koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!
XIII Spotkanie Ekumeniczne 2026TpL repertuar grudzień 2025CO JEST GRANE - GRUDZIEŃ 2025 - nr 376
zmodyfikowano  13 godzin temu

Magiczna Rana

CO BYŁO GRANE » CO jest GRANE » 188 wyświetleń od 27 grudnia 2025

Warszawa » pl. Defilad 1 PKiN (wejście od ulicy Marszałkowskiej) 00-901 Warszawa » NA MAPIE

Autorka tekstu: Dorota Masłowska

Reżyseria: Radosław Maciąg Adaptacja: Radosław Maciąg, Konrad Hetel Konsultacja dramaturgiczna: Konrad Hetel Muzyka: Przemysław Kunda Scenografia: Łukasz Misztal Kostiumy: Patrycja Fitzet Światło i live video: Robert Mleczko Multimedia: Natan Berkowicz Kierowniczka produkcji: Ewa Grzebyk Inspicjentka: Zuzanna Prusińska

występują: Jakub Łopatka ((gościnnie)), Michał Surówka ((gościnnie)), Dominika Biernat, Daniel Dobosz, Wiktoria Kruszczyńska, Tomasz Nosinski, Maja Pankiewicz, Marcin Pempuś, Sonia Roszczuk, Natalia Rybicka, Rob Wasiewicz, Ewelina Żak

W „Magicznej ranie” Masłowska za pomocą luźno powiązanych historii odmalowuje losy kilkorga bohaterów, w większości pozwalając im wypowiadać się z perspektywy pierwszoosobowej, własnej, jednostkowej, ale nie do końca niezależnej od środowiska, w jakim znajdują się bohaterowie. 


Wspólnotą tych wypowiedzi autorka ustanawia Warszawę – archetypowe megapolis, gdzie na jednej ulicy przecinają się drogi różnorodnych aktorów życia, pochodzących z pozornie odmiennych światów.

Przyjmują maski, kulturowo określone pozy, języki i nowomowy, odgrywając swój własny dramat w ramach politycznej współobecności. Jej bohaterowie szukają rozwiązania niewypowiedzianych głośno, a często także nieuświadomionych dylematów etycznych, tworzących labirynt postnowoczesnej, kapitalistycznej rzeczywistości. Rzeczywistości, która nie wywiązała się ze złożonej im obietnicy ostatecznego spełnienia, w zamian oferując jedynie ból i rozczarowanie.

Skupienie na dramatach jednostek, żywy i bezkompromisowy język, precyzyjna diagnoza teatralizacji ról społecznych i narracja, prowadzona z perspektywy pierwszoosobowej – to wszystko czyni „Magiczną ranę” tekstem szczególnie interesującym z perspektywy sztuki teatru. 


Siła tego ostatniego zasadza się przecież na empatii, będącej emergentną jakością, powstającą wyłącznie na płaszczyźnie spotkania. Żywe i przekonujące kreacje językowe Masłowskiej stanowią do niego doskonały pretekst, a ich odmienne perspektywy – na drodze kontrprzykładu – nienachalnie podsuwają szansę uleczenia problemów naszej koegzystencji.


Radosław B. Maciąg, laureat ostatniej edycji Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej za dramat „Tęskniąc za domem” udowadnia, że psychologizm zręcznie uzupełniany społecznym komentarzem, jest niezwykle silną i dojmującą drogą dla teatru podążającego za współczesnością.



zmodyfikowano  13 godzin temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ