
Formowanie Pamięci – Przestrzeń Rozdarcia | Franciszek Duszeńko uczennice i uczniowie
- od: 12 września 2025, piątekdo: 19 października 2025, niedziela

👉🏻Wernisaż: 12.09.2025, godz. 18.00
👉🏻Wystawa czynna: 12.09-19.10.2025, w godz. 12.00-18.00
👉🏻Finisaż: 19.10.2025, godz. 18.00
👉🏻Miejsce: Zbrojownia Sztuki, Targ Węglowy 6, Gdańsk
Kuratorzy: Grzegorz Klaman, Robert Kaja
Współpraca: Roman Nieczyporowski
Organizacja: Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku, Gdańska Galeria Miejska
Konferencja Sztuka w przestrzeni publicznej: pamięć kolektywna – pamięć indywidualna
19.10.2025 | Muzeum II Wojny Światowej Organizatorzy: Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku, Muzeum II Wojny Światowej
Przewodniczący konferencji: Łukasz Guzek i Roman Nieczyporowski
👉🏻W wystawie udział biorą:
Anna Baumgart
Anna Biczysko
Katarzyna Jóźwiak
Robert Kaja
Grzegorz Klaman
Karska & Went
Jerzy Lipczyński
Marian Molenda
Jacek Niegoda
Dorota Nieznalska
Bernard Ossowski
Ludmiła Ostrogórska
Zdzisław Pidek
Janina Rudnicka
Magdalena Szmidt-Góra
Eugeniusz Szczudło
Janusz Tkaczuk
Marek Targoński
Julita Wójcik
Monika Zadurska-Bielak
& Tomasz Bielak
Wybrane prace Franciszka Duszeńki oraz wybrani uczennice i uczniowie z jego pracowni – zarówno ci, którzy w jakimś stopniu kontynuują i rozwijają wątki zbieżne z jego twórczością (w szczególności te związane z definiowaniem i transformowaniem przestrzeni publicznej w kontekście pamięci), jak i ci, których osobowości dopełniają różnorodne i bogate spektrum oddziaływania pracowni profesora. Przestrzeń publiczna to płynny obszar obecności sztuki podlegający nieustannej redefinicji. Nasze spojrzenie będzie trajektorią przecinającą zarówno czas powojenny, w tym okres aktywności twórczej Duszeńki, jak i wektor skierowany w przyszłość poprzez wybrane działania jego uczniów. Wystawa jest próbą dokonania syntezy kluczowych aspektów praktyki artystycznej Duszeńki w przestrzeni publicznej.
Wzmożona debata o niewystarczalności i wyczerpaniu formy pomnikowej (czy jeszcze jest możliwa sztuka po Holokauście?) musiała towarzyszyć również Duszeńce w sposobie spojrzenia na miejsce Zagłady. Czyli tam, gdzie „zamierają wszystkie słowa i zawodzą wszystkie kategorie – tam gdzie wszystkie tezy, dające się podważyć bądź nie, przestają cokolwiek znaczyć – stamtąd może wyłonić się obraz”.
Odkrywcza intuicja Duszeńki jest motywem przewodnim naszej wystawy – z racji jej ciężaru wartym podkreślenia i uwypuklenia, ponieważ idea „antypomnika” otworzyła możliwość reinterpretacji i demontażu konwencjonalnej definicji rzeźby jako nieadekwatnej i niewystarczającej wobec wyzwań związanych nie tylko z formami upamiętniania, ale z funkcją i złożonością przestrzeni publicznych w ogóle.
Grzegorz Klaman
Patronat medialny: trojmiasto.pl, gdansk.pl, Radio Gdańsk, Magazyn Trójmiejski Prestiż, Zawsze Pomorze

