Parę osób, mały czas – film i spotkanie | Festiwal Sztuki Kobiet PERSONA
- 31 maja 2025, sobota» 15:00

Zapraszamy na pokaz filmu „Parę osób, mały czas” oraz spotkanie z reżyserem Andrzejem Barańskim, Krystyną Jandą i Anną Sobolewską. Rozmowę poprowadzi Paulina Reiter.
D*ostępność: pokaz filmu – audiodeskrypcja i napisy; spotkanie tłumaczone na PJM.*
Parę osób, mały czas – film w reżyserii i według scenariusza Andrzeja Barańskiego, na podstawie książki Dziennik we dwoje Jadwigi Stańczakowej.
Andrzej Barański już w połowie lat 80. myślał o przeniesieniu na ekran „Zawału” Mirona Białoszewskiego, ale na przeszkodzie stawały mu kłopoty z pozyskaniem praw autorskich i zdobyciem funduszy na produkcję. Pod koniec lat 90. miał już gotowy scenariusz o jego serdecznej przyjaciółce i sekretarce, niewidomej Jadwidze Stańczakowej, ale znów musiało minąć kilka lat, nim wreszcie projekt doczekał się realizacji. Za kanwę scenariusza posłużyła książka Jadwigi Stańczakowej „Dziennik we dwoje” na podstawie której powstała kameralna i subtelna, niezwykle ciepła, ale przenikliwa opowieść o przyjaźni dwojga artystów pióra, uhonorowana m. in. na FPFF w Gdyni w 2005 r. nagrodą za wybitną kreację Krystyny Jandy i nagrodą dziennikarzy, oraz nagrodą na festiwalu w Karlovych Varach za główną rolę męską dla równie znakomitego Andrzeja Hudziaka.
Akcja filmu obejmuje lata 1975 – 1982 i ukazuje złożone relacje Mirona Białoszewskiego i Jadwigi Stańczakowej z punktu widzenia tej ostatniej. Trudno jednak powiedzieć, że jest to wyłącznie jej relacja: niewidoma kobieta oglądała bowiem i poznawała świat oczyma Mirona, czy to podczas przejażdżek z nim po mieście (co prawda, często w środku nocy, bo pisarza drażnili ludzie i światło słoneczne), czy to poprzez jego teksty opisujące rzeczywistość. Potrzebowali siebie nawzajem, mimo że nie umieli nazwać tego, co ich łączyło: przyjaźń, bliskość duchowa, platoniczne uczucie? On – nadwrażliwy egoista, kapryśny introwertyk, odsuwał od siebie wszystko, co stanowiło prozę codziennej egzystencji. Potrzebował kogoś, kto by się nim opiekował i pilnował bieżących spraw: od kupowania ubrań, sprzątania i prania, poprzez załatwianie spraw urzędowych, po przepisywanie jego tekstów, umawianie spotkań z wydawcami i czytelnikami. Ona pragnęła za wszelką cenę żyć jak ludzie widzący, być aktywna i samodzielna, czuć się potrzebna.
Po rozstaniu z wieloletnim przyjacielem, nazwanym w filmie Jackiem, Białoszewski stał się jeszcze bardziej zależny od niej i grona znajomych, sąsiadów, przyjaciół, którzy dbali o niego i jego sprawy pod dyskretne dyktando Jadwigi. On nie bardzo umiał okazywać wdzięczność, bywał wobec niej opryskliwy, ale też potrafił jak nikt inny pocieszyć ją w samotności i depresji, na którą cierpiała. Gdy Jadwiga też zapragnęła pisać, bezceremonialnie krytykował jej wiersze, powodowany doświadczeniem, ale i zawodową zazdrością. Nie chciał mieć przy sobie konkurentki, która początkowo podejmowała te same tematy, opisywała te same miejsca i osoby co on, lecz jednocześnie udzielał jej cennych wskazówek pisarskich. Gdy zdołał ją przekonać, że powinna się skupić na swych odczuciach i przeżyciach osoby niewidomej, przyniosło to korzyść im obojgu: jej wiersze zyskały na autentyzmie i oryginalności, on przestał się obawiać rywalizacji i porównań.
Nie ma w tym filmie wyraźnie zarysowanej akcji, linearnej fabuły, są za to drobne obrazki z PRL-owskiej codzienności, w której oboje żyli (kłopoty z zaopatrzeniem, problemy ze zdobyciem telefonu, biurokracja, nie najłatwiejsze warunki mieszkaniowe itp.), ale także z wtorkowych spotkań literackich w mieszkaniu pisarza, z jego wieczorów autorskich, spacerów z Jadwigą po mieście. Film opowiada również o tym, jak ta zgrzebna rzeczywistość przekształca się w sztukę, staje się tworzywem literackim, dając dzieła najwyższej próby.
Wydarzenie jest częścią Festiwalu Sztuki Kobiet PERSONA, którego misją jest honorowanie twórczości kobiet i ich roli w polskiej kulturze.
Program: https://www.mik.waw.pl/29-maja-1-czerwca-festiwal-sztuki-kobiet-persona/
***
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.
ENEMEF - Noc Quentina Tarantino: Pulp Fiction, Sin City, Kill Bill, Kill Bill 2
24 lutego 2007 - 23:30jest więcej terminów
Multikino Wola
Górczewska 124 Warszawajest więcej miejsc
351 642kino
Maraton Oscarowy: Listy z Iwo Jimy, Babel, Krwawy diament
24 lutego 2007 - 22:00
Cinema City Arkadia
Aleja Jana Pawła II 82 Warszawa
29 121kino
Noc Oskarowa: Babel, Diabeł ubiera się u Prady, Królowa
24 lutego 2007 - 22:00
Cinema City Promenada
Ostrobramska 75C Warszawa
29 048kino
Jubileusz Szymona Bojko
24 lutego 2007 - 17:00
Centrum Łowicka
Łowicka 21 Warszawa
62 254samorozwój
48 godzin
23 lutego 2007 - 18:00jest więcej terminów
Iluzjon Filmoteki Narodowej
Narbutta 50A Warszawa
29 039kino
Homolkowie na urlopie
22 lutego 2007 - 18:15jest więcej terminów
Iluzjon Filmoteki Narodowej
Narbutta 50A Warszawa
55 270kino
Maria Antonina
22 lutego 2007 - 13:45, 18:00jest więcej terminów
Wisła
Wilsona 2 Warszawajest więcej miejsc
1 198 979kino
Życie jest słodkie
21 lutego 2007 - 20:30
Kinoteka
Plac Defilad 1 Warszawa
76 913kino
Chronique d un été
20 lutego 2007 - 19:00jest więcej terminów
Kino.Lab
Ujazdów 2 Warszawa
29 315kino
Niedzielne igraszki
19 lutego 2007 - 18:00
Luna
Marszałkowska 28 Warszawa
29 288kino
Magia z kapelusza
18 lutego 2007 - 11:00jest więcej terminów
Luna
Marszałkowska 28 Warszawa
29 409kino
Ryszard Stanisławski - Muzeum otwarte
17 lutego 2007 - 20:00
Kino.Lab
Ujazdów 2 Warszawa
29 428kino
Antenna UK
od: 16 lutego 2007 do: 17 lutego 2007
Kino.Lab
Ujazdów 2 Warszawa
29 624kino
Przyjaciele
15 lutego 2007 - 19:15jest więcej terminów
Świt
Wysockiego 11 Warszawa
288 867kino
Love story
14 lutego 2007 - 18:15
Iluzjon Filmoteki Narodowej
Narbutta 50A Warszawa
29 339kino
Muzyka Walijska
14 lutego 2007 - 17:30
British Council
Al. Jerozolimskie 59 Warszawa
46 135samorozwój
S@motność w sieci
14 lutego 2007 - 12:00jest więcej terminów
Luna
Marszałkowska 28 Warszawajest więcej miejsc
190 864kino














