koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Nie tylko gospel 2025Wieczory w Aesenale 2025 II
zmodyfikowano  4 dni temu

XX MFM Mozartiana - Koncert finałowy

Gdańsk »
CO jest GRANE » 450 wyświetleń od 1 lipca 2025

Gdańsk » Bpa Edmunda Nowickiego 5 » NA MAPIE

Jubileuszowa odsłona Festiwalu Mozartiana w Gdańsku – święto muzyki i wyobraźni
Od dwudziestu lat Gdańsk latem brzmi Mozartem. Za sprawą Polskiego Chóru Kameralnego – uznanego zespołu i instytucji artystycznej Miasta Gdańska, która od początku stoi za organizacją festiwalu – Międzynarodowy Festiwal Mozartowski Mozartiana wpisał się na stałe w kulturalną mapę Europy. Jubileuszowa, dwudziesta odsłona wydarzenia odbędzie się w dniach 17–23 sierpnia 2025 i zapowiada się wyjątkowo – nie tylko ze względu na bogaty program, ale przede wszystkim na atmosferę święta, celebrację idei, która od dwóch dekad łączy klasykę z nowoczesnością, tradycję z artystyczną wolnością.
Zwieńczeniem jubileuszowej edycji będzie sobotni koncert finałowy w Archikatedrze Oliwskiej, podczas którego zabrzmi monumentalne oratorium Mesjasz Georga Friedricha Händla w opracowaniu Mozarta. Na jednej scenie wystąpią światowej klasy soliści – Lydia Teuscher, Iestyn Davies, Krystian KrzeszowiakTomasz Konieczny – wraz z orkiestrą Akademie für Alte Musik Berlin i, oczywiście, Polskim Chórem Kameralnym pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego. To będzie wieczór, który zapadnie w pamięć – i serce.

23.08.2025 (sobota) | godz. 21.00 | Archikatedra Oliwska, ul. Biskupa E. Nowickiego 5
KONCERT FINAŁOWY

Georg Friedrich Händel (1685–1759)
Mesjasz HWV 56, opr. Wolfgang Amadeusz Mozart KV 572 (1789)

WYKONAWCY
Lydia Teuscher – sopran
Iestyn Davies – alt
Krystian Krzeszowiak – tenor
Tomasz Konieczny – bas
Akademie für Alte Musik Berlin
Polski Chór Kameralny
Jan Łukaszewski – dyrygent

Lydia Teuscher Urodziła się we Fryburgu (Niemcy) i studiowała w Welsh College of Music and Drama oraz w Hochschule für Musik w Mannheimie. W ostatnich latach występowała m.in. jako Eudoksja w operze Telemanna Gensericus oder Sieg der Schönheit podczas Magdeburger Telemann-Festtage, wykonywała Mesjasza Händla z Royal Liverpool Philharmonic Orchestra pod batutą Bernarda Labadie, Pory roku Haydna z Tapiola Sinfonietta pod dyrekcją Mathew’a Hallsa oraz z Netherlands Radio Filharmonisch Orkest (dyr. Jan Willem de Vriend).
Wśród jej wcześniejszych występów znalazły się: partia Estrelli w koncertowym wykonaniu opery Schuberta Alfonso und Estrella z Helsinki Baroque Orchestra (dyr. Aapo Häkkinen), Quattro pezzi sacri Verdiego z Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Stworzenie świata Haydna z Scottish Chamber Orchestra (dyr. Maxim Emelyanychev) oraz Niemieckie Requiem Brahmsa z Philharmonia Zürich (dyr. Gianandrea Noseda).
Na scenie operowej Lydia Teuscher występowała m.in. jako Pamina w Czarodziejskim flecie podczas Mozartwoche w Salzburgu, na Festiwalu w Aix-en-Provence, w Teatrze Bolszoj, Bayerische Staatsoper w Monachium oraz Staatsoper Unter den Linden w Berlinie; Zuzanna w Weselu Figara na festiwalu w Glyndebourne, w Semperoper w Dreźnie, Staatstheater w Karlsruhe oraz w Hyogo Performing Arts Center w Japonii; jako Hero w Béatrice et Bénédict na festiwalu Saito Kinen w Japonii; jako Zerlina w Don Giovannim w Teatrze Bolszoj oraz Małgosia w Jasiu i Małgosi na festiwalu w Glyndebourne, w Semperoper w Dreźnie i na festiwalu Saito Kinen.
Iestyn Davies
Brytyjski kontratenor rozpocznie sezon 2025/2026 partią Orfeusza w Orfeuszu i Eurydyce w Canadian Opera Company oraz Opera Australia, a także jako Oberon w Śnie nocy letniej w Teatro Real w Madrycie. Jest cenionym interpretatorem muzyki Händla. Do najważniejszych wydarzeń sezonu 2024/2025 należały: rola Didymosa w Theodora w Teatro Real w Madrycie oraz z zespołem Music of the Baroque w Chicago; rola Dawida w Saulu na Festiwalu w Glyndebourne; Il Trionfo del Tempo e del Disinganno oraz Dixit Dominus z Los Angeles Philharmonic i Emmanuelle Haïm; Mesjasz z zespołem Les Violons du Roy pod batutą Bernarda Labadie; oraz tournée z ariami Händla z Chamber Orchestra of Europe i Robinem Ticciatim.
Wśród innych niedawnych sukcesów znalazło się europejskie tournée Koronacji Poppei Monteverdiego z Cappella Mediterranea i Leonardo García Alarcónem; rola Bertarido w Rodelindzie podczas tournée po USA i Azji z Harrym Bicketem i The English Concert; debiut w Operze Paryskiej jako Tolomeo w Juliuszu Cezarze; Oberon w produkcjach Atlanta Opera i Garsington Opera; oraz Chłopiec w Written on Skin George’a Benjamina z Fińską Orkiestrą Radiową. Artysta zadebiutował także w Australii, wykonując utwory J.S. Bacha i Arvo Pärta podczas szeroko zakrojonego tournée solowego z Australian Chamber Orchestra.
Jako ceniony śpiewak recitalowy, którego repertuar obejmuje utwory od Dowlanda po Claptona, dwukrotnie otrzymał nagrodę Gramophone Recital Award. W 2017 roku zdobył nagrodę Gramophone Baroque Vocal Award oraz został odznaczony przez królową tytułem MBE za zasługi dla muzyki.

Krystian Adam Krzeszowiak
Współpracuje z zespołami Il Giardino Armonico (dyr. Giovanni Antonini), Accademia Bizantina (dyr. Ottavio Dantone) Europa Galante (dyr. Fabio Biondi), Monteverdi Choir and Orchestra (dyr. John Eliot Gardiner), Collegium 1704 (dyr. Vaclav Luks). Występował jako tytułowy Orfeo w Opernhaus Zürich (dyr. O. Dantone), tytułowy Idomeneo w Israeli Opera House (dyr. M. Gamba) oraz w Atenach (dyr. G. Petrou). Śpiewał także w produkcjach L’Ercole Amante w Opera Comique w Paryżu (dyr. R. Pichon), Rodelinda w Opera de Lyon (dyr. S. Montanari), Adriana Lecouvreur (dyr. D. Oren) i Wesele Figara (dyr. I. Bolton) w ROH Covent Garden, La Pietra del paragone oraz Il re pastore w Théâtre du Châtelet w Paryżu (dyr. J.-C. Spinosi) oraz Teatro dell’Opera di Roma (dyr. Manlio Benzi), L’Olimpiade w Theater an der Wien (dyr. V. Luks), L’occasione fa il ladro w Théâtre des Champs-Élysées (dyr. Mazzola), La fanciulla del West w La Scali (dyr. R. Chailly), Don Giovanni w Operze w Tel Awiwie (dyr. D. Oren) oraz Oedipus Rex
w Filharmonii Berlińskiej (dyr. K. Petrenko).
Krystian ukończył Akademię Muzyczną we Wrocławiu w klasie prof. Bogdana Makala. Studiował również w Conservatorio G. Verdi w Mediolanie.

Tomasz Konieczny
Urodzony 10 stycznia 1972 roku w Łodzi, Tomasz Konieczny to światowej klasy bas-baryton. Początkowo studiował aktorstwo w łódzkiej PWSFTviT, a następnie śpiew w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz w Hochschule für Musik w Dreźnie pod kierunkiem Christiana Elßnera. Zadebiutował jako Figaro w Weselu Figara Mozarta w 1997 roku w Teatrze Wielkim w Poznaniu. W kolejnych latach występował na scenach operowych w Niemczech, m.in. w Lipsku, Lubece, Düsseldorfie i Mannheim, gdzie w 2004 roku otrzymał nagrodę Arnolda Petersena dla wybitnych młodych artystów.
Przełomem w jego karierze był debiut w Wiener Staatsoper w roli Albericha w Pierścieniu Nibelunga Wagnera w 2009 roku. Od tego czasu regularnie występuje na najważniejszych scenach operowych świata, takich jak Wiener Staatsoper, Metropolitan Opera, La Scala, Opéra Bastille, Teatro Real, Opera Narodowa w Monachium, Festiwal w Salzburgu, Festiwal w Bayreuth. W jego repertuarze znajdują się m.in. role Wotana, Jochanaana, Mandryki, Jacka Rance’a, Amfortasa, Holendra, Scarpia, Cardillaca, Pizarra, Kurwenala i Godunova. W 2019 roku otrzymał tytuł Österreichischer Kammersänger, a w 2022 roku został uhonorowany Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Konieczny jest również cenionym wykonawcą muzyki oratoryjnej i pieśniarskiej, z bogatą dyskografią obejmującą m.in. trzy nagrania Pierścienia Nibelunga pod batutą Thielemanna, Janowskiego i Rattle’a. Konieczny jest od lipca 2023 inicjatorem i dyrektorem artystycznym letniego Baltic Opera Festivalu odbywającego się w Operze Leśnej i innych trójmiejskich obiektach.

Akademie für Alte Musik Berlin (Akamus)
została założona w 1982 roku w Berlinie. Od początku istnienia stała się jednym z wiodących na świecie zespołów kameralnych grających na instrumentach historycznych i może poszczycić się bezprecedensową historią sukcesów. Niezależnie od tego, czy występuje w Nowym Jorku, Tokio, Londynie czy Buenos Aires – Akamus jest regularnym i cenionym gościem najważniejszych europejskich i światowych scen koncertowych. Od ponad 35 lat orkiestra prezentuje własny cykl abonamentowy w Konzerthaus Berlin. Ale muzyczne serce AKAMUS bije także dla teatrów operowych –zespół ściśle współpracuje ze Staatsoper Berlin, od 1994 realizując liczne produkcje oper barokowych.
Zespół występuje pod zmieniającym się kierownictwem trzech koncertmistrzów: Bernharda Forcka, Georga Kallweita i Mayumi Hirasaki, a także wybranych dyrygentów. Szczególnie bliską i długoletnią współpracę artystyczną Akamus łączy z René Jacobsem. Zespół regularnie współpracuje także z uznanymi na świecie solistami, takimi jak Isabelle Faust, Kit Armstrong, Alexander Melnikov i Carlo Vistoli. Na szczególne podkreślenie zasługuje niezwykle owocna współpraca z RIAS Kammerchor Berlin – partnerstwo, które znacząco wpłynęło na rozwój obu zespołów, trwa już ponad 30 lat.
Dyskografia zespołu, licząca obecnie około stu nagrań, zdobyła wszystkie najważniejsze międzynarodowe nagrody fonograficzne, w tym Grammy Award, Diapason d’Or, Gramophone Award, Choc de l’année oraz Nagrodę Niemieckich Krytyków Płytowych. W 2006 roku orkiestra otrzymała Nagrodę Telemanna Miasta Magdeburg, a w 2014 – Medal Bacha Miasta Lipska.

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  4 dni temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ