
IV FESTIWAL BAROKOWY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ / MUZYKA FRANCUSKA / TE DEUM
- 18 października 2025, sobota» 19:00

KONCERT FINAŁOWY IV FESTIWALU BAROKOWEGO POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ – MUZYKA FRANCUSKA
15 kwietnia 1667 roku dwóch młodych chłopców wstąpiło do chóru kościoła Saint Germain l’Auxerrois w Paryżu. Czy mogli przewidzieć, że sztuka dźwięków pochłonie ich tak bardzo, że stanie się nie tylko ich profesją, ale także zapewni nieśmiertelność? Michel Richard Delalande oraz Marin Marais, bo o nich mowa, zajmują dziś istotne miejsce na kartach historii muzyki francuskiej – mistrzostwo osiągnęli w różnych jej obszarach. Delalande był utalentowanym organistą i klawesynistą oraz znakomitym kompozytorem. Odkąd w 1683 zajął stanowisko jednego z czterech sous-maîtres de la musique, konsekwentnie piął się po szczeblach kariery, by ostatecznie objąć niemal wszystkie ważniejsze stanowiska muzyczne na królewskim dworze Ludwika XIV. Pisał zarówno utwory sceniczne, jak i instrumentalne, jednak najjaśniejszym punktem jego dorobku jest ponad siedemdziesiąt wielkich motetów (tzw. grands motets). Jednym z nich jest Super flumina Babylonis. Utwór został podzielony na siedem fragmentów zróżnicowanych pod względem faktury, obsady i środków melodyczno-rytmicznych tak, by jak najlepiej podkreślić znaczenie tekstu psalmu.
Natomiast Marin Marais zasłynął jako wirtuoz violi da gamba i to właśnie na ten instrument głównie komponował. Mistrzowskie opanowanie techniki gry pozwalało mu włączać do swoich dzieł coraz to nowe rozwiązania, a szczególna wrażliwość na brzmienie – układać czarujące melodie i harmonie. Obok utworów solowych pozostawił jedne z pierwszych francuskich kompozycji triowych. Podczas koncertu zabrzmi Suita e-moll pochodząca ze zbioru Pieces et trio pour le flutes, violon et dessus de viole wydanego po raz pierwszy w 1692 roku. Po dostojnym preludium i wirtuozowskiej fantazji następuje szereg tańców – gawot, sarabandy i menuety. Całość wieńczą dwie bardziej rozbudowane miniatury – ujmujący tęsknym charakterem Caprice oraz pełna inwencji Passacaglia.
Festiwal zwieńczy monumentalne dzieło Marca Antoine’a Charpentiera – Te Deum H. 146. Nieprzypadkowo utrzymane jest ono w tonacji D-dur, kojarzącej się z radością, światłem i triumfem. Jego jasny i uroczysty charakter podkreśla rozbudowany aparat wykonawczy, różnicowany w poszczególnych częściach. Preludium otwierające dzieło jest bodaj najbardziej popularnym dziś motywem muzycznym pochodzącym z francuskiego baroku. Pełni rolę uroczystej fanfary podczas ważnych uroczystości, a ponieważ stanowi sygnał Europejskiej Unii Nadawców, otwiera każdy konkurs Eurowizji – niekiedy w bardzo śmiałych aranżacjach. Podczas naszego koncertu zabrzmi jednak w oryginalnej postaci możliwie najbardziej zbliżonej do tej, jaką mógł usłyszeć skąpany w przepychu, lecz znany z dobrego smaku, dwór Króla-Słońce.
◆ PROGRAM ◆
• Michel Richard Delalande (1657-1726) – Super flumina Babylonis S. 13
Simphonie. Super flumina Babylonis
In salicibus / Quia illic interrogaverunt nos
Hymnum cantate nobis / Quomodo cantabimus / Cantate nobis hymnum / In terra aliena
Si oblitus fuero tui
Adhaerat lingua mea
Memor esto, Domine
Filia Babilonis misera
• Marin Marais (1656-1728) – Suite en trio e minore
Prélude lentement
Fantaisie
Gavotte
Rondeau
Sarabande en rondeau
Menuet I
Sarabande
Menuet II
Caprice lentement
Passacaille
• Marc-Antoine Charpentier (1643-1704) – Te Deum H. 146
Prélude
Te Deum laudamus
Te aeternum Patrem / Pleni sunt caeli et terra
Te per orbem terrarum
Tu devicto mortis aculeo / Judex crederis
Te ergo quaesumus
Aeterna fac cum sanctis
Dignare Domine
Fiat misericordia tua
In te, Domine, speravi
◆ WYKONAWCY ◆
JULIA PLIŚ sopran
IWONA LUBOWICZ sopran
ANETA ŁUKASZEWICZ alt
ALEKSANDER REWIŃSKI tenor
PAWEŁ MICHALCZUK bas
Chór Kameralny Polskiej Opery Królewskiej
Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA
RENATA SZCZYPIOR przygotowanie Chóru Kameralnego
KRZYSZTOF GARSTKA pozytyw/klawesyn, dyrygent
Mecenasem Polskiej Opery Królewskiej jest 𝗧𝗢𝗧𝗔𝗟𝗜𝗭𝗔𝗧𝗢𝗥 𝗦𝗣𝗢𝗥𝗧𝗢𝗪𝗬.
Patronem Honorowym Festiwalu jest 𝗜𝗻𝘀𝘁𝘆𝘁𝘂𝘁 𝗙𝗿𝗮𝗻𝗰𝘂𝘀𝗸𝗶 / 𝗜𝗻𝘀𝘁𝗶𝘁𝘂𝘁 𝗳𝗿𝗮𝗻ç𝗮𝗶𝘀 𝗱𝗲 𝗣𝗼𝗹𝗼𝗴𝗻𝗲 à 𝗩𝗮𝗿𝘀𝗼𝘃𝗶𝗲.
Bilety 👉https://kicket.com/embedded/rezerwacja/311849
📍Zamek Królewski w Warszawie, Sala Balowa

Xavier Charles FR Robert Piotrowicz PL
19 marca 2006 - 21:00
Klub Aurora
ul. Dobra 33/35 Warszawa
40 909muzyka
DOWNSTAIRS fi RUNRIOT de PAGDALAN de LAST ITEM Wwa
7 marca 2006 - 19:30
Klub Aurora
ul. Dobra 33/35 Warszawa
41 090muzyka
1:1
2 marca 2006 - 21:00
Klub Aurora
ul. Dobra 33/35 Warszawa
41 366muzyka
Dj Nanxu , Ersatz i ... ladies got voice!
27 lutego 2006 - 20:00
Klub Aurora
ul. Dobra 33/35 Warszawa
41 576muzyka
Calculators & Słoneczne Chłopaki
26 lutego 2006 - 20:00
Klub Aurora
ul. Dobra 33/35 Warszawa
41 655muzyka
THE KOLT & OBIBOX
25 lutego 2006 - 21:00
Klub Aurora
ul. Dobra 33/35 Warszawa
42 084muzyka
PAWEŁ PAULUS MAZUR
23 lutego 2006 - 21:00
Klub Aurora
ul. Dobra 33/35 Warszawa
42 669muzyka
GREEN MONSTER
18 lutego 2006 - 21:00
Klub Aurora
ul. Dobra 33/35 Warszawa
42 788muzyka
Rebel Radio Sound System
17 lutego 2006 - 21:00
Klub Aurora
ul. Dobra 33/35 Warszawa
42 964muzyka
Frikativa - set muzyki improwizowanej
16 lutego 2006 - 21:00
Klub Aurora
ul. Dobra 33/35 Warszawa
43 115muzyka
Olaf Deriglasoff - scena alternatywna
12 lutego 2006 - 21:00
Klub Aurora
ul. Dobra 33/35 Warszawa
43 252muzyka
PCj Nicolae Mercescu vs Dj Picunda 84
4 lutego 2006 - 21:00
Klub Aurora
ul. Dobra 33/35 Warszawa
43 555muzyka
U2 - koncerty i remixy
2 lutego 2006 - 21:00
Klub Aurora
ul. Dobra 33/35 Warszawa
43 992muzyka
Złodzieje Oklasków
28 stycznia 2006 - 20:00
Klub Aurora
ul. Dobra 33/35 Warszawa
44 288muzyka
BARTWEBA kontra M.BUNIO
9 lutego 2006 - 21:00jest więcej terminów
Klub Aurora
ul. Dobra 33/35 Warszawa
44 667muzyka
Punki-Rege Party
24 października 2006 - 21:00jest więcej terminów
Klub Aurora
ul. Dobra 33/35 Warszawa
44 728muzyka
Dekonstrukcja
21 lutego 2006 - 21:00jest więcej terminów
Klub Aurora
ul. Dobra 33/35 Warszawa
45 314muzyka
