koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
OSSO Książki zbójeckie29 Last Night of the Proms in Cracow21. Festiwal Opowiadania, WrocławCO JEST GRANE - PAŹDZIERNIK 2025 - nr 374
zmodyfikowano  4 miesiące temu  »  

W KRĘGU ERIKA SATIEGO / KONCERT KAMERALNY Z OKAZJI 100. ROCZNICY ŚMIERCI KOMPOZYTORA

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 2 474 wyświetleń od 8 kwietnia 2025
  • 13 czerwca 2025, piątek
    » 19:00

Współtwórca paryskiej bohemy, skandalista, prekursor nowych trendów w muzyce – oto, jak można scharakteryzować barwną postać francuskiego kompozytora Erika Satiego (1866-1925). Jego eksperymenty harmoniczne inspirowały Claude’a Debussy’ego, a zainteresowanie repetytywnością wyprzedziło koncepcje amerykańskich minimalistów. W swoich kompozycjach z powodzeniem łączył elementy wywodzące się z dawnych tradycji z najnowszymi ideami i własnymi nietuzinkowymi pomysłami brzmieniowymi.

Program koncertu, stanowiącego hołd dla zmarłego 100 lat temu kompozytora, otworzy melancholijne Gymnopédies, które uważa się za zapowiedź rozwoju gatunku ambientu. Utrzymane w podobnym charakterze wokalno-instrumentalne Trois Mélodies z 1886 roku zachwycają delikatnością i doskonale oddają nastrój poezji J. P. Contamine’a de Latoura. Natomiast pełne zaskoczeń pieśni pochodzące z cyklu Trois Mélodies z 1916 roku są świadectwem wyrafinowanego poczucia humoru i zmysłu ironii właściwego dla ekscentrycznego twórcy.

Podczas koncertu nie zabraknie też kompozycji muzyków, dla których odkrycia Satiego stanowiły ważne źródło inspiracji. Zabrzmią zatem mieniące się od barw i odcieni pieśni Claude’a Debussy’ego oraz utwory dwóch przedstawicieli słynnej Grupy Sześciu. Darius Milhaud w dedykowanych Erikowi Satiemu Trois poèmes de Jean Cocteau op. 59 sugestywnie odmalowuje uroki artystycznej dzielnicy Montmartre czasów międzywojnia. Muzyczny obraz Paryża, pełen nostalgii i wdzięku, jest obecny także w jednej z pieśni z cyklu Banalités Francisa Poulenca do słów Apollinaire’a z 1940.

Koncert zwieńczą dwie chwytające za serce piosenki kabaretowe Erika Satiego – utrzymane w rytmie walca Tendrement oraz Je te veux. Ich zachwycające melodie i lekki charakter zdają się potwierdzać, że Paryż to w istocie stolica miłości.

◆ PROGRAM ◆

Erik Satie

• Gymnopédie nr 1

• Trois mélodies de 1916

La statue de bronze

Daphénéo

Le chapelier

• Trois mélodies de 1886

Les anges

Elégie

Sylvie

Darius Milhaud

• Trois poèmes de Jean Cocteau op. 59 Pour Erik Satie

Fumée

Fête de Bordeaux

Fête de Montmartre

Claude Debussy

• Beau soir L. 84 (6)

• Nuit d’etoiles L. 4

• Deux romances L. 79

Romance

Les Cloches

Francis Poulenc

• Banalités (FP 107)

Chanson d’Orkenise

Hôtel

Fagnes de Wallonie

Voyage à Paris

Sanglots

• Les Chemins de l’amour (FP 106-Ia)

Erik Satie

• Tendrement

• Je te veux

◆ WYKONAWCY ◆

GABRIELA KAMIŃSKA sopran

MONIKA LEDZION-PORCZYŃSKA mezzosopran

WITOLD ŻOŁĄDKIEWICZ baryton

DAGMARA DUDZIŃSKA fortepian

📍Pałac na Wyspie w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

zmodyfikowano  4 miesiące temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ