koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!
CO JEST GRANE - PAŹDZIERNIK 2025 - nr 374Finały Mistrzostw Świata w graniu Chopina na fortepianieTEATR AVATAR
zmodyfikowano  2 dni temu  »  

VERGNÜGTE RUH / JOHANN SEBASTIAN BACH – KANTATY

CO jest GRANE » 154 wyświetleń od 24 października 2025
  • 9 grudnia 2025, wtorek
    » 19:00

Pełne symboli kantaty, które Johann Sebastian Bach pisał przez całe życie, dają wyraz obfitości znaczeń zaklętych w barokowym języku muzycznym. Podczas koncertu wyrafinowanie warsztatu muzycznego lipskiego kantora będzie można podziwiać w interpretacji Andreasa Scholla, jednego z najwybitniejszych kontratenorów na świecie. Ten znakomity artysta specjalizujący się w wykonawstwie muzyki dawnej wystąpi w Warszawie po raz pierwszy.

Koncert zainauguruje solowa kantata 𝘐𝘤𝘩 𝘩𝘢𝘣𝘦 𝘨𝘦𝘯𝘶𝘨 BWV 82 przeznaczona na głos basowy, napisana na święto Ofiarowania Pańskiego 2 lutego 1727 roku. Do tego utworu Bach powracał jednak jeszcze trzykrotnie: w 1731 powstała wersja sopranowa, w 1735 – mezzosopranowa, a w lutym 1747 partia solowa powierzona została śpiewającemu altem zięciowi kompozytora. Zawarte w libretcie mistyczne pragnienie śmierci, podyktowane nadzieją na zjednoczenie z Chrystusem, znajduje głęboki, niepoddający się jednoznacznym interpretacjom wyraz w zastosowanych środkach muzycznych. Początkową arię i nawiązujący do niej ustęp końcowy wzbogaca zachwycająca partia oboju. We fragmentach nasyconych dysonansami i figurami westchnień pobrzmiewają troski związane z ziemskim bytowaniem, ale i napełniająca serce radością wiara w rychłe spotkanie z Bogiem. Kołysankowa część trzecia stanowi słodkie utulenie do snu, po którym nastąpi przebudzenie już dla nieba.

Tęsknota za spotkaniem z Bogiem stanowi także temat kantaty 𝘝𝘦𝘳𝘨𝘯ü𝘨𝘵𝘦 𝘙𝘶𝘩, 𝘣𝘦𝘭𝘪𝘦𝘣𝘵𝘦 𝘚𝘦𝘦𝘭𝘦𝘯𝘭𝘶𝘴𝘵 BWV 170, która po raz pierwszy zabrzmiała 28 lipca 1726 roku. Dzieło otwiera poruszająca aria, której pastoralny charakter dla XVIII-wiecznego słuchacza był jasnym nawiązaniem do obrazu Chrystusa jako dobrego pasterza. „Błogiego spokoju” i „radości duszy” zbawieni doświadczą zatem na niebiańskich pastwiskach. Droga do nich wiedzie przez porzucenie grzesznych zamiarów i wstąpienie na drogę cnoty. Doskonałą jej ilustrację znajdujemy w zabiegach muzycznych zastosowanych przez Bacha – instrumentacyjnych, melodycznych i wyrazowych.

Między kantatami zabrzmi Ouverture in g minor autorstwa dalekiego krewnego lipskiego kantora – Johanna Bernharda Bacha (1676-1749). Twórca ten przez większość życia był związany z dworem książęcym w Eisenach i tamtejszym kościołem św. Jerzego. Jego znakomite kompozycje instrumentalne szybko jednak dotarły do Lipska i zostały włączone przez Johanna Sebastiana do repertuaru tamtejszego Collegium Musicum.

PROGRAM▪️

Johann Sebastian Bach – Kantata 𝘐𝘤𝘩 𝘩𝘢𝘣𝘦 𝘨𝘦𝘯𝘶𝘨 BWV 82

Aria: 𝘐𝘤𝘩 𝘩𝘢𝘣𝘦 𝘨𝘦𝘯𝘶𝘨

Recytatyw: 𝘐𝘤𝘩 𝘩𝘢𝘣𝘦 𝘨𝘦𝘯𝘶𝘨

Aria: 𝘚𝘤𝘩𝘭𝘶𝘮𝘮𝘦𝘳𝘵 𝘦𝘪𝘯, 𝘪𝘩𝘳 𝘮𝘢𝘵𝘵𝘦𝘯 𝘈𝘶𝘨𝘦𝘯

Recytatyw: 𝘔𝘦𝘪𝘯 𝘎𝘰𝘵𝘵! 𝘸𝘦𝘯𝘯 𝘬ö𝘮𝘮𝘵 𝘥𝘢𝘴 𝘴𝘤𝘩ö𝘯𝘦: 𝘕𝘶𝘯!

Aria: 𝘐𝘤𝘩 𝘧𝘳𝘦𝘶𝘦 𝘮𝘪𝘤𝘩 𝘢𝘶𝘧 𝘮𝘦𝘪𝘯𝘦𝘯 𝘛𝘰𝘥

Johann Bernhard Bach – Ouverture-Suite g-moll

𝘖𝘶𝘷𝘦𝘳𝘵𝘶𝘳𝘦 | 𝘈𝘪𝘳 | 𝘙𝘰𝘯𝘥𝘦𝘢𝘶 | 𝘓𝘰𝘶𝘳𝘦 | 𝘍𝘢𝘯𝘵𝘢𝘪𝘴𝘪𝘦 | 𝘗𝘢𝘴𝘴𝘦𝘱𝘪𝘦𝘥

Johann Sebastian Bach – Kantata 𝘝𝘦𝘳𝘨𝘯ü𝘨𝘵𝘦 𝘙𝘶𝘩, 𝘣𝘦𝘭𝘪𝘦𝘣𝘵𝘦 𝘚𝘦𝘦𝘭𝘦𝘯𝘭𝘶𝘴𝘵 BWV 170

Aria: 𝘝𝘦𝘳𝘨𝘯ü𝘨𝘵𝘦 𝘙𝘶𝘩, 𝘣𝘦𝘭𝘪𝘦𝘣𝘵𝘦 𝘚𝘦𝘦𝘭𝘦𝘯𝘭𝘶𝘴𝘵

Recytatyw: 𝘋𝘪𝘦 𝘞𝘦𝘭𝘵, 𝘥𝘢𝘴 𝘚ü𝘯𝘥𝘦𝘯𝘩𝘢𝘶𝘴

Aria: 𝘞𝘪𝘦 𝘫𝘢𝘮𝘮𝘦𝘳𝘯 𝘮𝘪𝘤𝘩 𝘥𝘰𝘤𝘩 𝘥𝘪𝘦 𝘷𝘦𝘳𝘬𝘦𝘩𝘳𝘵𝘦𝘯 𝘏𝘦𝘳𝘻𝘦𝘯

Recytatyw: 𝘞𝘦𝘳 𝘴𝘰𝘭𝘭𝘵𝘦 𝘴𝘪𝘤𝘩 𝘥𝘦𝘮𝘯𝘢𝘤𝘩 𝘸𝘰𝘩𝘭 𝘩𝘪𝘦𝘳 𝘻𝘶 𝘭𝘦𝘣𝘦𝘯 𝘸ü𝘯𝘴𝘤𝘩𝘦𝘯

Aria: 𝘔𝘪𝘳 𝘦𝘬𝘦𝘭𝘵 𝘮𝘦𝘩𝘳 𝘻𝘶 𝘭𝘦𝘣𝘦𝘯

WYKONAWCY

ANDREAS SCHOLL kontratenor

ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA

KRZYSZTOF GARSTKA klawesyn/pozytyw, dyrygent

Mecenasem Polskiej Opery Królewskiej jest 𝗧𝗢𝗧𝗔𝗟𝗜𝗭𝗔𝗧𝗢𝗥 𝗦𝗣𝗢𝗥𝗧𝗢𝗪𝗬.

Bilety 👉https://kicket.com/embedded/rezerwacja/323830

📍Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

zmodyfikowano  2 dni temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ