koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Sztuka na miejscu KAFCO JEST GRANE - maj 2025 - nr 371
zmodyfikowano  2 miesiące temu  »  

Wystawa "ADAM HARAS – ośmiokrotny obrót kwadratu – permutacje"

Gdańsk »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 6 436 wyświetleń od 25 lutego 2025

Gdańsk » Targ Węglowy 3 » NA MAPIE

  • od: 27 lutego 2025, czwartek
    do: 26 marca 2025, środa

👉🏻wernisaż: 27.02.2025, godz. 18.00

👉🏻wystawa czynna: 28.02.2025-26.03.2025

👉🏻miejsce: Mała Aula, Wielka Zbrojownia, Targ Węglowy 6, Gdańsk

👉🏻organizator: ASP w Gdańsku, Zakład Historii i Teorii Sztuki

Kuratorki: Dorota Grubba-Thiede, Laura Haras

Współpraca: Halina Cichoń-Haras, Borys Haras-Cejrowski, Małgorzata Jankowska

Aranżacja wystawy i współpraca: prof. ASP dr hab. Marta Branicka, Dorota Grubba-Thiede

Fotografie: prof. Katarzyna Radecka, prof. Grzegorz Radecki, Archiwum Rodziny Adama Harasa

Na plakacie wykorzystano wizerunek: Adam Haras, Niebieska III, 1972/ forma przestrzenna

fot. archiwum rodziny; Niebieska III znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Gdańsku (praca nie znajduje się na wystawie).


Wystawa twórczości prof. Adama Harasa (1940-2018)- osobowości współczesnej sztuki, wieloletniego wykładowcy Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych / Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (od 1968), przypomina o wybranych progresywnych aspektach jego dokonań. Ekspozycja jest włączona w cykl “Kultura Pamięci” oraz obchody związane z jubileuszem 80-lecia powstania gdańskiej uczelni artystycznej.

Adam Haras debiutował wystawienniczo w 1967 roku w Sztokholmie, w 1973 współtworzył m.in. Biennale Młodych w Paryżu i ART 4 w Bazylei. W 1975 w Danii artysta eksponował różnorodne formy przestrzenne w ramach wystawy indywidualnej zorganizowanej w Arthus w Skandelborgu. W kolejnych dekadach brał udział w blisko stu ekspozycjach zbiorowych bądź indywidualnych. We wczesnych kompozycjach od lat 60. XX w. wyczuwalny jest rezonans z nowym realizmem i wolną figuracją, od lat 70. m.in.: z wizualizmem, sztuką kinetyczną, systemową, postkonceptualną, cyfrową, niekiedy też z body artem. Część prac ma znamiona antycypacji wirtualności i posthumanizmu (np. cykl Biogramy). Adam Haras już w 1980 r. należał do grona artystów czyniących starania o powołanie Pracowni Intermedialnej, tworząc jej program wraz z Romanem Usarewiczem, Witosławem Czerwonką i Leszkiem Brogowskim¹. Był również kolekcjonerem kultury, pozostawiając pod opieką osób najbliższych nie tylko imponujący, niezwykle oryginalny dorobek twórczy, ale i autorską, przez lata budowaną „kolekcję kultury materialnej i duchowej minionych pokoleń”. W oparciu o te zbiory zamierzał utworzyć prywatne muzeum. Jego dorobek i kolekcja znajdują się w zbiorach rodziny.

W 2018 roku profesor uczestniczył w organizacji imponującej, wysyconej wieloma cyklami prac wystawy Adam Haras. Od palety do zapisu cyfrowego, nawiązując do tekstu autorstwa Zofii Watra w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie². Ekspozycja była silnie rezonującym wydarzeniem artystycznym i niestety ostatnią wystawą profesora, który zmarł 18.12.2018 r.

Wystawa Adam Haras – ośmiokrotny obrót kwadratu – permutacje kontynuuje cykl otwartych, interdyscyplinarnych badań nad twórczością tego progresywnego artysty oraz pedagoga.

Tytuł najnowszej wystawy wskazuje na laboratoryjny i anamorficzny pierwiastek w sztuce Adama Harasa, który od przełomu lat 60. i 70. tworzył obok malarskich kompozycji, wyraziste, barwne formy przestrzenne, łączące doświadczenia unistycznych rzeźb, konceptualizmu ze strategiami permutacyjności. Jego poetyka jest nawiązaniem do swoiście archetypowej, fascynującej delikatnością, białej formy z 1979 r. pt. Ośmiokrotny obrót kwadratu, przypominającej odwrócone ku niebu, gotyckie sklepienie. Poprzedzały ją cykle form otwartych, łączących łuk, diagonale i kąty proste, m.in. Srebrna 1 (1970), permutacyjne kompozycje: BIOS II (1976), Góry – mutacja śnieżna (1978), Źródła (1979), czy Portrety anamorficzne (1976), w których eksperymentalnym przekształceniom Adam Haras poddawał własny wizerunek.

dr Dorota Grubba-Thiede

¹ Witosław Czerwonka, Nieistniejąca – Istniejąca Pracownia Intermedialna (od prehistorii po dzień dzisiejszy)/ The Non-existent/ Existent Intermedia Studio (from its prehistory to the present day), w: Katedra Intermediów Wydział Rzeźby ASP w Gdańsku / Departament of Intermedia Faculty of Sculpture AFA Gdańsk, pr. zb., red. Bogna Burska, Anna Włodarska, Gdańsk 2012, s. 14-22. ² Adam Haras, w: Metafora i rzeczywistość / Metaphor and Reality (…), kurator i red. Roman Gajewski, ASP Gdańsk 2015, s.32-33.

Wydarzenie FB: https://fb.me/e/2FL34pqrk

autor:
zmodyfikowano  2 miesiące temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ