ZBIGNIEW KARKOWSKI JP
- 3 czerwca 2007, niedziela» 20:00

ZBIGNIEW KARKOWSKI
Koncert w ramach festiwalu Mazzolleum Art Depot
ZBIGNIEW KARKOWSKI (JP)
Urodzony w Polsce, lecz mieszkający na stałe w Tokyo, Zbigniew Karkowski
to niekwestionowany mistrz noisowego terroru, a przy okazji jedna z ważniejszych i barwniejszych postaci muzyki współczesnej, wymieniany
jednych tchem obok takich tuzów jak Merzbow, Tetsuo Furudate, KK Null,
Francisco Lopez czy Otomo Yoshihide.
Zbigniew Karkowski urodził się w Polsce, w Krakowie, lecz wyemigrował z kraju już jako nastolatek. Mieszkał w Göteborgu, Amsterdamie, Berlinie, Paryżu, Los Angeles i Tokio, gdzie w końcu osiadł na stałe. Studiował kompozycję i sonologię w Polsce, Szwecji, Francji i Holandii. Mimo to do dziś przyznaje, że jedynym kompozytorem, który nauczył go czegokolwiek był Iannis Xenakis. Karkowski był jednym z członków eksperymentalnej brytyjskiej formacji The Hafler Trio, która, słowami samego założyciela Andrew McKenzie "nie jest tym, czym wydaje się być i nigdy nie była". Z nimi nagrał płyty "Kill The King", "Mastery Of Money", "The Hafler Trio Play The Hafler Trio", "Masturbatorium", składankę "Apo Mikhanis" oraz "Fuck", Wraz z odejściem od H3O Karkowski aktywnie uczestniczył w licznych projektach, koncentrując się wokół artystów ze sceny noise, lub zwykłych eksperymentatorów na polu dźwięku, takich jak Merzbow, Kapotte Muziek, John Duncan, Tetsuo Furudate, Ulf Bilting, Phauss, Francisco Lopez, David Kristian, Aube, Keiji Haino, Jim O'Rourke, Null/Zeni Geva, Otomo Yoshihide i wielu, wielu innych.
Karkowski pojawiał się wielokrotnie na rozmaitych festiwalach (włączając w to hiszpański Sonar, Ars Electronica, czy polskie Audio Art, Musica Genera i AltF4). Prowadził liczne odczyty na wielu poważnych konferencjach na całym świecie, chociażby Contemporary Art & Technology w Australii. Do jego stałych projektów muzycznych należy założony wraz ze Holendrem Edwinem van der Heide i Japończykiem Atau Tanaka projekt Sensorband, w którym artyści posługują się podczerwonymi czujnikami wzbudzającymi sygnały dźwiękowe wraz z przecięciem strumieni energii wychodzących ze specjalnie skonstruowanej ramy/klatki, sensorami ultradźwięków umocowanymi w specjalnych rękawicach, które stale badają dystans pomiędzy rękami i generują sygnały audio, oraz systemem śledzącym sygnały neuronowe i kodującym je na dane cyfrowe zamieniane następnie na słyszalne dla ucha pasmo. Twórczość Sensorband znajduje się więc na styku najnowszych osiągnięć techniki oraz ruchu jako formy sztuki. Zainteresowanie najnowszymi osiągnięciami w muzyce widoczne jest też w kolaboracjach Karkowskiego z artystami z kręgu eksperymentalnej elektroniki, zrzeszonych w austriackiej wytwórni Mego (Fennesz, Pita, Rehberg & Bauer, General Magic itd.). Zbigniew Karkowski porusza się więc wśród muzyków którzy definiują na nowo pojęcie eksperymentu i progresywności; artystów, których twórczość dla jednych jest trudnym do zniesienia hałasem, podczas gdy dla samego Karkowskiego stanowi kontynuację dzieła dawnych akademickich mistrzów: Stockhausena, Xenakisa, Cage'a, czy Schaeffera. Jego muzyka, przytaczając słowa samego kompozytora, nie odwołuje się jednak do żadnej tradycji - historia i tradycja w rozumieniu cywilizacji zachodniej powinna zostać zniszczona. Czy Karkowski pisze tradycję od nowa? Jego konceptualna, czasami agresywna i trudna w odbiorze sztuka doskonale wpasowuje się w otaczająca rzeczywistość. Ale rzeczywistość nie naszą, polską. Rzeczywistość japońską: ultranowoczesną i pełną skrajności. Przenosząc na nasz grunt swoje doświadczenia estetyczne Karkowski rzuca słuchaczy na głęboką wodę, gdyż przynosi z Kraju Kwitnącej Wiśni muzykę jutra.
Nagrania Karkowskiego stanowią doskonałą klamrę zjawisk zachodzących we współczesnej muzyce elektronicznej. Z jednej strony mamy do czynienia z wysoko wykształconym muzykiem z akademickim szlifem. Z drugiej – słyszymy indywidualistę, który zafascynowany amatorskimi poszukiwaniami nowych brzmień łamie wpajane mu przez lata zasady. Karkowski potwierdza swoją pozycję jednego z ważniejszych wizjonerów muzyki współczesnej.
"Najważniejszym parametrem w muzyce jest czas – mówi Karkowski - wszystko dzieje i łączy się więc w czasie. Oczywiście noise, który jest najważniejszym środkiem wyrazu, jest szalenie istotny. To bardzo elementarny dźwięk. Noise to w zasadzie wszystkie dźwięki, podczas gdy w poważnej muzyce używa się zwykle niewielkiego wycinka skali”.
bilety:
12 zł

ZBIGNIEW KARKOWSKI
Poranny koncert dla Dzieci 16.03.2025 g. 11
16 marca 2025 - 11:00
Filharmonia Narodowa - Sala Koncertowa
Sienkiewicza 10 Warszawa
3 859muzyka
Zobacz na żywo połączenie technologii wizualnych i teatru
16 marca 2025 - 12:00jest więcej terminów
Kino Elektronik
Generała Zajączka 7 Warszawa
395 631teatr
ENEMY INSIDE | WARSZAWA
16 marca 2025 - 20:00jest więcej terminów
Hydrozagadka
11 listopada 22, Warszawa Warszawajest więcej miejsc
10 612muzyka
“Osiecka po męsku” | Marcin Januszkiewicz
15 marca 2025 - 18:00
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
2 324muzyka
Neonova
15 marca 2025 - 19:00
Terminal Kultury Gocław
ul. Jana Nowaka-Jeziorańskiego 24 Warszawa
74 430teatr
Jan Szczurek Kwartet „Ach te Baby” Jazz & Jam Session
15 marca 2025 - 19:00
Bielska 30 Event Space
ul. Bielska 30 Warszawa
2 115muzyka
"The Best of BILLIE EILISH" Akustycznie
15 marca 2025 - 19:30
Kino Elektronik
Generała Zajączka 7 Warszawa
32 185teatr
Pidżama Porno | Warszawa
15 marca 2025 - 20:00
Teatr Palladium
ul. Złota 9 Warszawa
2 303muzyka
Współczesna komedia romantyczna
15 marca 2025 - 19:00jest więcej terminów
Centrum E10
ul. Elektronowa 10 Warszawa
8 957teatr
POKazujemy ZWIERZAKI. O TYM JAK KUKUŁKA, ŚWIERSZCZ I KOT ZAMIESZKALI W MUZYCE / WARSZTATY MUZYCZNE DLA RODZIN Z DZIEĆMI 4+
15 marca 2025 - 11:00, 13:00
Królewska Galeria Rzeźby w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
Agrykola 1, 00-460 Warszawa Warszawa
2 726muzyka
LA CENERENTOLA / GIOACHINO ROSSINI
15 marca 2025 - 19:00
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
Agrykola 1, 00-460 Warszawa Warszawa
2 113muzyka
"Przyjazne dusze" + Dancing
15 marca 2025 - 19:00
Teatr Capitol
ul. Marszałkowska 115 Warszawa
4 977teatr
NATALIA SIKORA - JANIS JOPLIN - KONCERT
15 marca 2025 - 19:00
Teatr Polonia
ul. Marszałkowska 56 00-545 Warszawa Warszawa
3 674muzyka
Interaktywny Koncert Muzyki Bajkowej
15 marca 2025 - 14:00jest więcej terminów
Kino Elektronik
Generała Zajączka 7 Warszawajest więcej miejsc
89 099teatr
Koncert symfoniczny 15.03.2025 g.18:00
15 marca 2025 - 18:00
Filharmonia Narodowa - Sala Koncertowa
Sienkiewicza 10 Warszawa
4 048muzyka
Koncert symfoniczny 14.03.2025 r. g.19:30
14 marca 2025 - 19:30
Filharmonia Narodowa - Sala Koncertowa
Sienkiewicza 10 Warszawa
4 108muzyka
Another Pink Floyd i Marek Raduli
14 marca 2025 - 20:30
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
38 320teatr