koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu BYŁO nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu JEST
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - GRUDZIEŃ 2025 - nr 376NEON VOICEPOK - GRUDZIEŃ 2025/ STYCZEŃ 2026TpL repertuar grudzień 2025
zmodyfikowano  miesiąc temu  »  

IL TRIONFO DEL TEMPO E DEL DISINGANNO / GEORG FRIEDRICH HAENDEL

CO jest GRANE » 1 969 wyświetleń od 6 listopada 2025
  • 25 stycznia 2026, niedziela
    » 19:00

Jeśli wierzyć relacjom pierwszego biografa kompozytora – Johna Mainwaringa, przebywający w Hamburgu dwudziestoletni Georg Friedrich Haendel z nutą pogardy spoglądał na partytury włoskich twórców. Wkrótce jednak ziściły się słowa Ferdinanda de Medici, że Haendlowi potrzeba „jedynie podróży do Włoch, by przekonać go do stylu i gustu, które tam dominują”. Rzeczywiście zanurzenie w artystycznym życiu Florencji, Rzymu, a potem Neapolu i Wenecji, nadało dojrzałemu stylowi kompozytora szczególnej oryginalności i wyrafinowania. Jednym z owoców podróży do Italii jest 𝘐𝘭 𝘵𝘳𝘪𝘰𝘯𝘧𝘰 𝘥𝘦𝘭 𝘛𝘦𝘮𝘱𝘰 𝘦 𝘥𝘦𝘭 𝘋𝘪𝘴𝘪𝘯𝘨𝘢𝘯𝘯𝘰 HWV 46a z 1707 roku – oratorium napisane dla Rzymu, nazwane przez Romaina Rollanda „utajoną operą”. W mieście obowiązywał wówczas kościelny zakaz wystawiania 𝘥𝘳𝘢𝘮𝘮𝘪 𝘱𝘦𝘳 𝘮𝘶𝘴𝘪𝘤𝘢, co nie studziło estetycznych potrzeb elitarnej grupy odbiorców, rozkochanych w pełnej przepychu twórczości dramatycznej.

Libretto przygotowane dla Haendla przez kardynała Benedetta Pamphiliego dotyczy spraw o charakterze uniwersalnym – natury Piękna, istoty Prawdy, granic Przyjemności i nieuchronności upływu Czasu. Dysputa czterech alegorycznych postaci wprowadza publiczność coraz głębiej w refleksję nad wyzwaniami, jakie stawia przed człowiekiem otaczająca go rzeczywistość. Obok wysoko cenionych wartości pojawiają się pokusy i rozczarowania. Znamienne, iż tę pierwszą wersję oratorium wieńczy rzewna aria Bellezzy 𝘛𝘶 𝘥𝘦𝘭 𝘊𝘪𝘦𝘭 (w kolejnych wersjach zamieniona na triumfalne 𝘈𝘭𝘭𝘦𝘭𝘶𝘫𝘢), w której dominuje poczucie bezsilności i – wobec nabytego doświadczenia – tęsknoty za niewinnością. Twórcy przygotowanej w Polskiej Operze Królewskiej scenicznej interpretacji Haendlowskiego dzieła podążają za cieniem obecnym w tej wizji. Wpisując muzyczne dialogi we współczesną narrację i nieoczywistą koncepcję realizacyjną, stawiają odważne, angażujące publiczność pytania o rolę wartości w świecie, w którym za wiedzę i rozumienie płaci się wysoką cenę.

KIEROWNICTWO MUZYCZNE KRZYSZTOF GARSTKA

REŻYSERIA WALDEMAR RAŹNIAK

SCENOGRAFIA I KOSTIUMY BARBARA GUZIK

REŻYSERIA ŚWIATEŁ ADA BYSTRZYCKA

PROJEKCJE WOJTEK KAPELA

ASYSTENCI REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK, AGNIESZKA KOZŁOWSKA

INSPICJENT WANDA KARPIŃSKA

◆ OBSADA ◆

BELLEZZA Iwona Lubowicz

PIACERE Justyna Rapacz

DISINGANNO Jakub Foltak

TEMPO Aleksander Rewiński

AKTORZY Patrycja Grzywińska, Joanna Lichorowicz-Greś, Vova Makovskyi, Wojciech Wereśniak

Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA

KRZYSZTOF GARSTKA klawesyn, pozytyw

Mecenasem Polskiej Opery Królewskiej jest 𝗧𝗢𝗧𝗔𝗟𝗜𝗭𝗔𝗧𝗢𝗥 𝗦𝗣𝗢𝗥𝗧𝗢𝗪𝗬.

Bilety 👉 https://kicket.com/embedded/rezerwacja/325034

📍 Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

zmodyfikowano  miesiąc temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ