koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!
CO JEST GRANE - czerwiec 2025 - nr 372 - już do pobrania
zmodyfikowano  2 dni temu

HALKA / STANISŁAW MONIUSZKO (WERSJA WILEŃSKA)

CO jest GRANE » 392 wyświetleń od 24 czerwca 2025

KIEROWNICTWO MUZYCZNE - DAWID RUNTZ

REŻYSERIA, REŻYSERIA ŚWIATEŁ - WOJCIECH ADAMCZYK
SCENOGRAFIA, PROJEKCJE - ZUZANNA GRZEGOROWSKA
KOSTIUMY - MARIA BALCEREK
INSTRUMENTACJA I OPRACOWANIE PARTYTURY - MICHAŁ DOBRZYŃSKI PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO - KAROL KNAPIŃSKI II DYRYGENT - KAROL SZWECH
ASYSTENCI REŻYSERA - AGNIESZKA KOZŁOWSKA, SŁAWOMIR JURCZAK
INSPICJENTKI - TATIANA HEMPEL-GIERLACH, WANDA KARPIŃSKA

występują: CZEŚNIK - PAWEŁ CZEKAŁA ZOFIA - ALEKSANDRA ŁASKA JANUSZ - ŁUKASZ KLIMCZAK MARSZAŁEK - SŁAWOMIR JURCZAK HALKA - JUSTYNA KHIL JONTEK - KAMIL ZDEBEL MIESZKANIEC MIASTA - JAKUB A. GRABOWSKI STATYŚCI, MIMOWIE - MAJA BIELEK, MACIEJ JAN KRAŚNIEWSKI, BARTŁOMIEJ MARSZAŁEK, DANIEL MOSIOR, TOMASZ MUSIAŁOWICZ, MARTA PIECZUL, KRZYSZTOF SKARŻYŃSKI

ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

DYRYGENT - DAWID RUNTZ

Partnerem Festiwalu jest RUCH MUZYCZNY.

Mam nadzieję za parę tygodni […] przesłać Tobie wyjątki z mojej Halki, które na przekorę ludziom złej woli, ku wiecznej pamięci, że byli przecież wariaci, co polskie opery pisywali, wydaję. Trudno dziwić się gorzkim słowom, jakie Stanisław Moniuszko skreślił w liście do przyjaciela, Józefa Sikorskiego w 1850 roku. Wszak doskonale zdawał sobie sprawę z wysokiej wartości Halki – dziś należącej do żelaznego repertuaru niemal każdego polskiego teatru operowego i cenionej jako przełomowy utwór w rodzimej historii gatunku. W 1847 roku, mimo rozpoczętych przygotowań do warszawskiej premiery, jej partytura na dekadę została odłożona na półkę teatralnej biblioteki.

Libretto Włodzimierza Wolskiego oparte na ludowej gawędzie opowiada o miłości nieszczęśliwej i naiwnej – bo prostej góralki i szlachcica. Wątki społeczno-obyczajowe opowieści stały się zresztą przyczyną, dla której zarzucano operze antypatriotyczny wydźwięk (z racji ostrej krytyki postaw wyższych warstw społecznych) i niemoralny charakter. Natomiast sam Moniuszko podkreślał kontekst społecznych nierówności za pomocą muzycznych rozwiązań – a to zestawił pompatyczne brzmienie z motywem zaczerpniętym z pieśni ludowej, a to w rysunku melodii ukrył dodatkowe znaczenie wypowiadanych przez bohaterów słów… Z pewnością miał świadomość, że siła polskości tkwi nie tylko w tym, co szlacheckie i sarmackie, ale także w bogactwie symboliki i tradycji ludowej. Podstawowe problemy zawarte w treści dramatu są zresztą uniwersalne i pozostają aktualne do dziś. Stąd też decyzja reżysera Wojciecha Adamczyka, by akcję Halki osadzić w czasach współczesnych.

Marta Dziewanowska-Pachowska

🔴 Zasady uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych przez Polską Operę Królewską --> KLIKNIJ TUTAJ 🔴 Dojście do Teatru Królewskiego w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie od ul. Agrykola. 🔴 Informujemy, że przestają kursować meleksy dowożące widzów do Teatru Królewskiego. 🔴 Spóźnieni widzowie mogą nie zostać wpuszczeni na widownię. 🔴 Miejsca na widowni w Teatrze Królewskim są nienumerowane.


W razie pytań Biuro Organizacji Widowni Polskiej Opery Królewskiej jest do Państwa dyspozycji od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 – 17:00 +48 500 309 424

zmodyfikowano  2 dni temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ