Curlew River - Benjamin Britten
- 14 stycznia 2007, niedziela» 16:00
- 6 stycznia 2007, sobota» 16:00
- 27 października 2006, piątek» 19:15
- 12 listopada 2005, sobota» 19:15
- 8 listopada 2005, wtorek» 19:15
- 5 listopada 2005, sobota» 19:15

Cu Benjamin Britten
cykl TERYTORIA
Sala Kameralna
Cykl Terytoria prezentuje XX- i XXI-wieczne dzieła – operowe, baletowe, pieśniowe – nieobecne w polskich teatrach.
Pierwszą premierą jest Curlew River Benjamina Brittena w koprodukcji z Frankfurt Oper.
Na początku lat 60. Britten odwiedził Japonię. W Tokio oglądał spektakl teatru nō – Sumidigawa (Rzeka Sumida) według tekstu Juro Motomasy z 1430 roku. Nie był zachwycony. Po kilkunastu dniach, tuż przed zaplanowanym odlotem do Europy, zdecydował się powtórnie obejrzeć to widowisko. Wyszedł bardzo poruszony.
"Całe to zdarzenie – wspominał Britten po latach – przemówiło do mnie niezwykle silnie: prosta, poruszająca historia, ekonomia stylu, intensywne spowolnienie akcji, nadzwyczajna zdolność wykonawców do sprawowania pełnej kontroli nad swą cielesnością, piękne kostiumy, mieszanina pomrukiwania, mowy i śpiewu, które wraz z trzema instrumentami tworzą zadziwiającą oprawę muzyczną – wszystko to złożyło się na zupełnie nowe, »operowe« doświadczenie".
Po powrocie Britten, wraz ze swoim współpracownikiem Williamem Plomerem, zaczął pracę nad tryptykiem przypowieści religijnych ("a parable for church performance") przeznaczonych do wykonania w angielskich kościołach. W 1964 roku całość została ukończona. Curlew River powstało jako pierwsze, kolejne części to The Prodigal Son oraz The Burning Fiery Furnace.
Libretto Curlew River oparte zostało na wspomnianej sztuce Motomasy. To fascynujące i piękne misterium o nawróceniu, w którym łączą się tradycje japońskiego teatru nō z myślą chrześcijańskiego Zachodu, elementy angielskiego dramatu liturgicznego i europejskiej opery. Muzyka Brittena jest jak rytuał. Spektakl Axela Weidauera to czysta modlitwa.
Do kościoła wchodzą mnisi intonując wieczorny hymn. Zaczynają przedstawienie. Oto przewoźnik wiezie pielgrzymów do słynącego z cudów grobowca. Dołącza do nich szalona kobieta, która wierzy, że w tym grobie pochowany został jej syn – rok wcześniej uprowadzony i zamordowany. Słychać dziecięcy głos...
Główną partię - Szalonej (Madwoman) - Britten napisał na głos tenorowy. Pisał ją z myślą o swoim przyjacielu, wielkim śpiewaku Peterze Pearsie. Tym samym sięgnął też do tradycji teatru nō, gdzie kobiety nie miały prawa występować, choć żeńskie role – a zwłaszcza role szalonych kobiet – należały do najwyżej cenionych. Partię Madwoman śpiewa więc mężczyzna w masce przynależnej szalonym kobietom.
Muzyka Curlew River jest – jak pisał muzykolog Marcin Gmys – "dyskretna i powściągliwa, o czym świadczy już sam zestaw wykorzystywanych w spektaklach instrumentów, ograniczony do fletu (tzw. fue) oraz trzech różnej wielkości bębenków". Britten miał w pamięci muzykę towarzyszącą spektaklom nō oraz brzmienia indonezyjskich orkiestr gamelanu. Nie zapomniał też o tradycji muzyki Zachodu, dlatego obok fletu i perkusji słyszymy także niewielkich rozmiarów organy, kontrabas, altówkę, harfę oraz jeden z ulubionych instrumentów kompozytora – róg.
Curlew River jest pierwszą premierą TERYTORIÓW – nowego cyklu na Scenie Kameralnej. W dalszej kolejności zobaczymy spektakl według Zapiski tego, który zniknął Leoša Janáčka oraz Sonety Szekspira Pawła Mykietyna (styczeń), wieczór debiutów, na który złożą się balet Oli Gryki alpha Kryonia Xe według opowiadania Stanisława Lema oraz opera Dobromiły Jaskot Fedra (kwiecień), wreszcie Zagładę domu Usherów Phillipa Glassa (czerwiec). W Operze Narodowej musi być miejsce na poszukiwanie, na warsztat, na eksperyment, może także na prowokację czy skandal. Przecież to obowiązek sztuki, nasz obowiązek. Ale także przywilej. Opera Narodowa ma za zadanie otwierać pole wyobraźni, rozszerzać perspektywy, wyznaczać kierunki, wyzwalać nieznane skojarzenia. Takim miejscem jest właśnie cykl TERYTORIA. Tam usłyszymy dzieła, których jeszcze nie znamy albo do których tęsknimy; zobaczymy teatr, o jakim śnimy albo o którym boimy się nawet pomarzyć; wejdziemy w przestrzeń wielkiej literatury, która zamieniona na muzykę, taniec, śpiew, ruch nie pozwoli o sobie zapomnieć.
Prezent Urodzinowy - Teatr Capitol
30 stycznia 2025 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Capitol - Scena mniejsza
ul. Marszałkowska 115 Warszawajest więcej miejsc
9 002teatr
ZEMSTA
30 stycznia 2025 - 12:00/19jest więcej terminów
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
19 373teatr
Muzyczne Show Edukacyjne dla Dzieci i Młodzieży
29 stycznia 2025 - 09:00/10
Multikino Złote Tarasy, sala nr 1
Ulica Złota 59 Warszawa
4 568teatr
Pilot Hamburger Show - program komediowy
28 stycznia 2025 - 19:00
Centrum Zarządzania Światem
Stefana Okrzei 26 Warszawa
3 471teatr
Andrzej Poniedzielski "YOUbeLECIE"
28 stycznia 2025 - 19:00
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
28 194teatr
Bonobo - randka w ciemno
27 stycznia 2025 - 19:00
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
89 467teatr
Randka w ciemno - komedia bez tabu!
27 stycznia 2025 - 19:00
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
25 306teatr
"Pan Niezwykły" - musical
27 stycznia 2025 - 18:30jest więcej terminów
Teatr Palladium - układ teatralny
ul. Złota 9 Warszawajest więcej miejsc
7 068teatr
Najlepsze hity MJ w doskonalej Symfonicznej oprawie
27 stycznia 2025 - 19:30
Klub Progresja
ul. Fort Wola 22 Warszawa
61 265teatr
Lubię to!
27 stycznia 2025 - 17:30/20
Klub Stodoła
ul. Stefana Batorego 10 Warszawa
37 275teatr
PRZEDZIAŁ | KOMPANIA TEATRALNA MAMRO
26 stycznia 2025 - 18:00
Dzielnicowy Ośrodek Kultury Ursynów
ul. Kajakowa 12b Warszawa
1 303teatr
Teatrzyk dla dzieci - Artur Gotz - "Toruńskie pierniki"
26 stycznia 2025 - 12:30
Dom Kultury Portiernia
ul. Traktorzystów 20 Warszawa
2 021teatr
Chcę śpiewać… ale nie mam gdzie
26 stycznia 2025 - 10:00/12jest więcej terminów
Basen Artystyczny
M. Konopnickiej 6 Warszawa
2 963teatr
Nie tylko kiełbasa - 2 termin
26 stycznia 2025 - 17:00
Centrum Zarządzania Światem
Stefana Okrzei 26 Warszawa
65 899teatr
SZATAN SHOW
26 stycznia 2025 - 17:00
Teatr Polonia
ul. Marszałkowska 56 00-545 Warszawa Warszawa
3 145teatr
Warszawa! Piotrek Szumowski - "Wagabunda"
26 stycznia 2025 - 20:00
Teatr Komedia
ul. Słowackiego 19a Warszawa
2 984teatr
Pierwszy wodny musical!
26 stycznia 2025 - 18:00jest więcej terminów
Studio Buffo
ul. Konopnickiej 6 Warszawa
9 964teatr