Space Afrika (UK) / Lord Spikeheart (KE) / Dis Fig (US) / AJA Ireland (UK) / Open call for sonic acts Avant Art Festival 2025 Warszawa
- 19 września 2025, piątek» 20:15

Space Afrika (UK)
Ambient elektroniczny duet składający się z Joshuy Tarrelle'a Reida i Joshuy Inyanga, pochodzących z Manchesteru. Zespół rozpoczął działalność w 2014 roku, początkowo tworząc muzykę silnie inspirowaną dub-techno, by z czasem ewoluować w kierunku mrocznego ambientu i eksperymentalnej elektroniki.
Space Afrika są częścią sceny z północno-zachodniej Anglii (Manchester/Salford) skupionej wokół The White Hotel, która według krytyków prowadzi rewitalizację eksperymentalnej muzyki w regionie. W tym kręgu znajdują się także artyści tacy jak aya, Blackhaine, Rainy Miller, Afrodeutsche i Iceboy Violet. Artyści czerpią z dorobku trip-hopu (Massive Attack, Portishead), dubstepu w stylu Burial oraz ambient music, uzupełniając te wpływy o "reporterską" wrażliwość i fragmenty radiowych rozmów.
Sukces debiutanckiego albumu "Somewhere Decent To Live" (2018) zapewnił im program w cenionym radiu NTS, gdzie prezentowali muzykę z pogranicza ambientu i field recordings. Przełomowy mixtape "hybtwibt?" (2020), powstały w odpowiedzi na pandemię i zabójstwo George'a Floyda, został uznany przez Pitchfork za najlepsze wydawnictwo ambientowe roku.
Album "Honest Labour" (2021) na Dais Records to "hołd dla angielskiej energii" - składający się z dziewiętnastu nagrań "dźwiękowy kolaż" odzwierciedlający trzy dekady brytyjskiej kultury tanecznej. DJ Mag przyznał płycie tytuł Album Miesiąca. W 2023 roku ukazał się "A Grisaille Wedding" - kolaboracyjny album z Rainy Miller z udziałem Mica Levi, Coby Sey, Richie Culver i innych.
Space Afrika tworzą kompozycje, składające się z fragmentów dialogów i muzycznych tekstu, które układają się w hipnotyzujące dźwiękowe kolaże. Ich kompozycje to jednocześnie intymne wyznania i społeczne komentarze, dokumentujące doświadczenie życia w niepewnych czasach.
Jak sami mówią, dążą do tworzenia "płyt, które zostawiają wrażenie i pomagają słuchaczowi radzić sobie z życiem"
Lord Spikeheart
Martin Kanja, znany jako Lord Spikeheart, to kenijski wokalista, autor tekstów i producent, który w ciągu ostatniej dekady stał się jedną z czołowych postaci afrykańskiej sceny metalowej. Jego charakterystyczny styl łączy growle inspirowane death metalem, przenikliwe wrzaski oraz chropowate partie rapowane, które przebijają się przez energetyczne, mocne instrumentale.
Jego solowy debiutancki album The Adept, wydany nakładem własnej wytwórni HAEKALU Records – pierwszego w Afryce labelu skupionego na najcięższej i najmroczniejszej muzyce kontynentu – zdobył uznanie mediów takich jak The Guardian, BBC Radio, Pitchfork, Arte, Dazed, The Fader, NTS, Crack, Resident Advisor czy The Quietus. Lord Spikeheart zyskał tym samym międzynarodową rozpoznawalność jako nowy głos ekstremalnej muzyki z Afryki.
Artysta słynie także z niezwykle intensywnych koncertów, które zamieniają się w pełne energii, żywiołowe mosh pity. Występ Lorda Spikehearta to obowiązkowy punkt programu – elektryzujące przeżycie, które łączy ludzi i rozbudza nieokiełznany entuzjazm.
Dis Fig (US)
Felicia Chen to producentka, wokalistka i performerka pochodząca z New Jersey, obecnie związana z berlińską sceną eksperymentalną. Jej muzyczna droga zaczęła się w nowojorskim undergroundzie, gdzie mieszała klubowe brzmienia z noise’m, rapem, metalem i popem. Jako DJ-ka tworzy eklektyczne i wielowarstwowe sety, a jako live performerka odchodzi od klubowej konwencji, stawiając na ekspresję głosu i ciała.
“I definitely have a rebellious nature and this rabid monkey side that wants to run around and shout. Then there is this vulnerable and sad side, which I find really beautiful.”
Debiutancki album Purge(PTP, 2019) ugruntował jej charakterystyczny styl: intensywny, emocjonalny, balansujący między noise’m a liryką. W kolejnych latach współpracowała m.in. z The Bugiem (In Blue, Hyperdub 2020) czy zespołem The Body (Orchards of a Futile Heaven, Thrill Jockey 2024), wnosząc do ich brzmienia swój głos, atmosferę i podejście do produkcji. Równolegle brała udział w performansach Trance Tianzhuo Chena — trwających po 12 godzin wydarzeniach łączących muzykę i sztuki performatywne.
„Being honest is a core part of who I am in all aspects of my life. I am and have always been incredibly bad at lying. I don't like having a veil in front of me or having to play different roles. Being raw is what gets me off.”
Jej występ na Avant Art Festival 2025 będzie pierwszym koncertem Dis Fig w Polsce.
AJA Ireland (UK)
Aja Ireland to brytyjska artystka dźwiękowa i performatywna pracująca na przecięciu muzyki eksperymentalnej, choreografii dźwięku i technologii wizualnych. Laureatka Oram Award (2018), twórczyni Queer Noise Club, związana ze sceną DIY i sztuką intermedialną. Współpracowała m.in. z Joey Holder przy projektach pokazywanych na British Art Show i Biennale w Atenach.
Jej praca bazuje na dość intensywnym materiale dźwiękowym… noise, industrial, deconstructed club, future trap. Operuje na przesterze, rytmie, autotune oraz różnorodnej tekturze. Live act opiera się na hardware’że: automaty perkusyjne, przetwarzane wokale, analogowe efekty – i własnym ciele jako medium ekspresji. Dźwięk zderza się z kostiumem, światłem i ruchem. W warstwie wizualnej korzysta z estetyki mutacji i figur hybrydycznych, zrealizowanych m.in. we współpracy z projektantką LULALOOP.
Album Cryptid (Infinite Machine, 2025) powstał w czasie wycofania i utraty, w odpowiedzi na wypalenie i żałobę. Nie był planowany jako materiał koncertowy, ale jako archiwum osobiste. Krytycy opisywali go jako „auditory experience intertwining noise, future trap, and experimental bass” (Kaltblut) oraz „sonic archive of resilience, healing, and defiance” (Beatburguer).
“I wasn’t making music with the intention of sharing it; I was making the sounds I wanted to hear, the ones that would pull me out of a deep fog.” – Aja Ireland
Dla fanów SOPHIE i Arki, ale jej propozycja artystyczna to ostrzejsze, bardziej cielesne, mniej „popowe” doświadczenie. W Polsce występowała m.in. na Ephemera Festival, prezentując swój materiał w wersji live.
Open call for sonic acts
Koncert zwycięzcy / czyni konkursu Open call for sonic acts.
ROBOTOBIBOK
26 kwietnia 2004 - 20:00
Teatr Rozmaitości
ul. Marszałkowska 8 Warszawa
27 928muzyka
ŚCIANKA
29 marca 2004 - 20:00
Teatr Rozmaitości
ul. Marszałkowska 8 Warszawa
27 859muzyka
COOL KIDS OF DEATH
16 lutego 2004 - 20:00
Teatr Rozmaitości
ul. Marszałkowska 8 Warszawa
27 754muzyka
KONCERT W TEATRZE ROZMAITOŚCI
27 października 2003 - 20:00
Teatr Rozmaitości
ul. Marszałkowska 8 Warszawa
27 882muzyka
NOWA GENERACJA KOMPOZYTORÓW POLSKICH
22 września 2003 - 22:30
Teatr Rozmaitości
ul. Marszałkowska 8 Warszawa
27 631muzyka
CZARNE CIASTECZKA
24 kwietnia 2006 - 20:00
Teatr Rozmaitości
ul. Marszałkowska 8 Warszawa
27 369muzyka
West African Project
2 października 2006 - 20:00
Teatr Roma
ul. Nowogrodzka 49 Warszawa
27 450muzyka
Michael Nyman Band
16 września 2006 - 19:00
Teatr Roma
ul. Nowogrodzka 49 Warszawa
27 389muzyka
Koncert Świąteczny
20 grudnia 2005 - 20:00
Teatr Roma
ul. Nowogrodzka 49 Warszawa
27 596muzyka
The Irish Connection
17 marca 2006 - 19:00
Teatr Rampa
ul. Kołowa 20 Warszawa
27 567muzyka
Tommy Emmanuel Australia
11 kwietnia 2006 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Rampa
ul. Kołowa 20 Warszawa
27 741muzyka
Joannie Lewandowskiej
8 marca 2005 - 19:00
Teatr Rampa
ul. Kołowa 20 Warszawa
27 700muzyka
Zespół Reprezentacyjny
19 czerwca 2006 - 20:00
Stara ProchOFFnia
ul. Boleść 2 Warszawa
27 235muzyka
Wieczór Latynoamerykański
10 lutego 2006 - 20:00
Piwnica Warszawska - Scena kameralna Teatru Nowego
Puławska 37 Warszawa
27 435muzyka
KOLĘDA-NOCKA
13 grudnia 2006 - 19:00, 21:00
Teatr Mazowiecki
ul. Elektoralna 12 00-139 Warszawa Warszawa
27 430muzyka
TROJCA
29 kwietnia 2006 - 19:00
Teatr Nowy - Scena Kameralna
ul. Puławska 37 Warszawa
27 964muzyka
Folklor Etno
28 kwietnia 2006 - 20:00
Teatr Nowy - Scena Kameralna
ul. Puławska 37 Warszawa
28 099muzyka

















