koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - maj 2025 - nr 371Sztuka na miejscu KAF
zmodyfikowano  20 dni temu  »  

VIII LETNI FESTIWAL POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ / OPERA SERIA / THE RAPE OF LUCRETIA

CO jest GRANE » 1 041 wyświetleń od 12 marca 2025
  • 11 lipca 2025, piątek
    » 19:00

𝗣𝗮𝗿𝘁𝗻𝗲𝗿𝗲𝗺 𝗩𝗜𝗜𝗜 𝗟𝗲𝘁𝗻𝗶𝗲𝗴𝗼 𝗙𝗲𝘀𝘁𝗶𝘄𝗮𝗹𝘂 𝗣𝗼𝗹𝘀𝗸𝗶𝗲𝗷 𝗢𝗽𝗲𝗿𝘆 𝗞𝗿ó𝗹𝗲𝘄𝘀𝗸𝗶𝗲𝗷 / 𝗢𝗽𝗲𝗿𝗮 𝘀𝗲𝗿𝗶𝗮 𝗷𝗲𝘀𝘁 𝗥𝗨𝗖𝗛 𝗠𝗨𝗭𝗬𝗖𝗭𝗡𝗬.

Opera The Rape of Lucretia (Gwałt na Lukrecji), napisana w 1946 roku, stanowi w twórczości Benjamina Brittena (1913-1976) zwrot ku formie o intymnym i kameralnym charakterze. Niewielka obsada – zarówno wokalna, jak i instrumentalna – ukazuje geniusz twórcy w zakresie kształtowania brzmienia zespołu. Poszczególne arie są niezwykle sugestywne, ale i zróżnicowane – przejmująca delikatność współbrzmień w scenach nocnych jest przeciwstawiona sile ekspresji fragmentów mocniej nacechowanych emocjonalnie.

Tematem opery jest na wpół legendarna historia Lukrecji, której piękno i wierność zostały zbrukane przez niegodny czyn Sekstusa z etruskiego rodu Tarkwiniuszy. Antyczna opowieść o miłości, honorze i zdradzie daje asumpt do psychologicznego spojrzenia na akt przemocy i los ofiary, nierówność w relacji mężczyzny i kobiety, ich różne postawy wobec świata. W dramacie Lukrecji, w sposób symboliczny, odbija się także sytuacja ówczesnego Rzymu, niszczejącego pod panowaniem etruskiej dynastii. Dodatkowo, w dziele Brittena podjęta zostaje próba wpisania tej historii w chrześcijański kontekst. Wielowymiarowość dzieła daje pole do popisu dla interpretatorów – zarówno realizatorów, jak i wykonawców, spośród których nie tylko każdy śpiewak, ale i każdy instrumentalista jest solistą.

Reżyserii nowej inscenizacji dzieła, przygotowanej przez Polską Operę Królewską, podjęła się Kamila Siwińska – artystka, która już nie raz poruszała w swoich spektaklach tematy związane z rolą kobiety w kulturze. Serdecznie zapraszamy na jej interpretację antycznej opowieści, zaklętej w muzyce jednego z najważniejszych brytyjskich kompozytorów XX wieku.

KIEROWNICTWO MUZYCZNE LILIANNA KRYCH

REŻYSERIA, SCENOGRAFIA, WIZUALIZACJE KAMILA SIWIŃSKA

RUCH SCENICZNY TOBIASZ BERG

REŻYSERIA ŚWIATEŁ PAULINA GÓRAL

KOSTIUMY SCENICZNE TOMASZ ARMADA

KOSTIUMY FILMOWE MARLENA SKONECZKO

PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO KAROL KNAPIŃSKI

ASYSTENT DYRYGENTKI KAROL SZWECH

ASYSTENTKA REŻYSERKI AGNIESZKA KOZŁOWSKA

INSPICJENT TATIANA-HEMPEL GIERLACH

KONSULTACJE JĘZYKOWE SEAN PALMER

◆ OBSADA ◆

MALE CHORUS Sylwester Smulczyński

FEMALE CHORUS Aleksandra Klimczak

COLLATINUS Sławomir Jurczak

JUNIUS Witold Żołądkiewicz

TARQUINIUS Grzegorz Żołyniak

LUCRETIA Anna Radziejewska

BIANCA Katarzyna Krzyżanowska

LUCIA Maria Złotek

Zespół Wokalny Polskiej Opery Królewskiej

Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej

LILIANNA KRYCH dyrygentka

Bilety 👉https://kicket.com/embedded/rezerwacja/301431

📍 Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

zmodyfikowano  20 dni temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ