeńko uczennice i uczniowie" – 19.10.2025, godz. 12:00 / Wielka Zbrojownia, Targ Węglowy 6, Gdańsk (wejście od ul. Tkackiej)
W wydarzeniach organizowanych w ramach „Roku Franciszka Duszeńki” Akademii Sztuk Pięknych towarzyszą: Muzeum Narodowe w Gdańsku, Muzeum II Wojny Światowej, Gdańska Galeria Miejska oraz Urząd Miasta Gdańska.
Rok 2025 został w Polsce ogłoszony przez Sejm RP „Rokiem Franciszka Duszeńki” – artysty, rzeźbiarza, nauczyciela akademickiego, rektora PWSSP (Akademia Sztuk Pięknych od 1996 roku), wybranego w pierwszych, demokratycznych wyborach (1981–1987). Autora i współautora wielu monumentalnych realizacji pomnikowych, w tym wspólnie z A. Hauptem i F. Strynkiewiczem pionierskiego założenia przestrzenno-pomnikowego – Pomnika Ofiar Obozu Zagłady w Treblince (projekt z 1954 r., realizacja 1964), które jest jednym z bardziej dramatycznych i znaczących kompozycji architektoniczno-rzeźbiarskich poświęconych ofiarom nazizmu.
Konferencja wraz z oprowadzaniem stanowi okazję do refleksji nad twórczością tego artysty, zarówno jej wartością artystyczną, jak i kontekstem społeczno-politycznym.
PROGRAM WYDARZENIA
12:00 – Otwarcie konferencji (moderator Łukasz Guzek)
Oprowadzanie po wystawie „Formowanie Pamięci – Przestrzeń Rozdarcia | Franciszek Duszeńko uczennice i uczniowie”, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku (Zbrojownia Sztuki)
13:00 – część 1
Grzegorz KLAMAN, „Antymonument. Założenia teoretyczne”
Roman NIECZYPOROWSKI, „Franciszek Duszeńko w świetle badań archiwalnych”
Eliza GAUST, „Ożywić pomnik pogrążony w traumie. Analiza projektu Krzysztofa Wodiczki EMANCYPACJA. Projekcja na pomnik Tadeusza Kościuszki na Placu Wolności w Łodzi”
Joanna SZYMULA-GRYGIEL, „Il Grande Cretto Alberta Burriego – monument na gruzach miasta”
Przerwa
15:30 – część 2
Agnieszka REJNIAK-MAJEWSKA, „Współczesne prace/działania artystyczne jako element wystaw historycznych dotyczących II wojny światowej” (kilka przykładów i próba typologii)
Anna REMISZEWSKA, „Analiza treści symbolicznych założenia pomnikowego w Treblince” Magdalena TARNOWSKA, „Pamięć / reakcja na Zagładę”
Dyskusja
Sztuka w przestrzeni publicznej: pamięć kolektywna – pamięć indywidualna
Rok 2025 został w Polsce ogłoszony przez Sejm RP „Rokiem Franciszka Duszeńki”, artysty i pedagoga związanego z Akademią Sztuk Pięknych w Gdańsku. To wydarzenie stanowi okazję do refleksji nad twórczością tego artysty, zarówno jej wartością artystyczną, jak i kontekstem społeczno-politycznym.
Zakresy tematyczne poruszane w wystąpieniach konferencyjnych
Relacje historii i współczesności
Dzieła sztuki realizowane w przestrzeni publicznej pełnią rolę wehikułu przenoszącego pamięć o wydarzeniach historycznych do współczesności. Wraz z procesami historyzacji wydarzeń następuje zmiana paradygmatów myślenia i interpretowania faktów. Zmiany narracji historycznych ukazują proces kształtowania pamięci, osadzania zdarzeń i postaci we współczesności.
Upamiętnienie i przypominanie
Sztuka w przestrzeni publicznej ma zdolność do upamiętniania, przechowania i utrwalania w pamięci zbiorowej i indywidualnej zdarzeń historycznych i osób z nimi związanych. Ale także ma zdolność do przypominania, czyli wydobywania z historii bliższej i dalszej zdarzeń i ludzi, o których pamięć uległa zatarciu, bądź są przedmiotem kontrowersji. Współczesne formuły realizacji artystycznych umożliwiają rewitalizację pamięci i dokonywanie symbolicznych rekonstrukcji będących sposobem na przywracanie pamięci.
Umiejscawianie w historii
Pomniki realizowane w przestrzeni publicznej mają formę trwałą, tworzą stałe miejsca pamięci. Ale przestrzeń publiczna ma charakter dynamiczny, jest pełna życia. Dlatego efemeryczne formy artystyczne, czasowe i zmienne, a także interaktywne i immersyjne pozwalają na budowanie przestrzeni dialogicznych, lub inaczej przestrzeni dyskursywnych zapewniających udział w historii przez aktywne jej tworzenie
Naczynia najprostsze
od: 3 marca 2006 do: 2 kwietnia 2006
Nadbałtyckie Centrum Kultury
ul. Korzenna 33/36 Gdańsk
33 186sztuka
Koniec epoki
od: 3 lutego 2006 do: 26 lutego 2006
Nadbałtyckie Centrum Kultury
ul. Korzenna 33/36 Gdańsk
35 706sztuka
Klimat profesjonalny
od: 26 listopada 2006 do: 15 grudnia 2006
Akademickie Centrum Kultury - Uniwersytetu Gdańskiego
ul. Wita Stwosza 58/ 2 Gdańsk
34 688sztuka
Kanton, Makau, Hong Kong - Potrójne Odrodzenie Smoka
od: 19 listopada 2006 do: 30 listopada 2006
Akademickie Centrum Kultury - Uniwersytetu Gdańskiego
ul. Wita Stwosza 58/ 2 Gdańsk
33 162sztuka
...po drugiej stronie Gdańska...
od: 12 czerwca 2006 do: 26 czerwca 2006
Akademickie Centrum Kultury - Uniwersytetu Gdańskiego
ul. Wita Stwosza 58/ 2 Gdańsk
31 825sztuka
Z życia studenta
od: 20 marca 2006 do: 22 marca 2006
Akademickie Centrum Kultury - Uniwersytetu Gdańskiego
ul. Wita Stwosza 58/ 2 Gdańsk
30 050sztuka
Młodzi adepci sztuki fotografii
od: 14 marca 2006 do: 17 marca 2006
Akademickie Centrum Kultury - Uniwersytetu Gdańskiego
ul. Wita Stwosza 58/ 2 Gdańsk
28 054sztuka
Egipt - sen o pustyni
od: 5 lutego 2006 do: 26 lutego 2006
Akademickie Centrum Kultury - Uniwersytetu Gdańskiego
ul. Wita Stwosza 58/ 2 Gdańsk
26 637sztuka
Szanghaj - impresje
od: 5 grudnia 2005 do: 5 stycznia 2006
Akademickie Centrum Kultury - Uniwersytetu Gdańskiego
ul. Wita Stwosza 58/ 2 Gdańsk
25 026sztuka
DOBROCHNA WALICKA
od: 1 listopada 2006 do: 20 grudnia 2006
Filharmonia Bałtycka
ul. Ołowianka 1 Gdańsk
25 272sztuka


















