koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - maj 2025 - nr 371TpL repertuar Maj 2025Książki zbójeckie OSSOSREBRO LegnicaSILESIANA 2025Tłumacz w muzeum OSSO
zmodyfikowano  25 dni temu  »  

W KRĘGU ERIKA SATIEGO / KONCERT KAMERALNY Z OKAZJI 100. ROCZNICY ŚMIERCI KOMPOZYTORA

CO jest GRANE » 389 wyświetleń od 8 kwietnia 2025
  • 13 czerwca 2025, piątek
    » 19:00

Współtwórca paryskiej bohemy, skandalista, prekursor nowych trendów w muzyce – oto, jak można scharakteryzować barwną postać francuskiego kompozytora Erika Satiego (1866-1925). Jego eksperymenty harmoniczne inspirowały Claude’a Debussy’ego, a zainteresowanie repetytywnością wyprzedziło koncepcje amerykańskich minimalistów. W swoich kompozycjach z powodzeniem łączył elementy wywodzące się z dawnych tradycji z najnowszymi ideami i własnymi nietuzinkowymi pomysłami brzmieniowymi.

Program koncertu, stanowiącego hołd dla zmarłego 100 lat temu kompozytora, otworzy melancholijne Gymnopédies, które uważa się za zapowiedź rozwoju gatunku ambientu. Utrzymane w podobnym charakterze wokalno-instrumentalne Trois Mélodies z 1886 roku zachwycają delikatnością i doskonale oddają nastrój poezji J. P. Contamine’a de Latoura. Natomiast pełne zaskoczeń pieśni pochodzące z cyklu Trois Mélodies z 1916 roku są świadectwem wyrafinowanego poczucia humoru i zmysłu ironii właściwego dla ekscentrycznego twórcy.

Podczas koncertu nie zabraknie też kompozycji muzyków, dla których odkrycia Satiego stanowiły ważne źródło inspiracji. Zabrzmią zatem mieniące się od barw i odcieni pieśni Claude’a Debussy’ego oraz utwory dwóch przedstawicieli słynnej Grupy Sześciu. Darius Milhaud w dedykowanych Erikowi Satiemu Trois poèmes de Jean Cocteau op. 59 sugestywnie odmalowuje uroki artystycznej dzielnicy Montmartre czasów międzywojnia. Muzyczny obraz Paryża, pełen nostalgii i wdzięku, jest obecny także w jednej z pieśni z cyklu Banalités Francisa Poulenca do słów Apollinaire’a z 1940.

Koncert zwieńczą dwie chwytające za serce piosenki kabaretowe Erika Satiego – utrzymane w rytmie walca Tendrement oraz Je te veux. Ich zachwycające melodie i lekki charakter zdają się potwierdzać, że Paryż to w istocie stolica miłości.

◆ PROGRAM ◆

Erik Satie

• Gymnopédie nr 1

La statue de bronze

Le chapelier

Daphénéo

• Trois mélodies de 1916

La statue de bronze

Daphénéo

Le chapelier

• Trois mélodies de 1886

Les anges

Elégie

Sylvie

Darius Milhaud

• Trois poèmes de Jean Cocteau op. 59 Pour Erik Satie

Fumée

Fête de Bordeaux

Fête de Montmartre

Claude Debussy

• Beau soir L. 84 (6)

• Nuit d’etoiles L. 4

• Deux romances L. 79

Romance

Les Cloches

Francis Poulenc

• Banalités (FP 107)

Chanson d’Orkenise

Hôtel

Fagnes de Wallonie

Voyage à Paris

Sanglots

• Les Chemins de l’amour (FP 106-Ia)

Erik Satie

• Tendrement

• Je te veux

◆ WYKONAWCY ◆

GABRIELA KAMIŃSKA sopran

MONIKA LEDZION-PORCZYŃSKA mezzosopran

WITOLD ŻOŁĄDKIEWICZ baryton

DAGMARA DUDZIŃSKA fortepian

📍Pałac na Wyspie w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

zmodyfikowano  25 dni temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ