Anna Karenina
- 12 września 2005, poniedziałek» 19:00
- 11 września 2005, niedziela» 19:00
- 10 września 2005, sobota» 19:00
Europejska premiera baletu Borisa Ejfmana
W maju tego roku w nowojorskim City Center światowej sławy rosyjski choreograf Boris Ejfman zaprezentował swój najnowszy balet - Annę Kareninę według powieści Lwa Tołstoja. 10września w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie odbędzie europejska premiera tego dzieła.
Ejfman po raz kolejny zinterpretował wielkie dzieło rosyjskiej literatury (wśród wcześniejszych baletów znajdziemy m.in. Idiotę i Braci Karamazow wg Dostojewskiego, Mistrza i Małgorzatę wg Bułhakowa). I, jak zawsze, jest to osobista wizja rosyjskiego choreografa.
Ejfman koncentruje się na miłosnym trójkącie: Wroński - Anna - Karenin. Rezygnuje z całej społecznej otoczki. Opowiada nie tyle fabułę, co historię przeżyć i przemian wewnętrznych "miłosnego trójkąta". Jest tylko Anna i jej namiętność.
Moja Anna jest zupełnie inna - mówi Ejfman - Dla mnie była ona wilkołakiem, bo żyły w niej dwie różne kobiety: na pozór światowa dama, znana Kareninowi, synowi, otoczeniu, i druga - pogrążona w świecie namiętności, niedostępnych nawet bohaterom Dostojewskiego.
Świat skrajnych emocji i namiętności to stały temat spektakli Borisa Ejfmana. Jego bohaterowie są zwykle targani uczuciami niespełnionej miłości, nienawiści, zemsty, cierpienia. Otacza ich wrogi im świat zewnętrzny, z którym na próżno usiłują walczyć.
W Annie Kareninie miłość Anny i Wrońskiego jest z góry skazana na niepowodzenie, naznaczona śmiercią. Zapowiada to, niczym tragiczne fatum, motyw pociągu - najpierw dziecięcej zabawki, potem machiny, pod którą w finale ginie bohaterka. Nawet w najbardziej świetlanych momentach Anna i Wroński czuli na ustach posmak krwi... - mówi Boris Ejfman.
Jedną z najpiękniejszych i najbardziej olśniewających wizualnie scen spektaklu jest scena balu w maskach weneckich. W warstwie muzycznej Ejfman wykorzystuje utwory jednego ze swoich ulubionych kompozytorów - Piotra Czajkowskiego.
Dekoracje są dziełem Zinowija Margolina, kostiumy przygotował stały współpracownik Teatru Baletu - Wiaczesław Okuniew.
Kim jest Boris Ejfman?
Boris Ejfman jest uznawany za czołowego artystę współczesnego baletu. Jest twórcą ponad 40 spektakli baletowych, głównie według wielkiej literatury (Don Kichot, Rosyjski Hamlet, Don Juan & Moliere, Dwunasta noc wg Wieczoru trzech króli Szekspira, Szalony dzień wg Wesela Figara Beaumarchaisa i Rossiniego, Pinokio, Who's Who inspirowany słynnym filmem Billy Wildera Pół żartem, pół serio).
Ejfman ukończył wydział baletmistrzowski Akademii Waganowej w Leningradzie (dziś Sankt Petersburgu). W tamtejszym Teatrze Małym wystawił własną wersję Gajane Chaczaturiana (1972), w Teatrze Kirowa Ognistego ptaka Strawińskiego (1975). W tym samym roku przyjechał do Polski, gdzie w Teatrze Wielkim w Łodzi z wielkim sukcesem powtórzył swoją inscenizację Gajane. Była to pierwsza praca zagraniczna Ejfmana i początek wieloletnich kontaktów. W 1977 roku Ejfman założył własny zespół, znany obecnie na świecie jako Sanktpetersburski Teatr Baletu, z którym realizuje swoją autorską wizję teatru tańca.
Od 1993 roku Sanktpetersburski Teatr Baletu regularnie występuje na scenie warszawskiej Opery Narodowej. W czerwcu 2003 roku odbyła się warszawska premiera baletu Czajkowski. Misterium życia i śmierci - jednej z najpiękniejszych prac Ejfmana. Artysta otrzymał wówczas Krzyż Komandorski Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej, przyznawany przez prezydenta RP. W listopadzie 2004 r. Boris Ejfman zrealizował Musag?te - balet poświęcony pamięci słynnego choreografa George'a Balanchine'a.
**Muzyka – Piotr Czajkowski (nagranie)
Choreografia – Boris Ejfman
Dekoracje – Zinowij Margolin
Kostiumy – Sława Okuniew**
*Powieść Anna Karenina interesowała mnie od zawsze. Czytając Tołstoja, czuje się niewiarygodne przejęcie autora psychologicznym światem jego bohaterów oraz zdumiewającą subtelność i dokładność, z jaką odzwierciedla on życie Rosji. Powieść Anna Karenina nie tylko głęboko wnika w psychologiczny świat bohaterki, ale także daje nam prawdziwie psychoerotyczną analizę jej osobowości. Nawet w literaturze współczesnej nie znajdziemy podobnych namiętności, przeobrażeń, fantasmagorii.
Wszystko to stało się przedmiotem moich przemyśleń choreograficznych. Uporządkowany rytm życia rodziny Kareninów: państwowa służba głowy domu, troska o syna i byt Anny, surowe przestrzeganie konwenansów - stwarzały iluzję harmonii i spokoju. Ale namiętność Anny do Wronskiego zrujnowała ten porządek. Szczerość uczuć zakochanych odrzucała, przerażała jawnością. Hipokryzję Karenina akceptowali wszyscy, oprócz Anny. Dla niej ważniejsze było uczucie do ukochanego mężczyzny niż obowiązki matki wobec syna. A tym samym skazywała siebie na życie wyrzutka.
Nie znajdowała szczęścia ani w podróżach, ani w bogatej posiadłości, ani w zwykłych salonowych uciechach. Była jakaś tragiczna zależność tej kobiety od jej więzi zmysłowych - owej niewoli kobiecej, która istnieje zawsze.
Rozumiem kobietę, która uzależnia się od mężczyzny. Ta zależność, jak każda inna, to choroba i cierpienie. Anna popełniła samobójstwo aby uwolnić się od tego uzależnienia, przerwać swoje straszne i bolesne życie. Dla mnie była ona wilkołakiem, bo żyły w niej dwie różne kobiety: na pozór - światowa dama, znana Kareninowi, synowi, otoczeniu, i druga - pogrążona w świecie namiętności.
Co ważniejsze - kariera, obowiązek, miłość, zaspokojona namiętność?... Czy mamy prawo rujnować to co spokojne, rozsądne dla szaleństwa zmysłów?...
Te pytania nie dawały kiedyś spokoju Tołstojowi, nie ucieknie się od nich także dzisiaj. I nie ma odpowiedzi! Jest nieukojone pragnienie zrozumienia i w życiu, i w obliczu śmierci...
Boris Ejfman*
Sala Moniuszki
Męski Interes czyli męska odpowiedź na Damski Biznes
3 maja 2025 - 16:00/19jest więcej terminów
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
320 026teatr
Tre Voci Passione
2 maja 2025 - 20:00
Teatr Muzyczny ROMA
ul. Nowogrodzka 49 Warszawa
6 550teatr
Muzyka filmowa symfonicznie
2 maja 2025 - 20:00
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
48 625teatr
Petarda - komedia reżyserii Jerzego Bończaka
2 maja 2025 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Kamienica - Scena ORLA
al. Solidarności 93 Warszawa
51 038teatr
A słuchaj tego... Komediowe historie
30 kwietnia 2025 - 19:00jest więcej terminów
Klub Komediowy Puenta
Kolejowa 8/10 Warszawajest więcej miejsc
2 894teatr
OSIEM KOBIET
30 kwietnia 2025 - 19:00
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
3 083teatr
O co biega? + Retro Impreza
30 kwietnia 2025 - 19:00
Teatr Capitol
ul. Marszałkowska 115 Warszawa
6 094teatr
OSIEM KOBIET
30 kwietnia 2025 - 19:00jest więcej terminów
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
5 746teatr
POGO
30 kwietnia 2025 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Polonia
ul. Marszałkowska 56 00-545 Warszawa Warszawa
13 323teatr
OSIEM KOBIET
30 kwietnia 2025 - 19:00jest więcej terminów
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
9 178teatr
PREMIERA
29 kwietnia 2025 - 18:00
Teatr Ekologiczny Bohema House
ul. Smugowa 46A Warszawa
14 569teatr
Klimakterium 2, czyli menopauzy szał!
29 kwietnia 2025 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Palladium - układ teatralny
ul. Złota 9 Warszawajest więcej miejsc
101 077teatr
Klub Mężusiów + Tani Poniedziałek
28 kwietnia 2025 - 19:00
Teatr Capitol - Scena mniejsza
ul. Marszałkowska 115 Warszawa
4 384teatr
Wrażliwy Chłopak - 2 termin
28 kwietnia 2025 - 19:00
Centrum Zarządzania Światem
Stefana Okrzei 26 Warszawa
10 392teatr
Przezabawna farsa w gwiazdorskiej obsadzie! Kontynuacja wielkiego hitu teatralnego!
28 kwietnia 2025 - 19:00jest więcej terminów
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
437 369teatr
Tomasz Karolak Stand Up - 50 i co
28 kwietnia 2025 - 20:00jest więcej terminów
Dom Kultury KADR
Wincentego Rzymowskiego 32 Warszawajest więcej miejsc
60 424teatr
MONofobia Tour 2025
27 kwietnia 2025 - 19:00
VooDoo
Aleja Prymasa Tysiąclecia 48A Warszawa
45 112teatr