koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
zmodyfikowano  11 godzin temu  »  

IV FESTIWAL BAROKOWY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ / MUZYKA FRANCUSKA / TE DEUM

CO jest GRANE » 106 wyświetleń od 7 lipca 2025
  • 18 października 2025, sobota
    » 19:00

KONCERT FINAŁOWY IV FESTIWALU BAROKOWEGO POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ – MUZYKA FRANCUSKA

15 kwietnia 1667 roku dwóch młodych chłopców wstąpiło do chóru kościoła Saint Germain l’Auxerrois w Paryżu. Czy mogli przewidzieć, że sztuka dźwięków pochłonie ich tak bardzo, że stanie się nie tylko ich profesją, ale także zapewni nieśmiertelność? Michel Richard Delalande oraz Marin Marais, bo o nich mowa, zajmują dziś istotne miejsce na kartach historii muzyki francuskiej – mistrzostwo osiągnęli w różnych jej obszarach. Delalande był utalentowanym organistą i klawesynistą oraz znakomitym kompozytorem. Odkąd w 1683 zajął stanowisko jednego z czterech sous-maîtres de la musique, konsekwentnie piął się po szczeblach kariery, by ostatecznie objąć niemal wszystkie ważniejsze stanowiska muzyczne na królewskim dworze Ludwika XIV. Pisał zarówno utwory sceniczne, jak i instrumentalne, jednak najjaśniejszym punktem jego dorobku jest ponad siedemdziesiąt wielkich motetów (tzw. grands motets). Jednym z nich jest Super flumina Babylonis. Utwór został podzielony na siedem fragmentów zróżnicowanych pod względem faktury, obsady i środków melodyczno-rytmicznych tak, by jak najlepiej podkreślić znaczenie tekstu psalmu.

Natomiast Marin Marais zasłynął jako wirtuoz violi da gamba i to właśnie na ten instrument głównie komponował. Mistrzowskie opanowanie techniki gry pozwalało mu włączać do swoich dzieł coraz to nowe rozwiązania, a szczególna wrażliwość na brzmienie – układać czarujące melodie i harmonie. Obok utworów solowych pozostawił jedne z pierwszych francuskich kompozycji triowych. Podczas koncertu zabrzmi Suita e-moll pochodząca ze zbioru Pieces et trio pour le flutes, violon et dessus de viole wydanego po raz pierwszy w 1692 roku. Po dostojnym preludium i wirtuozowskiej fantazji następuje szereg tańców – gawot, sarabandy i menuety. Całość wieńczą dwie bardziej rozbudowane miniatury – ujmujący tęsknym charakterem Caprice oraz pełna inwencji Passacaglia.

Festiwal zwieńczy monumentalne dzieło Marca Antoine’a Charpentiera – Te Deum H. 146. Nieprzypadkowo utrzymane jest ono w tonacji D-dur, kojarzącej się z radością, światłem i triumfem. Jego jasny i uroczysty charakter podkreśla rozbudowany aparat wykonawczy, różnicowany w poszczególnych częściach. Preludium otwierające dzieło jest bodaj najbardziej popularnym dziś motywem muzycznym pochodzącym z francuskiego baroku. Pełni rolę uroczystej fanfary podczas ważnych uroczystości, a ponieważ stanowi sygnał Europejskiej Unii Nadawców, otwiera każdy konkurs Eurowizji – niekiedy w bardzo śmiałych aranżacjach. Podczas naszego koncertu zabrzmi jednak w oryginalnej postaci możliwie najbardziej zbliżonej do tej, jaką mógł usłyszeć skąpany w przepychu, lecz znany z dobrego smaku, dwór Króla-Słońce.

◆ PROGRAM ◆

• Michel Richard Delalande (1657-1726) – Super flumina Babylonis S. 13

Simphonie. Super flumina Babylonis

In salicibus / Quia illic interrogaverunt nos

Hymnum cantate nobis / Quomodo cantabimus / Cantate nobis hymnum / In terra aliena

Si oblitus fuero tui

Adhaerat lingua mea

Memor esto, Domine

Filia Babilonis misera

• Marin Marais (1656-1728) – Suite en trio e minore

Prélude lentement

Fantaisie

Gavotte

Rondeau

Sarabande en rondeau

Menuet I

Sarabande

Menuet II

Caprice lentement

Passacaille

• Marc-Antoine Charpentier (1643-1704) – Te Deum H. 146

Prélude

Te Deum laudamus

Te aeternum Patrem / Pleni sunt caeli et terra

Te per orbem terrarum

Tu devicto mortis aculeo / Judex crederis

Te ergo quaesumus

Aeterna fac cum sanctis

Dignare Domine

Fiat misericordia tua

In te, Domine, speravi

◆ WYKONAWCY ◆

JULIA PLIŚ sopran

IWONA LUBOWICZ sopran

ANETA ŁUKASZEWICZ alt

ALEKSANDER REWIŃSKI tenor

PAWEŁ MICHALCZUK bas

Chór Kameralny Polskiej Opery Królewskiej

Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA

RENATA SZCZYPIOR przygotowanie Chóru Kameralnego

KRZYSZTOF GARSTKA pozytyw/klawesyn, dyrygent

Bilety 👉https://kicket.com/embedded/rezerwacja/311849

📍Zamek Królewski w Warszawie, Sala Balowa

zmodyfikowano  11 godzin temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ