ZBIGNIEW KARKOWSKI PL/JP
- 10 czerwca 2006, sobota» 20:00

Zbigniew Karkowski
radykalny koncert noisowy
Szykuje się najbardziej radykalny koncert jaki kiedykolwiek miał miejsce na Dobrej! Urodzony w Polsce, lecz mieszkający na stałe w Tokyo, Zbigniew Karkowski to niekwestionowany mistrz noisowego terroru, a przy okazji jedna z ważniejszych i barwniejszych postaci muzyki współczesnej, wymieniany jednych tchem obok takich tuzów jak Merzbow, Tetsuo Furudate, KK Null, Francisco Lopez czy Otomo Yoshihide.
Zbigniew Karkowski urodził się w Polsce, w Krakowie, lecz wyemigrował z kraju już jako nastolatek. Mieszkał w Göteborgu, Amsterdamie, Berlinie, Paryżu, Los Angeles i Tokio, gdzie w końcu osiadł na stałe. Studiował kompozycję i sonologię w Polsce, Szwecji, Francji i Holandii. Mimo to do dziś przyznaje, że jedynym kompozytorem, który nauczył go czegokolwiek był Iannis Xenakis.
Karkowski był jednym z członków eksperymentalnej brytyjskiej formacji The Hafler Trio, która, słowami samego założyciela Andrew McKenzie "nie jest tym, czym wydaje się być i nigdy nie była". Z nimi nagrał płyty "Kill The King", "Mastery Of Money", "The Hafler Trio Play The Hafler Trio", "Masturbatorium", składankę "Apo Mikhanis" oraz "Fuck". Wraz z odejściem od H3O Karkowski aktywnie uczestniczył w licznych projektach, koncentrując się wokół artystów ze sceny noise, lub zwykłych eksperymentatorów na polu dźwięku, takich jak Merzbow, Kapotte Muziek, John Duncan, Tetsuo Furudate, Ulf Bilting, Phauss, Francisco Lopez, David Kristian, Aube, Keiji Haino, Jim O'Rourke, Null/Zeni Geva, Otomo Yoshihide i wielu, wielu innych.
Karkowski pojawiał się wielokrotnie na rozmaitych festiwalach (włączając w to hiszpański Sonar, Ars Electronica, czy polskie Audio Art, Musica Genera i AltF4). Prowadził liczne odczyty na wielu poważnych konferencjach na całym świecie, chociażby Contemporary Art & Technology w Australii. Do jego stałych projektów muzycznych należy założony wraz ze Holendrem Edwinem van der Heide i Japończykiem Atau Tanaka projekt Sensorband, w którym artyści posługują się podczerwonymi czujnikami wzbudzającymi sygnały dźwiękowe wraz z przecięciem strumieni energii wychodzących ze specjalnie skonstruowanej ramy/klatki, sensorami ultradźwięków umocowanymi w specjalnych rękawicach, które stale badają dystans pomiędzy rękami i generują sygnały audio, oraz systemem śledzącym sygnały neuronowe i kodującym je na dane cyfrowe zamieniane następnie na słyszalne dla ucha pasmo.
Twórczość Sensorband znajduje się więc na styku najnowszych osiągnięć techniki oraz ruchu jako formy sztuki. Zainteresowanie najnowszymi osiągnięciami w muzyce widoczne jest też w kolaboracjach Karkowskiego z artystami z kręgu eksperymentalnej elektroniki, zrzeszonych w austriackiej wytwórni Mego (Fennesz, Pita, Rehberg & Bauer, General Magic itd.). Zbigniew Karkowski porusza się więc wśród muzyków którzy definiują na nowo pojęcie eksperymentu i progresywności; artystów, których twórczość dla jednych jest trudnym do zniesienia hałasem, podczas gdy dla samego Karkowskiego stanowi kontynuację dzieła dawnych akademickich mistrzów: Stockhausena, Xenakisa, Cage'a, czy Schaeffera. Jego muzyka, przytaczając słowa samego kompozytora, nie odwołuje się jednak do żadnej tradycji - historia i tradycja w rozumieniu cywilizacji zachodniej powinna zostać zniszczona. Czy Karkowski pisze tradycję od nowa? Jego konceptualna, czasami agresywna i trudna w odbiorze sztuka doskonale wpasowuje się w otaczająca rzeczywistość. Ale rzeczywistość nie naszą, polską. Rzeczywistość japońską: ultranowoczesną i pełną skrajności. Przenosząc na nasz grunt swoje doświadczenia estetyczne Karkowski rzuca słuchaczy na głęboką wodę, gdyż przynosi z Kraju Kwitnącej Wiśni muzykę jutra.
Nagrania Karkowskiego stanowią doskonałą klamrę zjawisk zachodzących we współczesnej muzyce elektronicznej. Z jednej strony mamy do czynienia z wysoko wykształconym muzykiem z akademickim szlifem. Z drugiej – słyszymy indywidualistę, który zafascynowany amatorskimi poszukiwaniami nowych brzmień łamie wpajane mu przez lata zasady. Karkowski potwierdza swoją pozycję jednego z ważniejszych wizjonerów muzyki współczesnej.
"Najważniejszym parametrem w muzyce jest czas – mówi Karkowski - wszystko dzieje i łączy się więc w czasie. Oczywiście noise, który jest najważniejszym środkiem wyrazu, jest szalenie istotny. To bardzo elementarny dźwięk. Noise to w zasadzie wszystkie dźwięki, podczas gdy w poważnej muzyce używa się zwykle niewielkiego wycinka skali'.
Po koncercie (ok. 22.00 FU(N)Kin` DISCOvery Paaarty)
Bilety: 10 zł (koncert), 5 zł (party)

Zbigniew Karkowski
Komedia tylko dla dorosłych
14 kwietnia 2025 - 17:30/20jest więcej terminów
Scena Mała Warszawa
ul. Otwocka 14 Warszawajest więcej miejsc
132 141teatr
Muzyka Joe Cockera na żywo w Warszawie
13 kwietnia 2025 - 19:00
Piano Bar
Chmielna 7/9 Warszawa
2 362muzyka
Koncert "Intymny świat"
13 kwietnia 2025 - 18:00jest więcej terminów
Bielska 30 Event Space
ul. Bielska 30 Warszawa
2 009muzyka
Książę czy żebrak - premiera
13 kwietnia 2025 - 17:00
Teatr Palladium - układ teatralny
ul. Złota 9 Warszawa
3 615teatr
Przekręt (nie)doskonały, czyli kto widział Pannę Flint
13 kwietnia 2025 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Capitol - Scena mniejsza
ul. Marszałkowska 115 Warszawajest więcej miejsc
8 226teatr
Koncert przy świecach: Antonio Vivaldi- Cztery Pory Roku
13 kwietnia 2025 - 19:00jest więcej terminów
Dom Technika NOT
Tadeusza Czackiego 3/5 Warszawajest więcej miejsc
13 451muzyka
Komedia na 1 aktora i 4 telefony
13 kwietnia 2025 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Scena Współczesna
al. Jerozolimskie 181 (wejście b1) Warszawajest więcej miejsc
24 396teatr
Koncert przy świecach: Bajkowa Muzyka Disney'a
13 kwietnia 2025 - 21:00
Dom Technika NOT
Tadeusza Czackiego 3/5 Warszawa
2 859muzyka
"O mało co..."
13 kwietnia 2025 - 18:30
Terminal Kultury Gocław
ul. Jana Nowaka-Jeziorańskiego 24 Warszawa
74 947teatr
Zaskakująca komedia teatralna
13 kwietnia 2025 - 15:00/18jest więcej terminów
Teatr Kamienica - Scena ORLA
al. Solidarności 93 Warszawa
15 066teatr
Ballady na dwa serca
13 kwietnia 2025 - 19:00
Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych
ul. Kawęczyńska 36 Warszawa
185 804teatr
Jutro będzie futro
13 kwietnia 2025 - 15:30/19jest więcej terminów
Scena Relax
Złota 8 Warszawa
130 732teatr
Symfoniczne rockowe show Legendary Rock Voices w Warszawie!
12 kwietnia 2025 - 19:00
COS Torwar
ul. Łazienkowska 6a Warszawa
1 635teatr
Muzyczna podróż w świat Vaya Con Dios
12 kwietnia 2025 - 18:00
Społeczny Dom Kultury WSM Warszawa Żoliborz
ul. Słowackiego 19 A Warszawa
848muzyka
Koncert kompozytorek. Evgeniia Karuzina i Paulina Stateczna.
12 kwietnia 2025 - 13:00
RIFF Pianosalon - Steinway & Sons
Ordynacka 10/12 Warszawa
863muzyka
Boeing Boeing + Dancing
12 kwietnia 2025 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Capitol
ul. Marszałkowska 115 Warszawa
8 415teatr
GRA O MĘCE I ZMARTWYCHWSTANIU
12 kwietnia 2025 - 19:00
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
Agrykola 1, 00-460 Warszawa Warszawa
2 277muzyka