Curlew River - Benjamin Britten
- 14 stycznia 2007, niedziela» 16:00
- 6 stycznia 2007, sobota» 16:00
- 27 października 2006, piątek» 19:15
- 12 listopada 2005, sobota» 19:15
- 8 listopada 2005, wtorek» 19:15
- 5 listopada 2005, sobota» 19:15

Cu Benjamin Britten
cykl TERYTORIA
Sala Kameralna
Cykl Terytoria prezentuje XX- i XXI-wieczne dzieła – operowe, baletowe, pieśniowe – nieobecne w polskich teatrach.
Pierwszą premierą jest Curlew River Benjamina Brittena w koprodukcji z Frankfurt Oper.
Na początku lat 60. Britten odwiedził Japonię. W Tokio oglądał spektakl teatru nō – Sumidigawa (Rzeka Sumida) według tekstu Juro Motomasy z 1430 roku. Nie był zachwycony. Po kilkunastu dniach, tuż przed zaplanowanym odlotem do Europy, zdecydował się powtórnie obejrzeć to widowisko. Wyszedł bardzo poruszony.
"Całe to zdarzenie – wspominał Britten po latach – przemówiło do mnie niezwykle silnie: prosta, poruszająca historia, ekonomia stylu, intensywne spowolnienie akcji, nadzwyczajna zdolność wykonawców do sprawowania pełnej kontroli nad swą cielesnością, piękne kostiumy, mieszanina pomrukiwania, mowy i śpiewu, które wraz z trzema instrumentami tworzą zadziwiającą oprawę muzyczną – wszystko to złożyło się na zupełnie nowe, »operowe« doświadczenie".
Po powrocie Britten, wraz ze swoim współpracownikiem Williamem Plomerem, zaczął pracę nad tryptykiem przypowieści religijnych ("a parable for church performance") przeznaczonych do wykonania w angielskich kościołach. W 1964 roku całość została ukończona. Curlew River powstało jako pierwsze, kolejne części to The Prodigal Son oraz The Burning Fiery Furnace.
Libretto Curlew River oparte zostało na wspomnianej sztuce Motomasy. To fascynujące i piękne misterium o nawróceniu, w którym łączą się tradycje japońskiego teatru nō z myślą chrześcijańskiego Zachodu, elementy angielskiego dramatu liturgicznego i europejskiej opery. Muzyka Brittena jest jak rytuał. Spektakl Axela Weidauera to czysta modlitwa.
Do kościoła wchodzą mnisi intonując wieczorny hymn. Zaczynają przedstawienie. Oto przewoźnik wiezie pielgrzymów do słynącego z cudów grobowca. Dołącza do nich szalona kobieta, która wierzy, że w tym grobie pochowany został jej syn – rok wcześniej uprowadzony i zamordowany. Słychać dziecięcy głos...
Główną partię - Szalonej (Madwoman) - Britten napisał na głos tenorowy. Pisał ją z myślą o swoim przyjacielu, wielkim śpiewaku Peterze Pearsie. Tym samym sięgnął też do tradycji teatru nō, gdzie kobiety nie miały prawa występować, choć żeńskie role – a zwłaszcza role szalonych kobiet – należały do najwyżej cenionych. Partię Madwoman śpiewa więc mężczyzna w masce przynależnej szalonym kobietom.
Muzyka Curlew River jest – jak pisał muzykolog Marcin Gmys – "dyskretna i powściągliwa, o czym świadczy już sam zestaw wykorzystywanych w spektaklach instrumentów, ograniczony do fletu (tzw. fue) oraz trzech różnej wielkości bębenków". Britten miał w pamięci muzykę towarzyszącą spektaklom nō oraz brzmienia indonezyjskich orkiestr gamelanu. Nie zapomniał też o tradycji muzyki Zachodu, dlatego obok fletu i perkusji słyszymy także niewielkich rozmiarów organy, kontrabas, altówkę, harfę oraz jeden z ulubionych instrumentów kompozytora – róg.
Curlew River jest pierwszą premierą TERYTORIÓW – nowego cyklu na Scenie Kameralnej. W dalszej kolejności zobaczymy spektakl według Zapiski tego, który zniknął Leoša Janáčka oraz Sonety Szekspira Pawła Mykietyna (styczeń), wieczór debiutów, na który złożą się balet Oli Gryki alpha Kryonia Xe według opowiadania Stanisława Lema oraz opera Dobromiły Jaskot Fedra (kwiecień), wreszcie Zagładę domu Usherów Phillipa Glassa (czerwiec). W Operze Narodowej musi być miejsce na poszukiwanie, na warsztat, na eksperyment, może także na prowokację czy skandal. Przecież to obowiązek sztuki, nasz obowiązek. Ale także przywilej. Opera Narodowa ma za zadanie otwierać pole wyobraźni, rozszerzać perspektywy, wyznaczać kierunki, wyzwalać nieznane skojarzenia. Takim miejscem jest właśnie cykl TERYTORIA. Tam usłyszymy dzieła, których jeszcze nie znamy albo do których tęsknimy; zobaczymy teatr, o jakim śnimy albo o którym boimy się nawet pomarzyć; wejdziemy w przestrzeń wielkiej literatury, która zamieniona na muzykę, taniec, śpiew, ruch nie pozwoli o sobie zapomnieć.
Maniucha Bikont|Porządki
30 maja 2025 - 21:00
Teatr Mazowiecki
ul. Elektoralna 12 00-139 Warszawa Warszawa
1 539teatr
Kocham balet, choreografia: Ramona Nagabczyńska
30 maja 2025 - 19:00
Komuna Warszawa
ul. Emilii Plater 31 Warszawa
913teatr
WITKACJA. Wodewil na krawędzi.
30 maja 2025 - 19:00
Teatr Rampa
ul. Kołowa 20 03-536 Warszawa Warszawa
853teatr
Jak się starzeć bez godności
30 maja 2025 - 19:00
Teatr Komedia
ul. Słowackiego 19a Warszawa
805teatr
ZOOKOŁA ŚWIATA Sprzedaż grupowa tylko pod tel: 519 134 877
30 maja 2025 - 10:00
Teatr WAM
Galeria Młociny – Poziom +2, Zgrupowania AK Kampinos 15 Warszawa Warszawa
789teatr
Bal u Pana Kleksa - koncert familijny z okazji Dnia Dziecka
30 maja 2025 - 17:30
Terminal Kultury Gocław
ul. Jana Nowaka-Jeziorańskiego 24 Warszawa
827teatr
Stand-up Open mic - Warsaw Stand-up x Marceli Chojnacki
30 maja 2025 - 19:00
Świetlica Wolności
ul Nowy świat 6/12 Warszawa
1 898teatr
Gangsterskie porachunki
30 maja 2025 - 19:30
Potem-o-tem
Nowolipki 2/2a Warszawa
1 953teatr
"Wesoła Wdówka" Operetka Franza Lehara w wykonaniu Teatru Muzycznego Castello
30 maja 2025 - 19:00
Klub Stodoła
ul. Stefana Batorego 10 Warszawa
2 817teatr
POMOC DOMOWA
30 maja 2025 - 19:00jest więcej terminów
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
12 936teatr
Improwizowany spektakl Teatru Komedii Impro w Łodzi
30 maja 2025 - 19:30jest więcej terminów
Potem-o-tem
ul. Nowolipki 2/2a Warszawajest więcej miejsc
19 195teatr
Wystawa stała: Czego nie mogliśmy wykrzyczeć światu
30 maja 2025 - 13:00jest więcej terminów
Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela Ringelbluma
ul. Tłomackie 3/5 00–090 Warszawa Warszawa
27 252teatr
Muzeum Świat Iluzji - wystawa stała
30 maja 2025 - 09:00jest więcej terminów
Muzeum Świat Iluzji
Rynek Starego Miasta 21 (I piętro) 00-273 Warszawa Warszawa
109 729teatr
Klątwa
30 maja 2025 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Powszechny
ul. Jana Zamoyskiego 20 03-801 Warszawa Warszawa
8 790teatr
NIECH TA RANDKA SIĘ JUŻ SKOŃCZY!
30 maja 2025 - 21:30jest więcej terminów
Resort Komedii
ul. Bielańska 1 00-086 Warszawa Warszawa
15 942teatr
Wieczór Komediowy w Hydrozagadce: Stand-up, Kabaret i Impro!
29 maja 2025 - 19:00
Klub Hydrozagadka
ul. 11 listopada 22 Warszawa
3 877teatr
KinoPrzedszkole: RAZEM NAM SIĘ UDA. O WSPÓLNYM DZIAŁANIU
29 maja 2025 - 10:00
Kino Głębocka 66
ul. Głębocka 66 Warszawa
2 434teatr