
Baumgart/Pijarski. Laboratorium prac fotograficznych
- od: 20 grudnia 2019, piątekdo: 28 lutego 2020, piątek

Anna Baumgart, Baby Farm, 2008, instalacja rzeźbiarska
Wernisaż 19.12.2019, godz. 18.00
Artystyczne dialogi bywają różnorodne, najciekawsze są te, podczas których twórcy wyrażają swoje myśli w odmiennych formach artystycznych. Takim przypadkiem jest spotkanie Anny Baumgart i Krzysztofa Pijarskiego w realizacji „Laboratorium prac fotograficznych”. Oboje zajmując się sferą wizualną, szukają sensów i prawd w tym, co domyślne, a nie oczywiste, ukazane bezpośrednio. Baumgart w rzeźbiarskim cyklu „od fotografii” ożywia statyczne, dwuwymiarowe rejestracje dokumentalne w trójwymiarowe instalacje, z kolei Pijarski oglądając te ukryte, a obecnie odkryte części obrazu, analizuje ich znaczenie. Zadaje pytania o to, czy są to znaki puste, „plecy” pamięci, czy raczej pełne możliwości interpretacyjnej, bogate w sensy źródła historii.
Wystawa obejmuje skonfigurowane w nowej formie rzeźby Anny Baumgart pt. Babyfarm i Hipoteza skradzionego obrazu oraz ich intelektualną interpretację czy raczej fotograficzną odpowiedź Krzysztofa Pijarskiego. W tym wizualnym dialogu istotnym elementem jest gra z relacją zakryte/odkryte, która się rozgrywa na kilku poziomach. Rzeźby „fotograficzne” Baumgart można odczytywać jako refleksję nad fotograficznością: relacją między dosłownością kopii a otwartością znaczeń, fotografią a wydarzeniem, możliwością rekonstrukcji wydarzenia na podstawie fotografii oraz rolą wyobraźni w takiej rekonstrukcji. Odpowiedź Pijarskiego podejmuje te same tematy, ale poszukuje ich w fotografiach, które nie poddają się tłumaczeniu na rzeźbę: albo główny motyw znajduje się poza kadrem, albo wręcz nie ma motywu, gdyż jest on zasłonięty bądź w inny sposób przeniesiony. Anna Baumgart analizuje także siłę woli kobiet, podobnie jak w swoich wcześniejszych pracach filmowych i dramaturgicznych przywołuje postać bohaterki codzienności wojennej – Mieczysławy Nogajewskiej, właścicielki zakładu fotograficznego Foto-Elite założonego w 1928 roku w Gdyni. Była to kobieta, która wspólnie z mężem, a później sama mimo przeciwności walczyła o swoje atelier, doświadczyła wysiedlenia, wielotygodniowej tułaczki, pozbawiono ją majątku i możliwości działania. W filmowej refleksji postać ta przyjmuje rolę symboliczną, także odnoszoną do wojennych losów rodziny artystki, takich jak zmagania z doświadczeniem ucieczki, wędrowanie z konieczności, ale i determinacja w jej ukończeniu.
Innym aspektem tego artystycznego dialogu jest pytanie o widzialność/niewidzialność, która rodzi się na styku takich przedstawień, jak rzeźba Baumgart pt. Weronika A.P., przedstawiająca kobietę skrywającą twarz, oraz niepozowane zdjęcie dokumentalne Leni Riefenstahl. Wzorem dla pierwszej pracy była fotografia poparzonej ofiary zamachu w londyńskim metrze. Twarz drugiej postaci – Leni Riefenstahl, autorki wysokiej jakości nazistowskich filmów propagandowych, wyraża grozę i przerażenie w sposób wręcz teatralny. Reżyserka została uchwycona pomiędzy żołnierzami Wermachtu, gdy staje się naocznym świadkiem jednej z pierwszych rzezi na ludności cywilnej na terenie Polski w Końskich w 1939 roku. Krzysztof Pijarski dostrzega siłę tego obrazu, który nie jest nam dostępny, a był udziałem Riefenstahl.
Spotkanie artystów w przestrzeni dedykowanej medium fotografii będzie eksperymentem wystawienniczym i do końca nie możemy przewidzieć jego skutku. Z pewnością jednak osobowość i indywidualizm twórców zapewnią widzom tak intelektualnych, jak i zmysłowych doznań.
Anna Baumgart (ur. 1966 we Wrocławiu) jest artystką wizualną, performerką, rzeźbiarką, autorką instalacji, prac wideo, fotografii, reżyserką spektakli i filmów. Ukończyła gdańską Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Pięknych (dziś ASP); dyplom obroniła w 1994 roku w pracowni rzeźby prof. Franciszka Duszenki. W latach 1994–1995 współpracowała z gdańską Galerią Delikatesy Avantgarde oraz Forum Sztuki Współczesnej w Galerii Gazownia, gdzie organizowała projekt Salon Sztuki Wideo. Wraz z Norbertem Walczakiem utworzyła grupę Ogon żółwia. Jej twórczość należy do sztuki krytycznej feministycznej, w praktyce artystycznej porusza tematy związane z problematyką tożsamości kobiet i ich funkcjonowaniem w społeczeństwie. W sposób krytyczny analizuje stereotypowe wzorce kulturowe kobiet. Zajmuje się także pamięcią historyczną, tworzy dokumenty m.in. Zdobywcy słońca i prace w technice found footage, m.in. Prawdziwe? (Lecą żurawie) (2001). Kanwą jej prac są często dokumenty historyczne, związane z mechanizmem propagandy, ale i odkrywanie tematów społecznie tabuizowanych, jak w filmie Świeże wiśnie (2010) dotyczącym seksualnego wykorzystywania więźniarek obozów koncentracyjnych. Jest autorką kilkudziesięciu wystaw indywidualnych, brała również udział w wielu wystawach zbiorowych na świecie, m.in. w: Brooklyn Museum, Nowy Jork; n.b.k. i Kunst-Werke Institute for Contemporary Art, Berlin; Museum on the Seam, Jerozolima; Casino Luxembourg, Luksemburg; Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki, Warszawa; Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa. Jej prace znajdują się w prestiżowych kolekcjach sztuki, m.in. w: Hauser & Wirth, FRAC Poitou-Charentes, Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki; w kolekcjach „Znaków Czasu”, Szczecin, Lublin, Olsztyn; Kolekcji Parlamentu Europejskiego, Śląskiego Muzeum Sztuk Pięknych, Wrocław; Muzeum Narodowego w Warszawie. Od 1999 roku mieszka w Warszawie.
Krzysztof Pijarski (ur. 1980) jest artystą posługującym się medium fotografii, adiunktem w łódzkiej Szkole Filmowej, historykiem sztuki, tłumaczem. Jego doktorat zatytułowany „Archeologia modernizmu” dotyczył twórczości Michaela Frieda, traktował o modernizmie i fotografii. Jako artysta jest zainteresowany losami obrazów i obiektów w (po)nowoczesnym świecie. Tworzy nowe formy obrazowe muzeów, archiwów, krajobrazów, przestrzeni miejskich. Chętnie w dialogu do obiektów i myśli ich twórców praktykuje refleksję służącą wizualnej formie myślenia. Uważa, że media (fotografia, film, malarstwo, rzeźba) w sztuce są złożonym zespołem elementów, które nie determinują tematyki. Pijarski jest redaktorem tomu Archiwum jako projekt (2011) oraz autorem książki (Po)Nowoczesne losy obrazów. Allan Sekula / Thomas Struth (Łódź 2013). Uczestniczył w PLAT(T)FORM 2012 w Fotomuseum Winterthur, zrealizował wiele wystaw, m.in. w C/O Berlin pt. „Żywoty nieświętych”, gdzie zdokumentował ślady po bohaterach komunizmu rugowane z przestrzeni polskich miast. Jest współredaktorem czasopisma „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej”, publikował też teksty m.in. w „Camera Austria”, „Tekstach Drugich”, „Kulturze Współczesnej” i „Obiegu”. Mieszka w Warszawie.

Krzysztof Pijarski, Hipoteza #2 (za Anną Baumgart)

Krzysztof Pijarski, Hipoteza #1 (za Anną Baumgart)

Krzysztof Pijarski, Hipoteza #3 (za Anną Baumgart)

Mur, z cyklu Hipoteza skradzionego obrazu i Weronika A.P., widok z wystawy

Polityko: nie lubię cię, ale to ty mnie kochasz
od: 12 kwietnia 2013 do: 2 czerwca 2013
CSW Łaźnia
ul. Jaskółcza 1 Gdańsk
19 197sztuka
Sztuka Praw Człowieka - warsztaty graficzne
28 maja 2013 - jest więcej terminów
Centrum Edukacji Artystycznej Łaźnia 2
Strajku Dokerów 5 Gdańsk
18 476sztuka
„Port Art” - warsztaty muzyczne- DJ-sko – producenckie
od: 25 marca 2013 do: 27 maja 2013
Centrum Edukacji Artystycznej Łaźnia 2
Strajku Dokerów 5 Gdańsk
19 072sztuka
Konferencja Art Line "Sztuka w przestrzeni publicznej - festiwal, czy nie?"
18 maja 2013 - 10:00 - 17.00jest więcej terminów
Nadbałtyckie Centrum Kultury
ul. Korzenna 33/36 Gdańsk
18 658sztuka
Wystawa fotografii Bogumiły Piazza-Składanowskiej "Leśne impresje"
od: 25 kwietnia 2013 do: 12 maja 2013
Filharmonia Bałtycka
ul. Ołowianka 1 Gdańsk
27 548muzyka
Ja, Ty i My - Ryszard Grzyb i Zdzisław Nitka
od: 9 marca 2013 do: 4 maja 2013
Galeria Pionova
ul. Olejarna 2 Gdańsk
20 125sztuka
Radości młodości - Wystawa ilustracji Natalii Uryniuk
od: 5 kwietnia 2013 do: 23 kwietnia 2013
Dworek Artura GAK
Dworcowa 9 Gdańsk
18 435sztuka
Bestyjki
od: 9 lutego 2013 do: 12 marca 2013
Dworek Artura GAK
Dworcowa 9 Gdańsk
18 138sztuka
"Postawy"
9 marca 2013 - 2013-03-20
Galeria Blik
Korzenna 1D Gdańsk
18 438sztuka
"Postawy"
9 marca 2013 - 2013-03-20
Galeria Blik
Korzenna 1D Gdańsk
18 867sztuka
Czar walentynkowych podarunków w Parku Handlowym Matarnia
11 lutego 2013 - 10:00 - 20
Park Handlowy Matarnia
ul. Złota Karczma 26 Gdańsk
18 911sztuka
Łukasz Butowski „Procesja”
od: 7 listopada 2012 do: 21 listopada 2012
Dworek Artura GAK
Dworcowa 9 Gdańsk
17 933sztuka
Magiczny GdańskII
od: 9 października 2012 do: 31 października 2012
Park Oliwski
ul.Opata J. Rybińskiego Gdańsk
17 773sztuka
Brudnopis
od: 5 października 2012 do: 18 października 2012
Dworek Artura GAK
Dworcowa 9 Gdańsk
17 864sztuka
Magiczny Gdańsk II
od: 20 września 2012 do: 7 października 2012
Filharmonia Bałtycka
ul. Ołowianka 1 Gdańsk
18 434sztuka
Ekowystawa „Gmina z klimatem” w Parku Handlowym Matarnia
od: 24 sierpnia 2012 do: 22 września 2012
Park Handlowy Matarnia
Złota Karczma 26 Gdańsk
18 097sztuka
Coś pięknego
28 czerwca 2012 - 12:00, 14:15, 16:30, 18:45, 21:00
Helios
Kołobrzeska 41C Gdańsk
538 759sztuka
