koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - GRUDZIEŃ 2025 - nr 376POK - GRUDZIEŃ 2025/ STYCZEŃ 2026Elżbieta Terlikowska/ RowerekTpL repertuar grudzień 2025NEON VOICE
zmodyfikowano  5 dni temu  »  

ROMANCE DU SOIR

CO jest GRANE » 1 239 wyświetleń od 5 grudnia 2025
  • 28 lutego 2026, sobota
    » 19:00

Koncert z cyklu 𝘾𝘼𝙉𝙏𝙀𝙈𝙐𝙎!

Od niewinnego zauroczenia aż po uczucie popychające ku wielkim czynom – miłość jest tematem uniwersalnym, a przez to tak często wybieranym przez poetów i podążających za ich myślą kompozytorów wszystkich epok. W sposób szczególny wybrzmiewa w muzyce przeznaczonej na najbardziej naturalne z instrumentów – ludzkie głosy.

Koncert chóralnych kompozycji otworzy pierwszy z cyklu motetów mistrza renesansowej polifonii Giovanniego Pierluigiego da Palestriny napisanych do tekstów zaczerpniętych z Pieśni nad Pieśniami. Zmysłowa tajemniczość jednej z najbardziej niezwykłych biblijnych ksiąg przelewa się między poszczególnymi głosami, łącząc je w mistyczną całość. Nadzwyczajną umiejętność oddawania treści poetyckich językiem muzyki osiągnął Orlando di Lasso, czego przykładem jest zarówno madrygał Suna fede amorosa do słów Petrarki, jak i żartobliwa piosenka Matona mia cara – doskonała parodia Niemca próbującego oczarować swoją wybrankę wątpliwymi umiejętnościami językowymi.Szczególną wrażliwością na słowo odznaczał się także Luca Marenzio, który w swych różnorodnych utworach oddaje nie tylko ogólny nastrój znakomitej włoskiej poezji, ale także odmalowuje za pomocą dźwięków znaczenie pojedynczych słów i zwrotów. Tradycja madrygałowa pozostała żywa również w początkach baroku, choćby w twórczości Alessandra Scarlattiego, zaś tematyka miłosna z całą intensywnością obecna jest w dobie romantyzmu – w kompozycjach Mendelssohna czy Brahmsa.

W programie nie zabraknie muzyki angielskiej. Zabrzmi utrzymana w rytmie galiardy pieśń Can she excuse me Johna Dowlanda, pełna żalu prośba Lay a Garland Roberta Lucasa Pearsalla, a także olśniewająca kompozycja The Blue Bird sir Charlesa Villiersa Stanforda, tak chętnie sięgającego do muzycznej przeszłości. Twórca ten zapisał się zresztą na kartach historii również jako znakomity pedagog, a jego zainteresowanie muzyką ludową z pewnością wzbudziło folklorystyczne poszukiwania jego uczniów, m.in. Gustava Holsta. Swoistym wspomnieniem świetności dawnej muzyki wokalnej są natomiast umieszczone w programie kompozycje francuskie. Maurice Ravel napisał swoją Nicolette na wzór XVI-wiecznej chanson, inspirację osiągnięciami renesansowych mistrzów można dostrzec także w pieśni Dieu! qu’il la fait bon regarder Claude’a Debussy’ego czy w onirycznej Romance du soir Camille’a Saint-Saëns’a. Program koncertu wieńczy polski akcent – Kołysanka Jana Adama Maklakiewicza. Prosta zwrotkowa forma i ujmująca melodyka doskonale oddają głębię uczucia niosącego nadzieję. Pieśń bowiem powstała do wiersza, który Konstanty Ildefons Gałczyński napisał w obozie jenieckim i skierował do swojej żony.

◆ PROGRAM ◆

• Giovanni Pierluigi da Palestrina – Osculetur me

• Orlando di Lasso – Matona mia cara (sł. Anonim)

• Orlando di Lasso – S’una fede amorosa (sł. F. Petrarca)

• Luca Marenzio – Vienne, Montan (sł. J. Sannazaro)

• Luca Marenzio – Amatemi ben mio (sł. T. Tasso)

• Luca Marenzio – Zefiro torna (sł F. Petrarca)

• Luca Marenzio – Al primo vostro (sł. Anonim)

• John Dowland – Can she excuse my wrongs (sł. Anonim)

• Alessandro Scarlatti – Arsì un tempo (sł. T. Stanzani)

• Felix Mendelssohn – Entflieh’ mit mir und sei mein Weib op. 41 nr 2 (sł. H. Heine)

• Johannes Brahms – In stiller Nacht z Deutsche Volkslieder WoO 34 (sł. Anonim)

• Charles Villiers Stanford – The Blue Bird op. 119 nr 3 (sł. M.E. Coleridge)

• Robert Lucas Pearsall – Lay a Garland (sł. F. Beaumont i J. Fletcher)

• Gustav Holst – I Love My Love z Six Choral Folk Songs Op. 36b (sł. trad.)

• Camille Saint-Saëns – Romance du soir op. 118 (sł. J.L. Croze)

• Claude Debussy – Dieu! qu’il la fait bon regarder (sł. Ch. d’Orléans)

• Maurice Ravel – Nicolette z cyklu Trois Chansons (sł. M. Ravel)

• Jan Adam Maklakiewicz – Kołysanka (sł. K.I. Gałczyński)

◆ WYKONAWCY ◆

CHÓR KAMERALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

RENATA SZCZYPIOR dyrygentka

Mecenasem Polskiej Opery Królewskiej jest 𝗧𝗢𝗧𝗔𝗟𝗜𝗭𝗔𝗧𝗢𝗥 𝗦𝗣𝗢𝗥𝗧𝗢𝗪𝗬.

Bilety 👉 https://kicket.com/embedded/rezerwacja/327996

📍Pałac na Wyspie w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

zmodyfikowano  5 dni temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ