koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wieczory w Aesenale 2025 IICO JEST GRANE - czerwiec 2025 - nr 372 - już do pobraniaNie tylko gospel 2025Krupa Art Foundation
zmodyfikowano  2 dni temu

HI§TORY / MICHAŁ DOBRZYŃSKI

CO BYŁO GRANE » CO jest GRANE » 988 wyświetleń od 2 lipca 2025

KIEROWNICTWO MUZYCZNE - KAROL SZWECH

REŻYSERIA - MACIEJ WOJTYSZKO, JAKUB KROFTA SCENOGRAFIA - WOJCIECH STEFANIAK KOSTIUMY - DOROTA (DOROTHÉE) ROQUEPLO PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO - KAROL KNAPIŃSKI REŻYSERIA ŚWIATEŁ - PIOTR PAWLIK PROJEKCJE - MAREK ZAMOJSKI ASYSTENT DYRYGENTA - KLAUDIA MAZUR ASYSTENCI REŻYSERA - SŁAWOMIR JURCZAK, AGNIESZKA KOZŁOWSKA INSPICJENTKI - WANDA KARPIŃSKA, TATIANA HEMPEL-GIERLACH

występują: WITOLD (KONTRATENOR) / ALBERTYN - MICHAŁ SŁAWECKI WITOLD (SOPRAN) - OLGA PASIECZNIK / IWONA LUBOWICZ MATKA / CESARZOWA - ANETA ŁUKASZEWICZ OJCIEC / PROFESOR / CESARZ MIKOŁAJ II / CESARZ WILHELM II / PIŁSUDSKI - ROBERT GIERLACH JANUSZ / RASPUTIN / XIĄŻĘ VON PLESS / WIENIAWA DŁUGOSZOWSKI - ROBERT SZPRĘGIEL JERZY / XIĄŻĘ VON EULENBURG / ADAŚ MAUERSBERGER - WITOLD ŻOŁĄDKIEWICZ RENA - DOROTA LACHOWICZ / MONIKA LEDZION-PORCZYŃSKA ALBERTYNA / KRYSIA - JOANNA FRESZEL HINDENBURG - PIOTR HALICKI LUDENDORFF - SYLWESTER SMULCZYŃSKI AKTORZY (PROKURATOR, GENERAŁ, GŁOS, PALÉOLOGUE, ADIUTANT, MINISTER WOJNY, MINISTER I, II, III) - GRZEGORZ KARŁOWICZ, ŁUKASZ KURCZEWSKI, SŁAWOMIR JURCZAK

ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

DYRYGENT - KAROL SZWECH

Partnerem Festiwalu jest RUCH MUZYCZNY.

Utwór zamówiony przez Polską Operę Królewską

Opera w dwóch aktach Opracowanie libretta: Michał Dobrzyński na podstawie manuskryptów (także fragmentów dotąd niepublikowanych) dramatu Historia (Operetka) Witolda Gombrowicza

Ja mam głos. Nie możecie odebrać mi głosu. […]

Niech moja bosa noga towarzyszy Mym ustom… będę mówił, boso…

– oto pierwsza deklaracja Witolda, głównego bohatera opery, będącego wcieleniem autora dramatu. Siedemnastoletni chłopak – bez butów – staje do konfrontacji z własną rodziną i reprezentowanymi przez jej członków złudnymi społecznymi ideałami, a następnie z twórcami wielkiej Historii. Do akcji włączeni zostają ojciec, matka i rodzeństwo słynnego dramaturga, a ich charakterystyczne cechy osobowości, a nawet melodie głosów, znajdują odzwierciedlenie w muzyce. W drugim akcie na scenę wkraczają postaci historyczne – m.in. car Mikołaj II, cesarz Wilhelm II, Józef Piłsudski… Przeplatające się wątki osobiste i polityczne tworzą mozaikę znaczeń, groteskową plątaninę zdarzeń realnych i wyobrażonych. To, co miało być „muzyczną komedią” staje się obrazem tęsknoty za nie-uwikłaniem, za wolnością od „formy”, od „gęby”, od „stroju”, od „buta”, od zwodniczości świata, od małej i wielkiej historii.

Michał Dobrzyński występuje w podwójnej roli – kompozytora i librecisty. Tekst opery opracował na podstawie nieukończonego dramatu Historia Witolda Gombrowicza, w tym fragmentów, które nigdy dotąd nie zostały opublikowane. Kopie manuskryptów osobiście udostępniła kompozytorowi pani Rita Gombrowicz. Michał Dobrzyński wraca w ten sposób do twórczej myśli towarzyszącej jego Operetce, sięgając do literackich praźródeł zrealizowanego w 2015 roku utworu. „Jednym z naczelnych zadań mojego pisania to przedrzeć się poprzez Nierzeczywistość do Rzeczywistości” – powiedział kiedyś Gombrowicz, a Michał Dobrzyński za pomocą uniwersalnego języka muzyki przenosi tę myśl w nowy wymiar. Nieukończony dramat pozostawia szerokie pole do muzycznej interpretacji – jak podkreśla sam kompozytor: „wyrazistość myśli i jaskrawa wręcz czytelność użytych Gombrowiczowskich postaci-symboli […] wydaje się w jakiś szczególny sposób korelować z historią rozgrywającą się także dzisiaj i na naszych oczach”.

Marta Dziewanowska-Pachowska

🔴 Zasady uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych przez Polską Operę Królewską --> KLIKNIJ TUTAJ 🔴 Dojście do Teatru Królewskiego w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie od ul. Agrykola. 🔴 Informujemy, że przestają kursować meleksy dowożące widzów do Teatru Królewskiego. 🔴 Spóźnieni widzowie mogą nie zostać wpuszczeni na widownię. 🔴 Miejsca na widowni w Teatrze Królewskim są nienumerowane.


W razie pytań Biuro Organizacji Widowni Polskiej Opery Królewskiej jest do Państwa dyspozycji od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 – 17:00 +48 500 309 424

zmodyfikowano  2 dni temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ