koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
29 Last Night of the Proms in CracowCO JEST GRANE - PAŹDZIERNIK 2025 - nr 37421. Festiwal Opowiadania, WrocławCO JEST GRANE wrzesień 2025 - nr 373OSSO Książki zbójeckie
zmodyfikowano  3 miesiące temu  »  

VIII LETNI FESTIWAL POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ / OPERA SERIA / HALKA (WERSJA WILEŃSKA)

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 4 240 wyświetleń od 12 marca 2025
  • 28 czerwca 2025, sobota
    » 19:00

Partnerem VIII Letniego Festiwalu Polskiej Opery Królewska / OPERA SERIA jest RUCH MUZYCZNY.

𝘔𝘢𝘮 𝘯𝘢𝘥𝘻𝘪𝘦𝘫ę 𝘻𝘢 𝘱𝘢𝘳ę 𝘵𝘺𝘨𝘰𝘥𝘯𝘪 […] 𝘱𝘳𝘻𝘦𝘴ł𝘢ć 𝘛𝘰𝘣𝘪𝘦 𝘸𝘺𝘫ą𝘵𝘬𝘪 𝘻 𝘮𝘰𝘫𝘦𝘫 𝘏𝘢𝘭𝘬𝘪, 𝘬𝘵ó𝘳𝘦 𝘯𝘢 𝘱𝘳𝘻𝘦𝘬𝘰𝘳ę 𝘭𝘶𝘥𝘻𝘪𝘰𝘮 𝘻ł𝘦𝘫 𝘸𝘰𝘭𝘪, 𝘬𝘶 𝘸𝘪𝘦𝘤𝘻𝘯𝘦𝘫 𝘱𝘢𝘮𝘪ę𝘤𝘪, ż𝘦 𝘣𝘺𝘭𝘪 𝘱𝘳𝘻𝘦𝘤𝘪𝘦ż 𝘸𝘢𝘳𝘪𝘢𝘤𝘪, 𝘤𝘰 𝘱𝘰𝘭𝘴𝘬𝘪𝘦 𝘰𝘱𝘦𝘳𝘺 𝘱𝘪𝘴𝘺𝘸𝘢𝘭𝘪, 𝘸𝘺𝘥𝘢𝘫ę.

Trudno dziwić się gorzkim słowom, jakie Stanisław Moniuszko skreślił w liście do przyjaciela, Józefa Sikorskiego w 1850 roku. Wszak doskonale zdawał sobie sprawę z wysokiej wartości Halki – dziś należącej do żelaznego repertuaru niemal każdego polskiego teatru operowego i cenionej jako przełomowy utwór w rodzimej historii gatunku. W 1847 roku, mimo rozpoczętych przygotowań do warszawskiej premiery, jej partytura na dekadę została odłożona na półkę teatralnej biblioteki.

Libretto Włodzimierza Wolskiego oparte na ludowej gawędzie opowiada o miłości nieszczęśliwej i naiwnej – bo prostej góralki i szlachcica. Wątki społeczno-obyczajowe opowieści stały się zresztą przyczyną, dla której zarzucano operze antypatriotyczny wydźwięk (z racji ostrej krytyki postaw wyższych warstw społecznych) i niemoralny charakter. Natomiast sam Moniuszko podkreślał kontekst społecznych nierówności za pomocą muzycznych rozwiązań – a to zestawił pompatyczne brzmienie z motywem zaczerpniętym z pieśni ludowej, a to w rysunku melodii ukrył dodatkowe znaczenie wypowiadanych przez bohaterów słów… Z pewnością miał świadomość, że siła polskości tkwi nie tylko w tym, co szlacheckie i sarmackie, ale także w bogactwie symboliki i tradycji ludowej. Podstawowe problemy zawarte w treści dramatu są zresztą uniwersalne i pozostają aktualne do dziś. Stąd też decyzja reżysera Wojciecha Adamczyka, by akcję Halki osadzić w czasach współczesnych.

𝘔𝘢𝘮 𝘯𝘢𝘥𝘻𝘪𝘦𝘫ę 𝘻𝘢 𝘱𝘢𝘳ę 𝘵𝘺𝘨𝘰𝘥𝘯𝘪 […] 𝘱𝘳𝘻𝘦𝘴ł𝘢ć 𝘛𝘰𝘣𝘪𝘦 𝘸𝘺𝘫ą𝘵𝘬𝘪 𝘻 𝘮𝘰𝘫𝘦𝘫 𝘏𝘢𝘭𝘬𝘪, 𝘬𝘵ó𝘳𝘦 𝘯𝘢 𝘱𝘳𝘻𝘦𝘬𝘰𝘳ę 𝘭𝘶𝘥𝘻𝘪𝘰𝘮 𝘻ł𝘦𝘫 𝘸𝘰𝘭𝘪, 𝘬𝘶 𝘸𝘪𝘦𝘤𝘻𝘯𝘦𝘫 𝘱𝘢𝘮𝘪ę𝘤𝘪, ż𝘦 𝘣𝘺𝘭𝘪 𝘱𝘳𝘻𝘦𝘤𝘪𝘦ż 𝘸𝘢𝘳𝘪𝘢𝘤𝘪, 𝘤𝘰 𝘱𝘰𝘭𝘴𝘬𝘪𝘦 𝘰𝘱𝘦𝘳𝘺 𝘱𝘪𝘴𝘺𝘸𝘢𝘭𝘪, 𝘸𝘺𝘥𝘢𝘫ę. Trudno dziwić się gorzkim słowom, jakie Stanisław Moniuszko skreślił w liście do przyjaciela, Józefa Sikorskiego w 1850 roku. Wszak doskonale zdawał sobie sprawę z wysokiej wartości Halki – dziś należącej do żelaznego repertuaru niemal każdego polskiego teatru operowego i cenionej jako przełomowy utwór w rodzimej historii gatunku. W 1847 roku, mimo rozpoczętych przygotowań do warszawskiej premiery, jej partytura na dekadę została odłożona na półkę teatralnej biblioteki. Libretto Włodzimierza Wolskiego oparte na ludowej gawędzie opowiada o miłości nieszczęśliwej i naiwnej – bo prostej góralki i szlachcica. Wątki społeczno-obyczajowe opowieści stały się zresztą przyczyną, dla której zarzucano operze antypatriotyczny wydźwięk (z racji ostrej krytyki postaw wyższych warstw społecznych) i niemoralny charakter. Natomiast sam Moniuszko podkreślał kontekst społecznych nierówności za pomocą muzycznych rozwiązań – a to zestawił pompatyczne brzmienie z motywem zaczerpniętym z pieśni ludowej, a to w rysunku melodii ukrył dodatkowe znaczenie wypowiadanych przez bohaterów słów… Z pewnością miał świadomość, że siła polskości tkwi nie tylko w tym, co szlacheckie i sarmackie, ale także w bogactwie symboliki i tradycji ludowej. Podstawowe problemy zawarte w treści dramatu są zresztą uniwersalne i pozostają aktualne do dziś. Stąd też decyzja reżysera Wojciecha Adamczyka, by akcję Halki osadzić w czasach współczesnych.

KIEROWNICTWO MUZYCZNE DAWID RUNTZ

INSTRUMENTACJA I OPRACOWANIE NA ORKIESTRĘ MICHAŁ DOBRZYŃSKI

REŻYSERIA, REŻYSERIA ŚWIATEŁ WOJCIECH ADAMCZYK

SCENOGRAFIA, PROJEKCJE ZUZANNA GRZEGOROWSKA

KOSTIUMY MARIA BALCEREK

PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO KAROL KNAPIŃSKI

II DYRYGENT KAROL SZWECH

ASYSTENCI REŻYSERA AGNIESZKA KOZŁOWSKA, SŁAWOMIR JURCZAK

INSPICJENT WANDA KARPIŃSKA

◆ OBSADA ◆

CZEŚNIK Adam Kruszewski

ZOSIA Aleksandra Łaska

JANUSZ Robert Szpręgiel

MARSZAŁEK Sławomir Jurczak

HALKA Justyna Khil

JONTEK Łukasz Hajduczenia

MIESZKANIEC MIASTA Paweł Piękoś

STATYŚCI, MIMOWIE:

Maja Bilek, Maciej Jan Kraśniewski, Bartłomiej Marszałek, Daniel Mosior, Piotr Piotrowski, Marta Pieczul, Jerzy Klonowski, Vova Makovskyi

Zespół Wokalny Polskiej Opery Królewskiej

Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej

DAWID RUNTZ dyrygent

Bilety 👉https://kicket.com/embedded/rezerwacja/301428

📍 Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

zmodyfikowano  3 miesiące temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ