
Lalki japońskie. Magia, obyczaje, legendy
- od: 3 lutego 2018, sobotado: 3 czerwca 2018, niedziela

Lalka musha kabuto ningyō. I poł. XX w. Ze zbiorów Muzeum Lalek w Pilźnie
Wernisaż 2.03.2018 godz. 17.00
Kurator wystawy: Anna Ratajczak-Krajka
Współpraca merytoryczna: dr Jacek Splisgart, Zakład Etnologii i Antropologii Kulturowej UG.
Prezentowane na wystawie obiekty pochodzą z kolekcji Muzeum Lalek w Pilźnie.
Lalki japońskie to nie zabawki. Nihon ningyō mają duszę. Towarzyszą Japończykom od chwili narodzin aż do śmierci jako amulety chroniące swojego właściciela, przedmioty magiczne związane ze światem duchowym, ale i kunsztowne obiekty kolekcjonerskie. Niemożliwe jest zrozumienie znaczenia nihon ningyō bez znajomości historii Japonii, japońskiej mitologii i obyczajowości. Ich egzotyka, wielość typów i niezwykła uroda ilustrują rolę, jaką odgrywały i nadal odgrywają w życiu codziennym mieszkańców Kraju Kwitnącej Wiśni.
Na wystawie zostały zgromadzone najciekawsze przykłady tradycyjnych japońskich lalek. Zobaczymy strojne zestawy lalek hina, wystawiane w domach z okazji Dnia Dziewczynek zwanego także Świętem Lalek. Poznamy obyczaje związane z Dniem Dziecka i lalki musha towarzyszące celebrowaniu Dnia Chłopców. Przyjrzymy się dostojnym lalkom ishō, ukazującym życie codzienne okresu samurajskiego i bohaterów legend japońskich. Na eskpozycji znajdą się również popularne wśród Japończyków i turystów kokeshi i lalki daruma.
nihon ningyō 日本人形
W języku japońskim lalka – 人形 (ningyō) – to w dosłownym tłumaczeniu ‘przedmiot mający ludzki kształt’. Podobnie jak to jest w kulturach zachodnich, jedną z funkcji, jaką pełnią lalki w Japonii, jest ta związana z zabawą. Stąd słowem tym są współcześnie określane zabawki, zazwyczaj dziewczęce, stanowiące odpowiedniki lalek Barbie (np. Licca, Jenny). Ze względu na wielowiekową historię lalkarstwa osobnym mianem – nihon ningyō 日本人形 (lalka japońska) – są nazywane tradycyjne, częstokroć ręcznie wykonane lalki, których funkcja wykracza poza zabawową. Były one i są nadal wykorzystywane w funkcji amuletów, mających chronić swojego właściciela, pełnią także funkcje magiczno-użytkowe bądź stanowią podarunek o typowo wystawowym, kolekcjonerskim charakterze.
Lalki mają duszę 人形には魂が宿る
W duchowości Japonii dominuje dualizm sintoistyczno-buddyjski z dużą rolą wierzeń, w których ogromne znaczenie odgrywają różnego rodzaju personifikacje. Stąd właśnie bierze się wyjątkowa pozycja lalek w kulturze japońskiej. Już od starożytności lalki były wykorzystywane w funkcji ochronno-magicznej. Pierwotnie wycinano z papieru podobizny ludzi (tzw. hitogata), na które przenoszono wszelkie nieszczęścia, choroby i potencjalne złe uroki, które mogłyby się wydarzyć w nadchodzącym roku. Z biegiem czasu – wraz z wejściem wzorców chińskich, kojarzonych z buddyzmem, taoizmem, feng-shui – wprowadzono do kultury japońskiej święta mające ochronić dzieci przed złymi mocami. Atrybutami tych świąt stały się lalki hina (arystokratyczne) dla dziewczynek oraz przedstawiające samuraja na dzikim koniu dla chłopców. Dzieci są obdarowywane lalkami przez swoich dziadków w trakcie pierwszego roku życia – dziewczynki przed 3 marca (święto hina matsuri), chłopcy przed 5 maja (święto tango no sekku). Lalki te są talizmanami ochronnymi, które wystawia się raz w roku w celu zebrania potencjalnych niebezpieczeństw. Lalki dziewczęce hina towarzyszą dziewczynce od narodzin aż do śmierci. Nie przekazuje się ich nikomu, gdyż w pewnym sensie stanowią cząstkę właścicielki. Sintoizm jako religia szamańska, animistyczna przypisuje wszelkim przedmiotom posiadanie duszy, dlatego lalki są uznawane za swoistą emanację boskich stworzeń – tych dobrych i tych złych. Istnieją też specjalne rytuały mające zapobiec ewentualnym reperkusjom ze strony bóstw za nienależyte obchodzenie się z lalkami. Ze względu na ich magiczny charakter lalek nie wyrzuca się w Japonii na śmietnik, a oddawane są do świątyni, gdzie poddaje się je swoistej kremacji.
Typy lalek japońskich
Można wyróżnić wiele typów lalki japońskiej. Na wystawie jako kryterium przyjęto formę powiązania z japońską obrzędowością i funkcją, jaką pełnią w kulturze Kraju Wschodzącego Słońca. Są więc lalki:
(1) lalkihina – związane ze Świętem Dziewczynek,
(2) lalkimusha – związane ze Świętem Chłopców,
(3) lalkikokeshi – traktowane w Japonii jako ideał kobiecych kształtów,
(4) lalkidaruma – nawiązujące do legendarnego Bodhidharmy,
(5) lalkimaneki neko – gwarantujące powodzenie i szczęście,
(6) lalkigosho – ukazujące przede wszystkim dzieci,
(7) lalkiishō – obrazujące życie codzienne okresu samurajskiego (Edo) i legend japońskich,
(8) lalkizwiązane z zabiegami magicznymi i ochronnymi,
(9) lalkidogū i haniwa – pierwsze lalki ceramiczne,
(10) lalkinależące do Ajnów, zamieszkujących północ Japonii (Hokkaido).

Lalki dairi bina. Para cesarska. Pocz. XX w. Ze zbiorów Muzeum Lalek w Pilźnie

Lalka ishō ningyō. Maiko, geisha praktykantka, z fantazyjnie zawiązanym obi. Koniec XIX w. Ze zbiorów Muzeum Lalek w Pilźnie

Lalka ishō ningyō. Maiko, geisha praktykantka. Koniec XIX w. Ze zbiorów Muzeum Lalek w Pilźnie

Gosho ningyō. Lalka gonin bayashi wykonana techniką kimemomi z masy toso. Ze zbiorów Muzeum Lalek w Pilźnie

Daruma ningyō klasyczna, z masy papierowej, bez namalowanych źrenic. II poł. XX w. Ze zbiorów Muzeum Lalek w Pilźnie

Daruma ningyō, od lewej: daruma klasyczna, w środku na łódce daruma typu kokeshi ningyō, z tyłu i po prawej daruma onna. Ze zbiorów Muzeum Lalek w Pilźnie

Lalka kokeshi kindai ningyō. Poł. XX w. Ze zbiorów Muzeum Lalek w Pilźnie

OAS. Wydział Sztuk Plastycznych. ZNACZENIE PUSTEGO. Warsztaty.
21 marca 2015 - 13:00
Świetlica w Rybnym
Opata Jacka Rybińskiego 25 Gdańsk
14 689sztuka
OAS. Wydział Sztuk Plastycznych. ZNACZENIE PUSTEGO. Wykład
21 marca 2015 - 12:00
Świetlica w Rybnym
Opata Jacka Rybińskiego 25 Gdańsk
14 660sztuka
Wydział Sztuk Plastycznych. TOŻSAMOŚĆ RYSUNKU. Wykład
15 lutego 2015 - 16:00
Świetlica w Rybnym
Opata Jacka Rybińskiego 25 Gdańsk
15 065sztuka
Natalia Uryniuk. Ilustracje.
od: 30 stycznia 2015 do: 11 lutego 2015
Galeria Sztuki Warzywniak
Opata Jacka Rybińskiego 25 Gdańsk
15 372sztuka
600 lat kontaktów polsko-tureckich 1414–2014
12 stycznia 2015 - jest więcej terminów
Muzeum Narodowe w Gdańsku / Oddział Zielona Brama
Długi Targ 24 Gdańsk
16 092sztuka
Leszek Krutulski. Codziennie
31 grudnia 2014 - jest więcej terminów
Muzeum Narodowe w Gdańsku / Gdańska Galeria Fotografii
Grobla I 8/11 Gdańsk
15 640sztuka
21. Dekalog Solidarności
od: 11 grudnia 2013 do: 10 grudnia 2014
Ośrodek Kultury Morskiej
Tokarska 21-25 Gdańsk
29 613sztuka
21. Dekalog Solidarności
od: 11 grudnia 2013 do: 10 grudnia 2014
Ośrodek Kultury Morskiej
Tokarska 21-25 Gdańsk
29 737sztuka
Annie Vigier i Franck Apertet (les gens d’Uterpan) - Topologia Gdańska
22 września 2014 - 18:00
CSW Łaźnia
ul. Jaskółcza 1 Gdańsk
12 838sztuka
Wystawa plenerowa MANIFEST UDAROWY
od: 28 sierpnia 2014 do: 9 września 2014
Galeria Bałtycka
Grunwaldzka 141 Gdańsk
17 074sztuka
Freedom Express wyruszył z Gdańska
1 września 2014 - jest więcej terminów
Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia
Jaskółcza 1 Gdańsk
11 663sztuka
XXXVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej Gdańsk 2014
29 sierpnia 2014 - jest więcej terminów
Bazylika Mariacka, Wniebowzięcia NMP
Podkramarska 5 Gdańsk
18 428sztuka
Eugeniusz Gerlach – wystawa malarstwa – LINIA I KOLOR
27 sierpnia 2014 - 17:00jest więcej terminów
Galeria ZPAP
Mariacka 46/47 Gdańsk
17 805sztuka
Chór Kameralny 441Hz & Karolina Wiśniewska
25 lipca 2014 - 20:15
Bazylika Mariacka, Wniebowzięcia NMP
Podkramarska 5 Gdańsk
29 028sztuka
Piątek 11.07.2014 - Małgorzata Skorupa & Bogusław Grabowski
11 lipca 2014 - 20:15
Bazylika Mariacka, Wniebowzięcia NMP
Podkramarska 5 Gdańsk
16 766sztuka
37 MFMOCHiK - 4 lipca 2014- Rafał Sulima (Białystok)
4 lipca 2014 - 20:15
Bazylika Mariacka, Wniebowzięcia NMP
Podkramarska 5 Gdańsk
28 701sztuka
Stacja Warszawa
24 kwietnia 2014 - 15:15jest więcej terminów
Helikon
Długa 57 Gdańskjest więcej miejsc
915 386kino
