koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
GAUDIUMKAMERALIŚCI WROCŁAWSCY - Świder & HerbertPopiół i diament - spotkaniaCO JEST GRANE - LISTOPAD 2025 - nr 375 - do pobraniaBWA Wrocław - spadekDBP - miesiąc z 9 sztuką
zmodyfikowano  6 godzin temu  »  

HALKA (WERSJA WILEŃSKA) / STANISŁAW MONIUSZKO

CO jest GRANE » 88 wyświetleń od 6 listopada 2025
  • 16 stycznia 2026, piątek
    » 19:00

𝘔𝘢𝘮 𝘯𝘢𝘥𝘻𝘪𝘦𝘫ę 𝘻𝘢 𝘱𝘢𝘳ę 𝘵𝘺𝘨𝘰𝘥𝘯𝘪 […] 𝘱𝘳𝘻𝘦𝘴ł𝘢ć 𝘛𝘰𝘣𝘪𝘦 𝘸𝘺𝘫ą𝘵𝘬𝘪 𝘻 𝘮𝘰𝘫𝘦𝘫 𝘏𝘢𝘭𝘬𝘪, 𝘬𝘵ó𝘳𝘦 𝘯𝘢 𝘱𝘳𝘻𝘦𝘬𝘰𝘳ę 𝘭𝘶𝘥𝘻𝘪𝘰𝘮 𝘻ł𝘦𝘫 𝘸𝘰𝘭𝘪, 𝘬𝘶 𝘸𝘪𝘦𝘤𝘻𝘯𝘦𝘫 𝘱𝘢𝘮𝘪ę𝘤𝘪, ż𝘦 𝘣𝘺𝘭𝘪 𝘱𝘳𝘻𝘦𝘤𝘪𝘦ż 𝘸𝘢𝘳𝘪𝘢𝘤𝘪, 𝘤𝘰 𝘱𝘰𝘭𝘴𝘬𝘪𝘦 𝘰𝘱𝘦𝘳𝘺 𝘱𝘪𝘴𝘺𝘸𝘢𝘭𝘪, 𝘸𝘺𝘥𝘢𝘫ę.

Trudno dziwić się gorzkim słowom, jakie Stanisław Moniuszko skreślił w liście do przyjaciela, Józefa Sikorskiego w 1850 roku. Wszak doskonale zdawał sobie sprawę z wysokiej wartości Halki – dziś należącej do żelaznego repertuaru niemal każdego polskiego teatru operowego i cenionej jako przełomowy utwór w rodzimej historii gatunku. W 1847 roku, mimo rozpoczętych przygotowań do warszawskiej premiery, jej partytura na dekadę została odłożona na półkę teatralnej biblioteki.

Libretto Włodzimierza Wolskiego oparte na ludowej gawędzie opowiada o miłości nieszczęśliwej i naiwnej – bo prostej góralki i szlachcica. Wątki społeczno-obyczajowe opowieści stały się zresztą przyczyną, dla której zarzucano operze antypatriotyczny wydźwięk (z racji ostrej krytyki postaw wyższych warstw społecznych) i niemoralny charakter. Natomiast sam Moniuszko podkreślał kontekst społecznych nierówności za pomocą muzycznych rozwiązań – a to zestawił pompatyczne brzmienie z motywem zaczerpniętym z pieśni ludowej, a to w rysunku melodii ukrył dodatkowe znaczenie wypowiadanych przez bohaterów słów… Z pewnością miał świadomość, że siła polskości tkwi nie tylko w tym, co szlacheckie i sarmackie, ale także w bogactwie symboliki i tradycji ludowej. Podstawowe problemy zawarte w treści dramatu są zresztą uniwersalne i pozostają aktualne do dziś. Stąd też decyzja reżysera Wojciecha Adamczyka, by akcję Halki osadzić w czasach współczesnych.

KIEROWNICTWO MUZYCZNE DAWID RUNTZ

INSTRUMENTACJA I OPRACOWANIE NA ORKIESTRĘ MICHAŁ DOBRZYŃSKI

REŻYSERIA, REŻYSERIA ŚWIATEŁ WOJCIECH ADAMCZYK

SCENOGRAFIA, PROJEKCJE ZUZANNA GRZEGOROWSKA

KOSTIUMY MARIA BALCEREK

PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO KAROL KNAPIŃSKI

II DYRYGENT KAROL SZWECH

ASYSTENCI REŻYSERA AGNIESZKA KOZŁOWSKA, SŁAWOMIR JURCZAK

INSPICJENT WANDA KARPIŃSKA

◆ OBSADA ◆

CZEŚNIK Adam Kruszewski

ZOSIA Aleksandra Łaska

JANUSZ Łukasz Klimczak

MARSZAŁEK Sławomir Jurczak

HALKA Natalia Rubiś

JONTEK Kamil Zdebel

MIESZKANIEC MIASTA Jakub A. Grabowski

STATYŚCI, MIMOWIE:

Maja Burska, Maciej Jan Kraśniewski, Jerzy Klonowski, Bartłomiej Marszałek, Daniel Mosior, Krzysztof

Skarżyński, Klara Twardowska, Michał Wolny

Zespół Wokalny Polskiej Opery Królewskiej

Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej

KAROL SZWECH dyrygent

Mecenasem Polskiej Opery Królewskiej jest 𝗧𝗢𝗧𝗔𝗟𝗜𝗭𝗔𝗧𝗢𝗥 𝗦𝗣𝗢𝗥𝗧𝗢𝗪𝗬.

Bilety 👉 https://kicket.com/embedded/rezerwacja/325026

📍 Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

zmodyfikowano  6 godzin temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ