koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Popiół i diament - spotkaniaFinały Mistrzostw Świata w graniu Chopina na fortepianieCO JEST GRANE - LISTOPAD 2025 - nr 375 - do pobraniaDBP - miesiąc z 9 sztukąGAUDIUMKAMERALIŚCI WROCŁAWSCY - Świder & HerbertBWA Wrocław - spadek
zmodyfikowano  17 dni temu

Recital fortepianowy 26.04.2026 g. 18

CO jest GRANE » 2 072 wyświetleń od 16 września 2025

Sala Koncertowa/ recital

Wykonawcy:
Maria João Pires - fortepian
Marc-André Hamelin - fortepian

Program:
Felix Mendelssohn-Bartholdy - Pieśń bez słów C-dur „Spinnerlied” op. 67 nr 4 [2']
Wolfgang Amadeus Mozart - Sonata C-dur KV 521 [22']
przerwa [20']
Franz Schubert - Allegro a-moll na 4 ręce D. 947 „Lebensstürme“
Franz Schubert - Fantazja f-moll na 4 ręce op. 103 D. 940

W latach 1828–1845 Felix Mendelssohn-Bartholdy stworzył 48 miniatur fortepianowych, które nazwał Pieśniami bez słów. Tylko niektóre z tych wydanych w 8 zeszytach utworów posiadają literackie tytuły. Tak jest w przypadku pochodzącej z 6 zeszytu miniatury w tonacji C-dur op. 67 nr 4, nazwanej przez kompozytora Spinnerlied (Pieśnią prządki). Autorem wersji na 4 ręce jest Carl Czerny.
Ostatnia, piąta Sonata na fortepian na 4 ręce C-dur KV 521 Wolfganga Amadeusa Mozarta (1787) pisana z myślą o siostrze przyjaciela Gottfrieda von Jacquin, ostatecznie została zadedykowana młodym pianistkom amatorkom, córkom bogatego wiedeńskiego kupca, pannom Natorp. Ten trzyczęściowy utwór jest idealnym odzwierciedleniem Mozartowskiego stylu, w którym wdzięk i elegancja łączą się z doskonałością architektury formalnej.
Gra na 4 ręce na fortepianie stanowiła nieodłączny element każdej Schubertiady. Należącą do tego typu repertuaru Fantazję f-moll D 940 i Allegro a-moll D 947 (opublikowane pośmiertnie z dodanym przez wydawcę sugestywnym tytułem Lebensstürme – Życiowe burze) Franz Schubert skomponował w pierwszej połowie 1828 roku. Jesienią tego samego roku zmarł, przegrywając walkę ze śmiertelną chorobą. Odtąd kontekst biograficzny zdaje się być na stałe przypisany do melancholijnej powagi obu tych kompozycji.

Grzegorz Zieziula

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  17 dni temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ