
Portret w Gdańsku w XVI i XVII wieku
- od: 29 kwietnia 2018, niedzielado: 29 lipca 2018, niedziela

Andreas Stech, Autoportret, 1675
Kurator: dr Aleksandra Jaśniewicz
Arcydzieła malarstwa portretowego – podobizny powstałe na zamówienie gdańszczan na przestrzeni dwóch stuleci największego rozkwitu gdańskiej sztuki.
Na wystawie pokazane zostaną dzieła Hansa Holbeina, Antona Möllera, Daniela Schultza i Andreasa Stecha. To wyjątkowa ekspozycja, która umożliwia stanąć twarzą w twarz z mieszkańcami dawnego Gdańska. Jaka była pozycja kobiety w gdańskim społeczeństwie? Jak wykorzystywano propagandowy potencjał portretu i czy dążenie do władzy mogło uświęcać środki? W jaki sposób malarze konkurowali ze sobą o intratne zamówienia? Wystawa pozwoli poznać gdańskie społeczeństwo w XVI i VXVII w., obowiązujące w nim normy, a także poglądy mieszkańców miasta na kwestie przyjaźni, szczerości oraz tajników własnej duszy.
Na wystawie „Portret w Gdańsku w XVI i XVII wieku” zostaną zaprezentowane podobizny mieszkańców nadbałtyckiej metropolii: kupców, duchownych, uczonych, członków władz miejskich i ich rodzin. Stanowią one perspektywę gdańskiego społeczeństwa – odzwierciedlenie jego hierarchicznego podziału i obowiązujących w nim norm, ale także można je postrzegać jako medium pozwalające na kreację osobistego mitu i manifestację postaw filozoficznych, z którymi się identyfikowano.
Ekspozycja będzie obejmować portrety powstałe na przestrzeni dwóch stuleci: od początku XVI do końca XVII, w tym obiekty malarstwa, rysunku, rzeźby, medalierstwa. Łącznie 150 portretów obecnych w tym czasie w mieście nad Motławą, a ukazujących gdańszczan oraz osób z Gdańskiem związanych. Wśród nich zostaną zaprezentowane obiekty wcześniej niepokazywane w Gdańsku oraz nieodnotowane we wcześniejszej literaturze przedmiotu.
Wystawa podzielono na dwie części: Publiczny wizerunek oraz Osobisty mit, a otwierać ją będą portrety wyznaczające początek nowożytnych dziejów tego gatunku w mieście. Wśród nich pokazany zostanie, po raz pierwszy w Polsce, portret gdańskiego kupca Heinricha Schwarzwaldta, namalowany około 1540 roku przez Hansa Holbeina, oraz powstały w warsztacie Lucasa Cranacha starszego portret Filipa Melanchtona, który znalazł się w Gdańsku prawdopodobnie już koło połowy XVI wieku. Pokazane w dalszej kolejności portrety duchownych luterańskich pozwolą prześledzić to, w jaki sposób w podobiznach zwolenników nauki Lutra i Melanchtona podjęto koncepcję portretu wypracowaną przez Lucasa Cranacha i jakim zmianom ulegała na przestrzeni czasu. W części wystawy poświęconej wizerunkom przedstawicieli władz w Gdańsku zostanie przybliżone między innymi zagadnienie wizualnej propagandy polegającej zarówno na tworzeniu pozytywnego wizerunku własnego, jak i ośmieszaniu politycznych rywali. Następnie pokażemy wizerunki uczonych i myślicieli – tych działających współcześnie w Gdańsku, jak i autorytetów starożytności, na których powoływał się między innymi Jan Heweliusz na frontyspisach swoich dzieł.
Część wystawy poświęconą oficjalnym wizerunkom gdańszczan zamkną portrety małżonków, zgodnie z panującym w interesującym nas okresie przekonaniem, że małżeństwo jest instytucją o podstawowym dla społeczeństwa znaczeniu, a małżonkowie winni są godnie wypełniać przypisane im role.
W drugiej części wystawy, poświęconej ujawniającym się w gdańskich podobiznach wątkom osobistym, pokażemy obiekty – miniatury portretowe i rysunki – powstałe z myślą o przekazaniu jako dar, dowód przyjaźni. Zaprezentowane zostaną także podobizny, w których portretowania manifestują przywiązanie do neostoicyzmu i wynikającej z niego postawy wobec pełnego niepewności i zagrożeń życia oraz wobec nieuchronnie zbliżającej się śmierci. W portretach gdańszczan ich osobiste deklaracje były często uwidocznione za pomocą czytelnego dla odbiorców gestu retorycznego. Retoryka odgrywała ważną rolę w programie nauczania gdańskiego Gimnazjum, a w życiu codziennym znajomość symboliki gestu znamionowała człowieka ogłady, znającego reguły postępowania obowiązującego elity. W pokazywanych w tej części wystawy portretach gdańszczanie wykorzystują mowę gestu, by podkreślić przymioty charakteru, zwłaszcza szczerość – cechę pożądaną w nowożytnym społeczeństwie, z jego przywiązaniem do gry pozorów i zakładania masek.
W gdańskich portretach ujawnia się także przywiązanie do tradycyjnej idei osobowości w duchu starożytnej w genezie koncepcji czterech temperamentów. Szczególne miejsce w jej ramach zajmowało usposobienie melancholiczne; w XVII wieku melancholia oznaczała wyjątkowość osoby wybranej, obdarzonej specyficzną wrażliwością. W ten sposób ukazana została Konstancja von Holten Schumann w portrecie (D. Schultz, 1675), w którym nadto zawarta jest aluzja do imienia patrycjuszki. Z kolei w Autoportrecie Andreasa Stecha (ok. 1675) ujawnia się melancholia generosa artysty rozumiana jako źródło twórczego potencjału.
Wystawę zamknie grupa obiektów odnosząca się do kwestii teorii i praktyki w działalności malarza portrecisty w Gdańsku. Znajdzie tu miejsce rysunek Hansa Kriega Alegoria Sztuki, Wojny i Wieczności (1617), w którym – poprzez obecność autoportretu – określona została rola sztuki wobec przemijania i konfliktów. Z kolei w obrazie Alegoria Pychy Hermana Hana (ok. 1604) została zawarta ambiwalentna ocena portretu jako gatunku malarskiego w służbie próżności i pychy.
Będzie można także zobaczyć też archiwalia: Księgę Cechu Malarzy i Portrecistów oraz Księgę Pamiątkową Cechu Malarzy i Portrecistów, a także supliki do Rady Miejskiej, w których niezrzeszeni w cechu portreciści przedstawiają swoją sytuacje zawodową. Pokazane zostaną również XVII-wieczne inwentarze pośmiertne gdańskich mieszczan, w których wymienione zostały między innymi portrety.
Patronat honorowy
Jarosław Sellin, Sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Mieczysław Struk, Marszałek Województwa Pomorskiego
Paweł Adamowicz, Prezydent Miasta Gdańska

Anton Möller, Portret patrycjuszki, 1598

Malarz nieznany, Portret Petera Behma, ok. 1600 Muzeum Okręgowe w Toruniu,

Andreas Stech, Portret Jacoba Grunwaldta, 1696-1697, Muzeum Historyczne Miasta Gdańska

Anton Möller, Portret chłopca ze szczygłem, 1596, Muzeum w Gliwicach

Andreas Stech, Portret Heinricha Schwarzwaldta, 1682

Anton Möller, Portret Johanna von der Linde, 1608

Malarz nieznany, Portret Johanna Heina, ok. 1671, Muzeum Narodowe w Krakowie

IZABELA RUDZKA | róże na górze | malarstwo
22 kwietnia 2015 - jest więcej terminów
Galeria Sztuki Warzywniak
Opata Jacka Rybińskiego 25 Gdańsk
16 168sztuka
Baltic Games 2015 - Indoor Edition
od: 11 kwietnia 2015 do: 12 kwietnia 2015
AmberExpo
ul. Żaglowa 11 Gdańsk
16 729sztuka
PAULINA MARKOWSKA | Grafika
8 kwietnia 2015 - 10:00-19.00jest więcej terminów
Galeria Sztuki Warzywniak
Opata Jacka Rybińskiego 25 Gdańsk
15 553sztuka
Poliż Stand-up
28 marca 2015 - 17:00
Scena Muzyczna Gdańskiego Archipelagu Kultury w Gdańsku
Powstańców Warszawskich 25 Gdańsk
15 590sztuka
OAS. Wydział Sztuk Plastycznych. ZNACZENIE PUSTEGO. Warsztaty.
21 marca 2015 - 13:00
Świetlica w Rybnym
Opata Jacka Rybińskiego 25 Gdańsk
15 132sztuka
OAS. Wydział Sztuk Plastycznych. ZNACZENIE PUSTEGO. Wykład
21 marca 2015 - 12:00
Świetlica w Rybnym
Opata Jacka Rybińskiego 25 Gdańsk
15 103sztuka
Wydział Sztuk Plastycznych. TOŻSAMOŚĆ RYSUNKU. Wykład
15 lutego 2015 - 16:00
Świetlica w Rybnym
Opata Jacka Rybińskiego 25 Gdańsk
15 505sztuka
Natalia Uryniuk. Ilustracje.
od: 30 stycznia 2015 do: 11 lutego 2015
Galeria Sztuki Warzywniak
Opata Jacka Rybińskiego 25 Gdańsk
15 813sztuka
600 lat kontaktów polsko-tureckich 1414–2014
12 stycznia 2015 - jest więcej terminów
Muzeum Narodowe w Gdańsku / Oddział Zielona Brama
Długi Targ 24 Gdańsk
16 515sztuka
Leszek Krutulski. Codziennie
31 grudnia 2014 - jest więcej terminów
Muzeum Narodowe w Gdańsku / Gdańska Galeria Fotografii
Grobla I 8/11 Gdańsk
16 069sztuka
21. Dekalog Solidarności
od: 11 grudnia 2013 do: 10 grudnia 2014
Ośrodek Kultury Morskiej
Tokarska 21-25 Gdańsk
30 073sztuka
21. Dekalog Solidarności
od: 11 grudnia 2013 do: 10 grudnia 2014
Ośrodek Kultury Morskiej
Tokarska 21-25 Gdańsk
30 190sztuka
Annie Vigier i Franck Apertet (les gens d’Uterpan) - Topologia Gdańska
22 września 2014 - 18:00
CSW Łaźnia
ul. Jaskółcza 1 Gdańsk
13 286sztuka
Wystawa plenerowa MANIFEST UDAROWY
od: 28 sierpnia 2014 do: 9 września 2014
Galeria Bałtycka
Grunwaldzka 141 Gdańsk
17 544sztuka
Freedom Express wyruszył z Gdańska
1 września 2014 - jest więcej terminów
Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia
Jaskółcza 1 Gdańsk
12 129sztuka
XXXVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej Gdańsk 2014
29 sierpnia 2014 - jest więcej terminów
Bazylika Mariacka, Wniebowzięcia NMP
Podkramarska 5 Gdańsk
18 884sztuka
Eugeniusz Gerlach – wystawa malarstwa – LINIA I KOLOR
27 sierpnia 2014 - 17:00jest więcej terminów
Galeria ZPAP
Mariacka 46/47 Gdańsk
18 285sztuka
