KANIBALE
- 9 czerwca 2003, poniedziałek» 19:00
GEORGE TABORI
Próba czytaną sztuki Kaniba;e
George Taboriego pod opieką reżyserską
tłumacza Aleksandra Berlina.
Druk w tomie II Antologii współczesnych sztuk austriackich, pt. TEATR. SZTUKI – George Tabori. Sztukę czytają aktorzy Teatru Studio.
Życie jako zdrada George Tabori, wybitny pisarz i człowiek teatru od wielu
lat współpracuje z Clausem Peymannem: w latach 80-tych w Burgtheater w Wiedniu, a obecnie w Berliner Ensemble, gdzie reżyserował swoją ostatnią
sztukę Przedwczesne odeście
.
Jeżeli świat jest teatrem, w którym Żydom wyznaczono role ofiar to Tabori w swoim autorskim teatrze stwarza więcej możliwości.
Tabori stosuje wiele gatunków i konwencji: od groteski po farsę, korzysta z wielu nowatorskich metod teatralnych, jest twórcą własnej techniki pracy z aktorem. Jego nowatorskie rozwiązania teatralne plasujące go w rozwoju dramatu europejskiego tuż obok Brechta i Dürrenmatta, zaś w sztuce reżyserii obok Petera Brooka, Konrada Swinarskiego i Clausa Peymanna. Jego era w teatrze europejskim, a przede wszystkim na scenach Niemiec i Austrii, rozpoczyna się w 1969 roku wraz z niemiecką prapremierą sztuki Kanibale (Die Kannibalen)..
Dzięki przekładom na język niemiecki jego powieści i sztuk teatralnych,
napisanych – jak wszystkie jego teksty – po angielsku, przekładom
dokonanym głównie przez Ursulę Grützmacher-Tabori, ów Europejczyk zza
oceanu
jak nazwał Taboriego prof. Andrzej Wirth zagościł od początku lat
70-tych na stałe w repertuarze teatrów europejskich, z czasem także
polskich. Oficjalnym wyrazem przyznania mu miejsca w panteonie twórców z kręgu języka niemieckiego było uhonorowanie go w roku 1992 wielce cenioną
w Niemczech Nagrodą im. Georga Büchnera, w dodatku jako pierwszego pisarza,
dla którego język Goethego nie jest językiem ojczystym.
Jako mieszkaniec Wiednia, gdzie w latach 1987-1990 założył i kierował
teatrem Der Kreis, w jednym z wywiadów w roku 1997 powiedział: Nie powiem,
żebym czuł się tu jak w domu. No chyba, że w moim własnym mieszkaniu.
Akceptowania tego rodzaju stanu nauczyłem się podczas wojny: bycia obcym.
Urodziłem się na Węgrzech, mieszkałem w Londynie, w Hollywood i sam jeden
Bóg wie, gdzie jeszcze, nawet w Egipcie. Zaakceptowałem owo ‘bycie
obcym’ – i nie uważam tego za złe. Wydaje mi się to nawet właściwe,
że jestem obcy, bo dzięki temu widzę więcej niż inni. Nie ma żadnego
znaczenia czy jestem w Lienz, Wiedniu czy siedzę w pociągu. Austria to piękny kraj, naprawdę piękny. Dlaczego kocham Austrię? Ponieważ jest to jeden z najmniejszych krajów, niewiele większy od Lichtensteinu albo San
Marino. A także dlatego, że jest urządzony w taki sposób, który odpowiada
cudzoziemcom.
George Tabori 89-letni dziś weteran teatru, autor sztuk, dyrektor i reżyser, uznawany powszechnie za największą – obok Clausa Peymanna – indywidualność twórczą ostatnich dziesięcioleci, otacza nimb tajemniczości. Nieobliczalny w swych pomysłach scenicznych, pozostaje Wielkim Magiem teatru.
O sztuce KANIBALE: Tylko ten niespotykanie subtelny protokolant ludzkich
podłości i nadludzkich cierpień, ten jakże szlachetny cynik, mógł sobie
pozwolić na podobne świętokradztwo: więźniowie obozu koncentracyjnego
jako kanibale głoszący na domiar złego zasadę, iż życie jest zdradą
,
ich jakże banalnie motywowane przejście ze stanu upodlenia do fazy
barbarzyństwa – takie oto obrazki i stany ducha, nadające się raczej na fabułę antysemickich komiksów, mógł rysować i rejestrować jedynie On,
syn zamordowanego w Oświęcimiu węgierskiego Żyda, potomek ofiar, które na swój prześmiewczy sposób pragnął ocalić od zapomnienia. Dlaczego nie poszedł więc drogą, jaką przetarli nie mniej doświadczeni przez nieludzki
system współcześni: Paul Celan, Rose Ausländer i Nelly Sachs? Dlaczego nie usłuchał głosów mądrych doradców, wskazujących na bezsensowność
pisania o Auschwitz po Auschwitz?
Malowanie przy piwie w Gdańsku!
11 lipca 2025 - 18:30
Wino-Grono.art
nie podano Warszawa
1 476teatr
Po(*)łączność 2201: Odyseja społeczno-polityczna
11 lipca 2025 - 19:00
Potem-o-tem
nie podano Warszawa
1 490teatr
THE RAPE OF LUCRETIA / BENJAMIN BRITTEN
11 lipca 2025 - 19:00
Polska Opera Królewska
nie podano Warszawa
1 497teatr
Damian Skóra + open mic
11 lipca 2025 - 19:00
Resort Komedii
ul. Bielańska 1 Warszawa
2 072teatr
Jubileusz 25-lecia Teatru Wolandejskiego
11 lipca 2025 - 18:30
Ursynowskie Centrum Kultury "Alternatywy" sala teatralno-koncertowa „Szekspir”
ul. Indiry Gandhi 9 Warszawa
2 199teatr
Wieczór Trzech Coachów
11 lipca 2025 - 19:30jest więcej terminów
SCENA Teatru Scena Współczesna
ul. Marii Konopnickiej 6 Warszawa
4 633teatr
Mayday Bigamistka
11 lipca 2025 - 17:30/20jest więcej terminów
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
480 114teatr
GRA
11 lipca 2025 - 19:00jest więcej terminów
Garnizon Sztuki
ul. Marii Konopnickiej 6 00-491 Warszawa Warszawa
6 083teatr
Kryminalne zagadki Podlasia – spektakl improwizowany
11 lipca 2025 - 19:00jest więcej terminów
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
12 994teatr
Kto się boi Virginii Woolf?
11 lipca 2025 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Polonia
ul. Marszałkowska 56 00-545 Warszawa Warszawa
9 151teatr
Ten koleś to redflag – czyli chłopak, przed którym ostrzegała cię psiapsi
11 lipca 2025 - 21:45jest więcej terminów
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
18 294teatr
Pojebajki – czyli późne wieczorynki dla dorosłych
11 lipca 2025 - 21:30jest więcej terminów
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
52 872teatr
Wszystko, co chcecie wiedzieć o seksie, ale wstydzicie się zapytać – impro z dr Agatą Stolą
10 lipca 2025 - 19:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
1 435teatr
Diva Burlesque Show w Worku Kości
10 lipca 2025 - 21:00
Worek Kości
nie podano Warszawa
1 438teatr
Z Ebermanem do puszczy – przejazd wagonami motorowymi (odjazd 10:30)
10 lipca 2025 - 09:20
Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie
ul. Licealna 18 96-500 Sochaczew Warszawa
1 609teatr
Władca much
10 lipca 2025 - 19:00jest więcej terminów
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
1 969teatr
DREAMERSLAND 2025
10 lipca 2025 - 16:00
DREAMERSLAND sp. z o.o.
ul. Pod Brzozami 46 lok. 23A Warszawa
1 538teatr