koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!
Finały Mistrzostw Świata w graniu Chopina na fortepianieKAMERALIŚCI WROCŁAWSCY - Świder & HerbertPopiół i diament - spotkaniaGAUDIUMDBP - miesiąc z 9 sztukąBWA Wrocław - spadekCO JEST GRANE - LISTOPAD 2025 - nr 375 - do pobrania
zmodyfikowano  16 dni temu

Koncert symfoniczny 15.11.2025 g. 18:00

CO jest GRANE » 1 902 wyświetleń od 16 września 2025

Sala Koncertowa / Abonament C2, Z2

Wykonawcy:
Chór Filharmonii Narodowej
Orkiestra Filharmonii Narodowej
Antoni Wit - dyrygent
Rafał Bartmiński - tenor
Bartosz Michałowski
dyrektor chóru

Program:
Krzysztof Penderecki
Przebudzenie Jakuba [9']
Karol Szymanowski
III Symfonia Pieśń o nocy op. 27 [25']
... przerwa [20']
Witold Lutosławski
Koncert na orkiestrę [28']

Biblijny motyw drabiny Jakubowej stanowił kuszące źródło inspiracji dla licznych malarzy, którzy w najrozmaitszy sposób przedstawiali wspinających się po niej aniołów oraz górującego na jej szczycie Boga. Podobnie w dziełach literackich odnajdujemy różnorodne interpretacje drabiny jako metaforę drogi. Jak jednak przełożyć ten symbol na język muzyki? Podjął się tego w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku Krzysztof Penderecki. W kontekście jego twórczości Przebudzenie Jakuba stanowiło jeden z ostatnich szczebli na drodze od sonoryzmu ku inspiracjom neoromantycznym. Podczas gdy kompozycja ta zamykała symbolicznie pewien etap polskiej awangardy, III Symfonia Karola Szymanowskiego, skomponowana w drugiej dekadzie XX wieku, otwierała wówczas szeroko jej wrota. Kompozytor, zainspirowany kulturą Bliskiego Wschodu, posłużył się w niej poezją suficką w przekładzie Tadeusza Micińskiego. Niebywała inwencja Szymanowskiego pozwoliła stworzyć mu mistyczny, bardzo sugestywny – choć niejako wyśniony – obraz Orientu.
Doskonały łącznik między Szymanowskim a Pendereckim stanowić będzie jedna z najczęściej wykonywanych na świecie kompozycji innego wielkiego klasyka muzyki polskiej. Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego powstał w połowie XX wieku dla Orkiestry Filharmonii Warszawskiej, oczekującej na odbudowę swojej zniszczonej w czasie wojny siedziby. Czerpiąc z polskiego folkloru, Lutosławski stworzył zupełnie swobodną gatunkową parafrazę Koncertu na orkiestrę Béli Bartóka, która w niczym nie ustępuje pierwowzorowi.

Bartłomiej Gembicki

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  16 dni temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ