INFORMACJA:
IV FESTIWAL BAROKOWY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ / MUZYKA FRANCUSKA / TE DEUM
- 18 października 2025, sobota» 19:00
 

KONCERT FINAŁOWY IV FESTIWALU BAROKOWEGO POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ – MUZYKA FRANCUSKA
15 kwietnia 1667 roku dwóch młodych chłopców wstąpiło do chóru kościoła Saint Germain l’Auxerrois w Paryżu. Czy mogli przewidzieć, że sztuka dźwięków pochłonie ich tak bardzo, że stanie się nie tylko ich profesją, ale także zapewni nieśmiertelność? Michel Richard Delalande oraz Marin Marais, bo o nich mowa, zajmują dziś istotne miejsce na kartach historii muzyki francuskiej – mistrzostwo osiągnęli w różnych jej obszarach. Delalande był utalentowanym organistą i klawesynistą oraz znakomitym kompozytorem. Odkąd w 1683 zajął stanowisko jednego z czterech sous-maîtres de la musique, konsekwentnie piął się po szczeblach kariery, by ostatecznie objąć niemal wszystkie ważniejsze stanowiska muzyczne na królewskim dworze Ludwika XIV. Pisał zarówno utwory sceniczne, jak i instrumentalne, jednak najjaśniejszym punktem jego dorobku jest ponad siedemdziesiąt wielkich motetów (tzw. grands motets). Jednym z nich jest Super flumina Babylonis. Utwór został podzielony na siedem fragmentów zróżnicowanych pod względem faktury, obsady i środków melodyczno-rytmicznych tak, by jak najlepiej podkreślić znaczenie tekstu psalmu.
Natomiast Marin Marais zasłynął jako wirtuoz violi da gamba i to właśnie na ten instrument głównie komponował. Mistrzowskie opanowanie techniki gry pozwalało mu włączać do swoich dzieł coraz to nowe rozwiązania, a szczególna wrażliwość na brzmienie – układać czarujące melodie i harmonie. Obok utworów solowych pozostawił jedne z pierwszych francuskich kompozycji triowych. Podczas koncertu zabrzmi Suita e-moll pochodząca ze zbioru Pieces et trio pour le flutes, violon et dessus de viole wydanego po raz pierwszy w 1692 roku. Po dostojnym preludium i wirtuozowskiej fantazji następuje szereg tańców – gawot, sarabandy i menuety. Całość wieńczą dwie bardziej rozbudowane miniatury – ujmujący tęsknym charakterem Caprice oraz pełna inwencji Passacaglia.
Festiwal zwieńczy monumentalne dzieło Marca Antoine’a Charpentiera – Te Deum H. 146. Nieprzypadkowo utrzymane jest ono w tonacji D-dur, kojarzącej się z radością, światłem i triumfem. Jego jasny i uroczysty charakter podkreśla rozbudowany aparat wykonawczy, różnicowany w poszczególnych częściach. Preludium otwierające dzieło jest bodaj najbardziej popularnym dziś motywem muzycznym pochodzącym z francuskiego baroku. Pełni rolę uroczystej fanfary podczas ważnych uroczystości, a ponieważ stanowi sygnał Europejskiej Unii Nadawców, otwiera każdy konkurs Eurowizji – niekiedy w bardzo śmiałych aranżacjach. Podczas naszego koncertu zabrzmi jednak w oryginalnej postaci możliwie najbardziej zbliżonej do tej, jaką mógł usłyszeć skąpany w przepychu, lecz znany z dobrego smaku, dwór Króla-Słońce.
◆ PROGRAM ◆
• Michel Richard Delalande (1657-1726) – Super flumina Babylonis S. 13
Simphonie. Super flumina Babylonis
In salicibus / Quia illic interrogaverunt nos
Hymnum cantate nobis / Quomodo cantabimus / Cantate nobis hymnum / In terra aliena
Si oblitus fuero tui
Adhaerat lingua mea
Memor esto, Domine
Filia Babilonis misera
• Marin Marais (1656-1728) – Suite en trio e minore
Prélude lentement
Fantaisie
Gavotte
Rondeau
Sarabande en rondeau
Menuet I
Sarabande
Menuet II
Caprice lentement
Passacaille
• Marc-Antoine Charpentier (1643-1704) – Te Deum H. 146
Prélude
Te Deum laudamus
Te aeternum Patrem / Pleni sunt caeli et terra
Te per orbem terrarum
Tu devicto mortis aculeo / Judex crederis
Te ergo quaesumus
Aeterna fac cum sanctis
Dignare Domine
Fiat misericordia tua
In te, Domine, speravi
◆ WYKONAWCY ◆
JULIA PLIŚ sopran
IWONA LUBOWICZ sopran
ANETA ŁUKASZEWICZ alt
ALEKSANDER REWIŃSKI tenor
PAWEŁ MICHALCZUK bas
Chór Kameralny Polskiej Opery Królewskiej
Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA
RENATA SZCZYPIOR przygotowanie Chóru Kameralnego
KRZYSZTOF GARSTKA pozytyw/klawesyn, dyrygent
Mecenasem Polskiej Opery Królewskiej jest 𝗧𝗢𝗧𝗔𝗟𝗜𝗭𝗔𝗧𝗢𝗥 𝗦𝗣𝗢𝗥𝗧𝗢𝗪𝗬.
Patronem Honorowym Festiwalu jest 𝗜𝗻𝘀𝘁𝘆𝘁𝘂𝘁 𝗙𝗿𝗮𝗻𝗰𝘂𝘀𝗸𝗶 / 𝗜𝗻𝘀𝘁𝗶𝘁𝘂𝘁 𝗳𝗿𝗮𝗻ç𝗮𝗶𝘀 𝗱𝗲 𝗣𝗼𝗹𝗼𝗴𝗻𝗲 à 𝗩𝗮𝗿𝘀𝗼𝘃𝗶𝗲.
Bilety 👉https://kicket.com/embedded/rezerwacja/311849
📍Zamek Królewski w Warszawie, Sala Balowa
Thuoc & Root - Warszawa
18 marca 2005 - 19:00
No Mercy
ul.Bema 65 Warszawa
32 828muzyka
Warsaw Mosh Day X
2 sierpnia 2005 - 19:00
Klub Maximusic
ul.Merliniego 4 Warszawa
33 003muzyka
Headfirst - V urodziny zespołu
21 kwietnia 2005 - 18:30
Klub Maximusic
ul.Merliniego 4 Warszawa
32 685muzyka
Tomasz Mars
26 października 2006 - 20:30
Klub Melodia
Nowy Świat 3 Warszawa
33 093muzyka
W Rytmach Techno vs Electro
21 marca 2006 - 18:00
Lokomotywa
Kolejowa 37/39 Warszawa
33 453muzyka
TECHNO CULTURE II
11 marca 2006 - 20:00
Lokomotywa
Kolejowa 37/39 Warszawa
34 513muzyka
6 URODZINY LOKOMOTYWY
21 stycznia 2006 - 21:00
Lokomotywa
Kolejowa 37/39 Warszawa
34 334muzyka
XL - Energy
19 listopada 2005 - 22:00
Lokomotywa
Kolejowa 37/39 Warszawa
34 235muzyka
Marco Remus
29 października 2005 - 21:00
Lokomotywa
Kolejowa 37/39 Warszawa
34 080muzyka
Techno, House, Trance
14 października 2005 - 21:00
Lokomotywa
Kolejowa 37/39 Warszawa
33 930muzyka
White Sensation
24 września 2005 - 21:00
Lokomotywa
Kolejowa 37/39 Warszawa
34 019muzyka
Dj Vibe, Grupa
28 października 2005 - 20:00
Lokomotywa
Kolejowa 37/39 Warszawa
33 871muzyka
Dj Panda & Dj Vibe
1 października 2005 - 20:00
Lokomotywa
Kolejowa 37/39 Warszawa
34 074muzyka
Kwadratura Koła ...
17 września 2005 - 20:00
Lokomotywa
Kolejowa 37/39 Warszawa
34 302muzyka
Młody Łyskacz i Bonus
14 października 2005 - 20:00jest więcej terminów
Lokomotywa
Kolejowa 37/39 Warszawa
34 358muzyka
Dobry Towar koncert
8 października 2005 - 20:00jest więcej terminów
Lokomotywa
Kolejowa 37/39 Warszawa
34 206muzyka
TECHNO NUCLEAR FESTIVAL
29 lipca 2005 - 18:00
Lokomotywa
Kolejowa 37/39 Warszawa
34 306muzyka





















