koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE wrzesień 2025 - nr 37329 Last Night of the Proms in CracowTpL Repertuar 09.2025DNI SENIORA 225NOSKOWSKI – MOZART – SCHUMANNDNI WĘGIERSKIE 2025 DBP
zmodyfikowano  19 godzin temu

Inauguracja sezonu artystycznego 2025/26 20.09.2025 g. 18

CO jest GRANE » 89 wyświetleń od 14 września 2025

Sala Koncertowa

Wykonawcy:
Orkiestra Filharmonii Narodowej
Chór Filharmonii Narodowej
Voci di Bambini - chór POSM im. Emila Młynarskiego w Warszawie
Krzysztof Urbański - dyrygent
Jan Lisiecki - fortepian
Judith Spiesser - sopran
Heikki Hattunen - tenor
Daniel Ochoa - baryton
Bartosz Michałowski - dyrektor chóru
Anna Perzanowska-Tarasiuk - przygotowanie chóru Voci di Bambini

Program:
Johannes Brahms - I Koncert fortepianowy d-moll op. 15 [46']
przerwa [20']
Carl Orff - Carmina burana [59']

Sezon 2025/2026 otworzą dwa kanoniczne dzieła, reprezentujące skrajnie różne światy klasycznego repertuaru. Ich zestawienie to intrygujący artystyczny eksperyment, który może przyciągnąć do Filharmonii Narodowej słuchaczy o odmiennych upodobaniach estetycznych.

Sonata na dwa fortepiany, a może symfonia w duchu Beethovena? Takie pytania stawiał sobie – i swoim przyjaciołom – młody Johannes Brahms, zanim, przebywszy długą i żmudną drogę, ukończył swój I Koncert fortepianowy d-moll. Z niektórymi spośród przyjaciół konsultował każdą stronę partytury, szlifując dzieło z godną podziwu precyzją. W czasie koncertu przy fortepianie zasiądzie znany kanadyjski pianista o polskich korzeniach, Jan Lisiecki. Już w wieku 15 lat podpisał on kontrakt z prestiżową wytwórnią Deutsche Grammophon, podbijając jednocześnie najważniejsze światowe estrady.

Akademizm Brahmsa – pełen uczucia, wirtuozerii i bogactwa orkiestrowych brzmień – zostanie zestawiony z dziełem Carla Orffa. Carmina burana to utwór łączący monumentalną obsadę (godną symfonii Mahlera) z radykalnym wręcz minimalizmem technik kompozytorskich. Ta oszczędność wyrazu, w kontrze do dominujących w latach trzydziestych XX wieku tendencji artystycznych, nadała dziełu Orffa status ikony muzycznego prymitywizmu. Carmina burana to kantata oparta na wyborze poezji z XIII-wiecznego kodeksu, traktującej m.in. o zmiennościach losu, miłości, rozkoszy i przemijaniu, wyrażona za pomocą ekstatycznych rytmów, wybijanych przez rozbudowaną sekcję perkusji oraz prostych, zapadających w pamięć, ostinatowych melodii, powierzonych solistom i olbrzymiemu chórowi.

Bartłomiej Gembicki

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  19 godzin temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ