koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KAMERALIŚCI WROCŁAWSCY - Świder & HerbertBWA Wrocław - spadekCO JEST GRANE - LISTOPAD 2025 - nr 375 - do pobraniaPopiół i diament - spotkaniaDBP - miesiąc z 9 sztukąGAUDIUM
zmodyfikowano  13 lat temu

Jolanta Caban

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 24 727 wyświetleń od 22 lutego 2008
  • od: 28 marca 2008, piątek
    do: 21 kwietnia 2008, poniedziałek

– malarstwo

wernisaż: 27 lutego 2008, godz. 17.00

Jolanta Caban – ur. w Lublinie. Studia w PWSSP w Łodzi, na Wydziale Grafiki w 1984-1986 oraz na Wydziale Malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, 1986-1989. Dyplom z wyróżnieniem w pracowni prof. Rajmunda Ziemskiego oraz prof. Romana Artymowskiego. Stypendystka, Rządu Francuskiego w 1992 staż w Szkole Sztuk Pięknych w Montpellier.

Ważniejsze wystawy indywidualne:

  • 1989 Stara Kordegarda; Galeria Wieża, Warszawa
  • 1990 Galeria Kostki, Lublin
  • 1992 Galeria Artemporel, Montpellier, Francja
  • 1994 Galeria des Carres, Wersal, Francja
  • 1997 Galeria ABB, Falenty
  • 2002 Galeria Promocyjna,Warszawa

Jolanta Caban uczestniczyła w wystawach zbiorowych w Polsce, a także zagranicą: Struglle Expresive - Nowy Jork, Buffalo, Milwauke; Malarstwo Współczesne - Konsulat RP w Nowym Jorku, York; w Galerii Libertad 753 - Buenos Aires.

„Mamy tu do czynienia z malarstwem niezwykle żywym i dynamicznym. Gęsta materia malarska przez chwilę przesłania dramaturgię obrazu. Po chwili wspólnie, forma i treść, w niezwykłej harmonii przedziera się do widza.

Jolanta Caban maluje malarstwo. Tematy są tylko pretekstami – początkiem narodzin emocji. Forma uruchamia lawinę zdarzeń w całym burzliwym procesie malowania. Celem jest przejście od napięcia, natrętnej konieczności, do harmonii, wolności, oddechu. Malarstwo Canan posiada wiele warstw znaczeniowych, ściśle związanych z narastaniem warstw materii malarskiej. Obrazy powstają w ciągu kilku podejść. Emocja, wywołana podczas tworzenia, zmienia formę do momentu złapania obrazu. Działa to oczyszczająco, dystansuje malarkę i pozwala otworzyć się na nową inspirację. Koło się zamyka, a historia powtarza. Mimo zmieniających się prądów i środków wyrazu w sztuce współczesnej.

Jolanta Caban nie rezygnuje z raz wybranej drogi. Uprawia malarstwo. Instynktownie sytuuje się w nurcie sztuki ekspresjonistycznej. Wzmożony wyraz pozwala artystce identyfikować rzeczywistość zewnętrzną, jak i wewnętrzną.”

Dariusz Mlącki

„Tematem przewodnim jest martwa natura. To bardzo oszczędne przedstawieniowo kreacje. Zaledwie kilka prostych naczyń. Jakieś niczym niewyróżniające się garnki i dzbanki. Nie one są tu istotne. To tylko pretekst, do czysto malarskich rozwiązań, skoncentrowanych na barwie i fakturze. Jolanta Caban porusza się w wąskiej gamie barw: biele, żółcie, czernie i granaty określają budowę przedmiotów. Autorka gra ich rozplanowaniem w przestrzeni kompozycji płótna, wychodząc zdecydowanie w kierunku abstrakcji. Ważna jest tu bryła, a także kontur oraz kontrast ciemnych i jasnych plam koloru. Malarstwo Jolanty Caban jest kreacją bardzo dynamiczną. Gęsta farba, kładziona grubymi impastami, nadaje jej obrazom specyficzną, mięsistą fakturę, dzięki czemu prezentacja zyskuje osadzenie w rzeczywistości. Nie jest ulotnym i finezyjnym odniesieniem do realnych kształtów, a tego kształtu konkretnym upostaciowieniem, choć od strony formalnej dalekim od realizmu.

Patrząc na obrazy Caban widzimy emocjonalną bliskość z kolorystami, takimi jak Cybis czy Szancenbach. Podobnie jak im, autorce chodzi o rozstrzygnięte po malarsku płótno, o samą kwintesencję malarskości, a nie o dosłowne odwzorowanie rzeczywistości. Ekspresja jej płócien, wynikająca z pewnego, znamionującego siłę postawy artystycznej gestu, staje się ważnym przekazem niepozostawiającym obojętnie widzów. Obrazy artystki nie są cichymi przedmiotami kontemplacji, a silnymi akcentem w przestrzeni”

Agnieszka Gniotek

Kurator – wystawy Romuald Mieczkowski.

zmodyfikowano  13 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ