koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK
TpL repertuar grudzień 2025CO JEST GRANE - GRUDZIEŃ 2025 - nr 376Elżbieta Terlikowska/ RowerekPOK - GRUDZIEŃ 2025/ STYCZEŃ 2026NEON VOICE
zmodyfikowano  5 dni temu  »  

KANTATY / JOHANN SEBASTIAN BACH – RECITAL OLGI PASIECZNIK

CO jest GRANE » 1 179 wyświetleń od 5 grudnia 2025
  • 27 lutego 2026, piątek
    » 19:00

Johann Sebastian Bach, piastując stanowisko kantora, zobowiązany był do przygotowania na każdą niedzielę i święto nowej kompozycji. Nie znaczy to jednak, że nie wracał do dzieł raz już wykonanych. Świadczą o tym chociażby kantaty 𝘔𝘦𝘪𝘯 𝘏𝘦𝘳𝘻𝘦 𝘴𝘤𝘩𝘸𝘪𝘮𝘮𝘵 𝘪𝘮 𝘉𝘭𝘶𝘵 BWV 199 oraz 𝘐𝘤𝘩 𝘩𝘢𝘣𝘦 𝘨𝘦𝘯𝘶𝘨 BWV 82 zachowane do dziś w kilku wersjach. Obydwa dzieła zabrzmią podczas dzisiejszego koncertu w interpretacji wybitnej sopranistki – Olgi Pasiecznik i znakomitych muzyków Zespołu Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona. Między kantatami wykonana zostanie słynna Suita orkiestrowa h-moll, BWV 1067. Warto zwrócić uwagę na znajdujący się w niej polski akcent – piątą część cyklu stanowi wszak polonez.

Kantata 𝘔𝘦𝘪𝘯 𝘏𝘦𝘳𝘻𝘦 𝘴𝘤𝘩𝘸𝘪𝘮𝘮𝘵 𝘪𝘮 𝘉𝘭𝘶𝘵 BWV 199 przeznaczona jest na sopran, obój, smyczki i continuo. Utwór powstał w 1714 roku, gdy Bach pełnił funkcję nadwornego organisty w Weimerze. Nie ulega wątpliwości, że kompozytor miał tam do dyspozycji profesjonalny zespół muzyków – kantata jest bowiem technicznie bardzo wymagająca. W następujących po sobie recytatywach i ariach ukazany jest cały przekrój możliwych do zastosowania akompaniamentów. Zawarta w tekście modlitwa skruszonego grzesznika znajduje odzwierciedlenie w pełnej dramatyzmu partii instrumentalnej. Całość wieńczy radosna aria utrzymana w tanecznym charakterze, stanowiąca pełną wdzięczności afirmację wybaczającego Boga.

Nie mniej przejmująca jest kantata, którą Bach napisał już podczas pobytu w Lipsku – przeznaczona na święto Oczyszczenia Marii Panny, 2 lutego 1727 roku. Pierwotna wersja 𝘐𝘤𝘩 𝘩𝘢𝘣𝘦 𝘨𝘦𝘯𝘶𝘨 BWV 82 napisana została na solowy głos basowy, jednak już w 1730 lub 1731 roku Bach przepisał kantatę na sopran. Fragmenty tej kompozycji znaleźć można w Klavierbüchlein Anny Magdaleny, żony kompozytora. Wykonywała je więc najpewniej podczas prywatnych bądź publicznych występów swym czystym sopranem. Tym razem bogactwo inwencji melodycznej i głębia wyrazu służą ukazaniu tęsknoty za śmiercią, która dla chrześcijanina jest bramą wiodącą ku zjednoczeniu z Chrystusem.

◆ PROGRAM ◆

Johann Sebastian Bach

• Kantata 𝘔𝘦𝘪𝘯 𝘏𝘦𝘳𝘻𝘦 𝘴𝘤𝘩𝘸𝘪𝘮𝘮𝘵 𝘪𝘮 𝘉𝘭𝘶𝘵 BWV 199

recytatyw Mein Herze schwimmt im Blut

aria Stumme Seufzer, stille Klagen

recytatyw Doch Gott muß mir genädig sein

aria Tief gebückt und voller Reue

recytatyw Auf diese Schmerzensreu

chorał Ich, dein betrübtes Kind

aria Wie freudig ist mein Herz

• Suita orkiestrowa h-moll BWV 1067

Ouverture – Rondeau – Sarabande – Bourreé I alternativement, Bourreé II – Polonaise – Menuet – Badinerie

• Kantata 𝘐𝘤𝘩 𝘩𝘢𝘣𝘦 𝘨𝘦𝘯𝘶𝘨 BWV 82a

aria Ich habe genug

recytatyw Ich habe genug! Mein Trost ist nur allein

aria Schlummert ein, ihr matten Augen

recytatyw Mein Gott, wenn kömmt das Schöne: Nun!

aria Ich freue mich an meinen Tod

◆ WYKONAWCY ◆

OLGA PASIECZNIK sopran

ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA

KRZYSZTOF GARSTKA pozytyw, dyrygent

Mecenasem Polskiej Opery Królewskiej jest 𝗧𝗢𝗧𝗔𝗟𝗜𝗭𝗔𝗧𝗢𝗥 𝗦𝗣𝗢𝗥𝗧𝗢𝗪𝗬.

Bilety 👉 https://kicket.com/embedded/rezerwacja/327994

📍Nowa Miodowa – Sala Koncertowa ZPSM Nr 1 w Warszawie

zmodyfikowano  5 dni temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ