koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
DNI SENIORA 225CO JEST GRANE wrzesień 2025 - nr 373DNI WĘGIERSKIE 2025 DBPTpL Repertuar 09.2025
zmodyfikowano  1 dzień temu  »  

Formowanie Pamięci – Przestrzeń Rozdarcia | Franciszek Duszeńko uczennice i uczniowie

Gdańsk »
CO jest GRANE » 391 wyświetleń od 4 września 2025
  • od: 12 września 2025, piątek
    do: 19 października 2025, niedziela

👉🏻Wernisaż: 12.09.2025, godz. 18.00

👉🏻Wystawa czynna: 12.09-19.10.2025, w godz. 12.00-18.00

👉🏻Finisaż: 19.10.2025, godz. 18.00

👉🏻Miejsce: Zbrojownia Sztuki, Targ Węglowy 6, Gdańsk

Kuratorzy: Grzegorz Klaman, Robert Kaja

Współpraca: Roman Nieczyporowski

Organizacja: Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku, Gdańska Galeria Miejska

Konferencja Sztuka w przestrzeni publicznej: pamięć kolektywna – pamięć indywidualna

19.10.2025 | Muzeum II Wojny Światowej Organizatorzy: Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku, Muzeum II Wojny Światowej

Przewodniczący konferencji: Łukasz Guzek i Roman Nieczyporowski

👉🏻W wystawie udział biorą:

Anna Baumgart

Anna Biczysko

Katarzyna Jóźwiak

Robert Kaja

Grzegorz Klaman

Karska & Went

Jerzy Lipczyński

Marian Molenda

Jacek Niegoda

Dorota Nieznalska

Bernard Ossowski

Ludmiła Ostrogórska

Zdzisław Pidek

Janina Rudnicka

Magdalena Szmidt-Góra

Eugeniusz Szczudło

Janusz Tkaczuk

Marek Targoński

Julita Wójcik

Monika Zadurska-Bielak

& Tomasz Bielak

Wybrane prace Franciszka Duszeńki oraz wybrani uczennice i uczniowie z jego pracowni – zarówno ci, którzy w jakimś stopniu kontynuują i rozwijają wątki zbieżne z jego twórczością (w szczególności te związane z definiowaniem i transformowaniem przestrzeni publicznej w kontekście pamięci), jak i ci, których osobowości dopełniają różnorodne i bogate spektrum oddziaływania pracowni profesora. Przestrzeń publiczna to płynny obszar obecności sztuki podlegający nieustannej redefinicji. Nasze spojrzenie będzie trajektorią przecinającą zarówno czas powojenny, w tym okres aktywności twórczej Duszeńki, jak i wektor skierowany w przyszłość poprzez wybrane działania jego uczniów. Wystawa jest próbą dokonania syntezy kluczowych aspektów praktyki artystycznej Duszeńki w przestrzeni publicznej.

Wzmożona debata o niewystarczalności i wyczerpaniu formy pomnikowej (czy jeszcze jest możliwa sztuka po Holokauście?) musiała towarzyszyć również Duszeńce w sposobie spojrzenia na miejsce Zagłady. Czyli tam, gdzie „zamierają wszystkie słowa i zawodzą wszystkie kategorie – tam gdzie wszystkie tezy, dające się podważyć bądź nie, przestają cokolwiek znaczyć – stamtąd może wyłonić się obraz”.

Odkrywcza intuicja Duszeńki jest motywem przewodnim naszej wystawy – z racji jej ciężaru wartym podkreślenia i uwypuklenia, ponieważ idea „antypomnika” otworzyła możliwość reinterpretacji i demontażu konwencjonalnej definicji rzeźby jako nieadekwatnej i niewystarczającej wobec wyzwań związanych nie tylko z formami upamiętniania, ale z funkcją i złożonością przestrzeni publicznych w ogóle.

Grzegorz Klaman

Patronat medialny: trojmiasto.pl, gdansk.pl, Radio Gdańsk, Magazyn Trójmiejski Prestiż, Zawsze Pomorze

autor:
zmodyfikowano  1 dzień temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ