IV FESTIWAL BAROKOWY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ / MUZYKA FRANCUSKA / TE DEUM
- 18 października 2025, sobota» 19:00

KONCERT FINAŁOWY IV FESTIWALU BAROKOWEGO POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ – MUZYKA FRANCUSKA
15 kwietnia 1667 roku dwóch młodych chłopców wstąpiło do chóru kościoła Saint Germain l’Auxerrois w Paryżu. Czy mogli przewidzieć, że sztuka dźwięków pochłonie ich tak bardzo, że stanie się nie tylko ich profesją, ale także zapewni nieśmiertelność? Michel Richard Delalande oraz Marin Marais, bo o nich mowa, zajmują dziś istotne miejsce na kartach historii muzyki francuskiej – mistrzostwo osiągnęli w różnych jej obszarach. Delalande był utalentowanym organistą i klawesynistą oraz znakomitym kompozytorem. Odkąd w 1683 zajął stanowisko jednego z czterech sous-maîtres de la musique, konsekwentnie piął się po szczeblach kariery, by ostatecznie objąć niemal wszystkie ważniejsze stanowiska muzyczne na królewskim dworze Ludwika XIV. Pisał zarówno utwory sceniczne, jak i instrumentalne, jednak najjaśniejszym punktem jego dorobku jest ponad siedemdziesiąt wielkich motetów (tzw. grands motets). Jednym z nich jest Super flumina Babylonis. Utwór został podzielony na siedem fragmentów zróżnicowanych pod względem faktury, obsady i środków melodyczno-rytmicznych tak, by jak najlepiej podkreślić znaczenie tekstu psalmu.
Natomiast Marin Marais zasłynął jako wirtuoz violi da gamba i to właśnie na ten instrument głównie komponował. Mistrzowskie opanowanie techniki gry pozwalało mu włączać do swoich dzieł coraz to nowe rozwiązania, a szczególna wrażliwość na brzmienie – układać czarujące melodie i harmonie. Obok utworów solowych pozostawił jedne z pierwszych francuskich kompozycji triowych. Podczas koncertu zabrzmi Suita e-moll pochodząca ze zbioru Pieces et trio pour le flutes, violon et dessus de viole wydanego po raz pierwszy w 1692 roku. Po dostojnym preludium i wirtuozowskiej fantazji następuje szereg tańców – gawot, sarabandy i menuety. Całość wieńczą dwie bardziej rozbudowane miniatury – ujmujący tęsknym charakterem Caprice oraz pełna inwencji Passacaglia.
Festiwal zwieńczy monumentalne dzieło Marca Antoine’a Charpentiera – Te Deum H. 146. Nieprzypadkowo utrzymane jest ono w tonacji D-dur, kojarzącej się z radością, światłem i triumfem. Jego jasny i uroczysty charakter podkreśla rozbudowany aparat wykonawczy, różnicowany w poszczególnych częściach. Preludium otwierające dzieło jest bodaj najbardziej popularnym dziś motywem muzycznym pochodzącym z francuskiego baroku. Pełni rolę uroczystej fanfary podczas ważnych uroczystości, a ponieważ stanowi sygnał Europejskiej Unii Nadawców, otwiera każdy konkurs Eurowizji – niekiedy w bardzo śmiałych aranżacjach. Podczas naszego koncertu zabrzmi jednak w oryginalnej postaci możliwie najbardziej zbliżonej do tej, jaką mógł usłyszeć skąpany w przepychu, lecz znany z dobrego smaku, dwór Króla-Słońce.
◆ PROGRAM ◆
• Michel Richard Delalande (1657-1726) – Super flumina Babylonis S. 13
Simphonie. Super flumina Babylonis
In salicibus / Quia illic interrogaverunt nos
Hymnum cantate nobis / Quomodo cantabimus / Cantate nobis hymnum / In terra aliena
Si oblitus fuero tui
Adhaerat lingua mea
Memor esto, Domine
Filia Babilonis misera
• Marin Marais (1656-1728) – Suite en trio e minore
Prélude lentement
Fantaisie
Gavotte
Rondeau
Sarabande en rondeau
Menuet I
Sarabande
Menuet II
Caprice lentement
Passacaille
• Marc-Antoine Charpentier (1643-1704) – Te Deum H. 146
Prélude
Te Deum laudamus
Te aeternum Patrem / Pleni sunt caeli et terra
Te per orbem terrarum
Tu devicto mortis aculeo / Judex crederis
Te ergo quaesumus
Aeterna fac cum sanctis
Dignare Domine
Fiat misericordia tua
In te, Domine, speravi
◆ WYKONAWCY ◆
JULIA PLIŚ sopran
IWONA LUBOWICZ sopran
ANETA ŁUKASZEWICZ alt
ALEKSANDER REWIŃSKI tenor
PAWEŁ MICHALCZUK bas
Chór Kameralny Polskiej Opery Królewskiej
Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA
RENATA SZCZYPIOR przygotowanie Chóru Kameralnego
KRZYSZTOF GARSTKA pozytyw/klawesyn, dyrygent
Mecenasem Polskiej Opery Królewskiej jest 𝗧𝗢𝗧𝗔𝗟𝗜𝗭𝗔𝗧𝗢𝗥 𝗦𝗣𝗢𝗥𝗧𝗢𝗪𝗬.
Patronem Honorowym Festiwalu jest 𝗜𝗻𝘀𝘁𝘆𝘁𝘂𝘁 𝗙𝗿𝗮𝗻𝗰𝘂𝘀𝗸𝗶 / 𝗜𝗻𝘀𝘁𝗶𝘁𝘂𝘁 𝗳𝗿𝗮𝗻ç𝗮𝗶𝘀 𝗱𝗲 𝗣𝗼𝗹𝗼𝗴𝗻𝗲 à 𝗩𝗮𝗿𝘀𝗼𝘃𝗶𝗲.
Bilety 👉https://kicket.com/embedded/rezerwacja/311849
📍Zamek Królewski w Warszawie, Sala Balowa
Recital kameralny z okazji obchodów Roku Karola Szymanowskiego
19 kwietnia 2007 - 18:00
Warszawskie Towarzystwo Muzyczne
nie podano Warszawa
27 513muzyka
Koncert Zespołu Reprezentacyjnego
18 kwietnia 2007 - 19:30
Teatr BAJKA
ul. Marszałkowska 138 Warszawa
27 053muzyka
Urszula Makosz z zespołem NAKHES
17 kwietnia 2007 - 19:00
Dom Kultury Rakowiec
Wiślicka 8 Warszawa
26 974muzyka
Powieki - koncert
16 kwietnia 2007 - 19:00
Proxima
Żwirki i Wigury 99a Warszawa
35 804muzyka
Koncert Pieśni Sakralnych
14 kwietnia 2007 - 19:00
Kościół NMPMatki Miłosierdzia
ul. Św. Bonifacego 9 Warszawa
26 886muzyka
Koncert Wielkanocny
12 kwietnia 2007 - 19:30
Bemowskie Centrum Kultury
Górczewska 201 Warszawa
27 084muzyka
M.O.P. G-Unit Records pierwszy koncert w Polsce
9 kwietnia 2007 - 19:00
The Fresh
Wawelska 5 Warszawa
27 249muzyka
REAMONN
2 kwietnia 2007 - 20:00
Klub Stodoła
ul. Batorego 10 Warszawa
48 545muzyka
KEVIN ARNOLD + Girlsband
1 kwietnia 2007 - 20:30
Jadłodajnia Filozoficzna
ul. Dobra 33/35 Warszawa
26 961muzyka
Praskie koncerty kameralne
29 marca 2007 - 18:00
Dom Kultury Praga
ul. Dąbrowszczaków 2 Warszawa
28 701muzyka
REGINA CARTER
29 marca 2007 - 18:00
Fabryka Trzciny
ul.Otwocka 14 Warszawa
55 261muzyka
POWIEKI, CZASUBRAK, PARADOXICAL
25 marca 2007 - 20:30
Klub Diuna
ul. Dobra 33/35 Warszawa
27 494muzyka
Powieki, Girlsband, Miss Subway
23 marca 2007 - 19:30
Klub Karuzela
ul. Konarskiego 85 Warszawa
27 014muzyka
Słynne arie i pieśni
18 marca 2007 - 11:00
Warszawskie Towarzystwo Muzyczne
nie podano Warszawa
27 458muzyka
Thunder
16 marca 2007 - 19:00
Proxima
Żwirki i Wigury 99a Warszawa
26 941muzyka
Magda Piskorczyk w hołdzie Mahalii Jackson
13 marca 2007 - 20:00
Klub Tygmont
Mazowiecka 6/8 Warszawa
26 817muzyka
Gerald T. Smith
11 marca 2007 - 18:00
Kościół Zielonoświątkowy
Sienna 68/70 Warszawa
27 611muzyka





















