koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK
Sylwester 25/26 w Piwnicy ŚwidnickiejTpL repertuar grudzień 2025NEON VOICECO JEST GRANE - GRUDZIEŃ 2025 - nr 376POK - GRUDZIEŃ 2025/ STYCZEŃ 2026
zmodyfikowano  4 miesiące temu  »  

MOZART / DE FALLA - KONCERT SYMFONICZNY

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 3 745 wyświetleń od 7 lipca 2025
  • 12 września 2025, piątek
    » 19:00

Pełna koloru i namiętności twórczość Manuela de Falli jest mocno zakorzeniona w wyrazistym iberyjskim folklorze. Szczególnie inspirujący okazał się dla kompozytora ujmujący kulturowym i historycznym bogactwem region Andaluzji, w którym hiszpańska tradycja ulegała przez wieki obcym wpływom, m.in. arabskim czy romskim. Tę czarowną różnorodność kompozytor włączył w swój indywidualny język muzyczny, wzbogacony impresjonistycznym sznytem zdobytym podczas pobytu w Paryżu. Tkwiące w południowo-hiszpańskiej muzyce wzorce harmoniczne, melodyczne i rytmiczne wpisał w nowy kontekst, czego doskonałym przykładem są dzieła, które niczym klamra spinają program dzisiejszego koncertu. I suitę z baletu El sombrero de tres picos otwiera energetyczne Introducción, a po nim następuje część zatytułowana La tarde – nostalgiczny obraz andaluzyjskiego miasteczka Guadix w początkach XIX wieku. Corregidor, wysoki urzędnik, który z racji zajmowanego stanowiska nosi charakterystyczne tytułowe nakrycie głowy, pragnie uwieść piękną zamężną młynarkę. Kobieta jednak okazuje się wyróżniać nie tylko urodą, ale też wiernością. Jej powab i charakter doskonale oddaje figlarne fandango umieszczone jako część druga suity. Nie mniej urzekające są kolejne ustępy cyklu – El Corregidor oraz Las uvas. Miłosna tematyka pozostaje także osią baletu pantomimy El amor brujo – tym razem nie w satyrycznym, ale bardziej refleksyjnym wydaniu. Dzieło powstało dla Pastory Imperio, sewilskiej artystki flamenco, która do dziś jest uważana za jedną z najbardziej reprezentatywnych przedstawicielek tego nurtu sztuki. Jest to opowieść o młodej cygance, która – nieustannie nawiedzana przez zazdrosnego ducha zmarłego męża – nie może zaznać szczęścia w nowym związku. Andaluzyjski temperament i mistyczna siła uczucia znajdują odzwierciedlenie w pełnych ekspresji tańcach, wśród których wyróżnia się słynny rytualny Taniec ognia.

Pomiędzy muzyką baletową zabrzmią trzy arie koncertowe Wolfganga Amadeusza Mozarta: zachwycająca inwencją Mentre ti lascio, oh figlia KV 513 oraz pełna liryzmu Misero! O sogno, o son desto? KV 431. Nie zabraknie także sceny i arii Ch’io mi scordi di te KV 505 opatrzonej dedykacją „Dla Mselle Storace i dla mnie”, w której o głębokim porozumieniu, jakie łączyło kompozytora z utalentowaną śpiewaczką świadczy siła wyrazu niezwykłego dialogu partii wokalnej i fortepianowej.

◆ PROGRAM ◆

• Manuel de Falla (1876-1946) – I Suita z baletu El sombrero de tres picos (Trójgraniasty kapelusz)

  1. Introducción

  2. La tarde

  3. Danza de la Molinera

  4. El Corregidor

  5. Las uvas

• Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791) – Aria koncertowa Mentre ti lascio, oh figlia KV 513

• Wolfgang Amadeusz Mozart – Aria koncertowa Misero! O sogno, o son desto? KV 431

• Wolfgang Amadeusz Mozart – Aria koncertowa Ch’io mi scordi di te?… Non temer, amato bene KV 505

• Manuel de Falla – Balet-pantomima El amor brujo (Czarodziejska miłość)

  1. Introducción y Escena

  2. En la Cueva [La Noche]

  3. Canción del amor dolido

  4. El Aparecido

  5. Danza del Terror

  6. El Circulo Mágico [Romance del Pescador]

  7. A Media Noche [Los Sortilegios]

  8. Danza ritual del Fuego

  9. Escena

  10. Canción del Fuego fatuo

  11. Pantomima

  12. Danza del Juego de Amor

  13. Final [Las Campanas del Amanecer]

◆ WYKONAWCY ◆

MONIKA LEDZION mezzosopran

ANETA ŁUKASZEWICZ mezzosopran

SYLWESTER SMULCZYŃSKI tenor

WOJTEK GIERLACH bas

NATALIA PAWLASZEK fortepian

ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

PRZEMYSŁAW FIUGAJSKI dyrygent

Mecenasem Polskiej Opery Królewskiej jest 𝗧𝗢𝗧𝗔𝗟𝗜𝗭𝗔𝗧𝗢𝗥 𝗦𝗣𝗢𝗥𝗧𝗢𝗪𝗬.

Bilety 👉https://kicket.com/embedded/rezerwacja/311837

📍Nowa Miodowa – Sala Koncertowa ZPSM Nr 1 w Warszawie

zmodyfikowano  4 miesiące temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ