INFORMACJA:
VIII LETNI FESTIWAL POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ / OPERA SERIA / HALKA (WERSJA WILEŃSKA)
- 28 czerwca 2025, sobota» 19:00

Partnerem VIII Letniego Festiwalu Polskiej Opery Królewska / OPERA SERIA jest RUCH MUZYCZNY.
𝘔𝘢𝘮 𝘯𝘢𝘥𝘻𝘪𝘦𝘫ę 𝘻𝘢 𝘱𝘢𝘳ę 𝘵𝘺𝘨𝘰𝘥𝘯𝘪 […] 𝘱𝘳𝘻𝘦𝘴ł𝘢ć 𝘛𝘰𝘣𝘪𝘦 𝘸𝘺𝘫ą𝘵𝘬𝘪 𝘻 𝘮𝘰𝘫𝘦𝘫 𝘏𝘢𝘭𝘬𝘪, 𝘬𝘵ó𝘳𝘦 𝘯𝘢 𝘱𝘳𝘻𝘦𝘬𝘰𝘳ę 𝘭𝘶𝘥𝘻𝘪𝘰𝘮 𝘻ł𝘦𝘫 𝘸𝘰𝘭𝘪, 𝘬𝘶 𝘸𝘪𝘦𝘤𝘻𝘯𝘦𝘫 𝘱𝘢𝘮𝘪ę𝘤𝘪, ż𝘦 𝘣𝘺𝘭𝘪 𝘱𝘳𝘻𝘦𝘤𝘪𝘦ż 𝘸𝘢𝘳𝘪𝘢𝘤𝘪, 𝘤𝘰 𝘱𝘰𝘭𝘴𝘬𝘪𝘦 𝘰𝘱𝘦𝘳𝘺 𝘱𝘪𝘴𝘺𝘸𝘢𝘭𝘪, 𝘸𝘺𝘥𝘢𝘫ę.
Trudno dziwić się gorzkim słowom, jakie Stanisław Moniuszko skreślił w liście do przyjaciela, Józefa Sikorskiego w 1850 roku. Wszak doskonale zdawał sobie sprawę z wysokiej wartości Halki – dziś należącej do żelaznego repertuaru niemal każdego polskiego teatru operowego i cenionej jako przełomowy utwór w rodzimej historii gatunku. W 1847 roku, mimo rozpoczętych przygotowań do warszawskiej premiery, jej partytura na dekadę została odłożona na półkę teatralnej biblioteki.
Libretto Włodzimierza Wolskiego oparte na ludowej gawędzie opowiada o miłości nieszczęśliwej i naiwnej – bo prostej góralki i szlachcica. Wątki społeczno-obyczajowe opowieści stały się zresztą przyczyną, dla której zarzucano operze antypatriotyczny wydźwięk (z racji ostrej krytyki postaw wyższych warstw społecznych) i niemoralny charakter. Natomiast sam Moniuszko podkreślał kontekst społecznych nierówności za pomocą muzycznych rozwiązań – a to zestawił pompatyczne brzmienie z motywem zaczerpniętym z pieśni ludowej, a to w rysunku melodii ukrył dodatkowe znaczenie wypowiadanych przez bohaterów słów… Z pewnością miał świadomość, że siła polskości tkwi nie tylko w tym, co szlacheckie i sarmackie, ale także w bogactwie symboliki i tradycji ludowej. Podstawowe problemy zawarte w treści dramatu są zresztą uniwersalne i pozostają aktualne do dziś. Stąd też decyzja reżysera Wojciecha Adamczyka, by akcję Halki osadzić w czasach współczesnych.
𝘔𝘢𝘮 𝘯𝘢𝘥𝘻𝘪𝘦𝘫ę 𝘻𝘢 𝘱𝘢𝘳ę 𝘵𝘺𝘨𝘰𝘥𝘯𝘪 […] 𝘱𝘳𝘻𝘦𝘴ł𝘢ć 𝘛𝘰𝘣𝘪𝘦 𝘸𝘺𝘫ą𝘵𝘬𝘪 𝘻 𝘮𝘰𝘫𝘦𝘫 𝘏𝘢𝘭𝘬𝘪, 𝘬𝘵ó𝘳𝘦 𝘯𝘢 𝘱𝘳𝘻𝘦𝘬𝘰𝘳ę 𝘭𝘶𝘥𝘻𝘪𝘰𝘮 𝘻ł𝘦𝘫 𝘸𝘰𝘭𝘪, 𝘬𝘶 𝘸𝘪𝘦𝘤𝘻𝘯𝘦𝘫 𝘱𝘢𝘮𝘪ę𝘤𝘪, ż𝘦 𝘣𝘺𝘭𝘪 𝘱𝘳𝘻𝘦𝘤𝘪𝘦ż 𝘸𝘢𝘳𝘪𝘢𝘤𝘪, 𝘤𝘰 𝘱𝘰𝘭𝘴𝘬𝘪𝘦 𝘰𝘱𝘦𝘳𝘺 𝘱𝘪𝘴𝘺𝘸𝘢𝘭𝘪, 𝘸𝘺𝘥𝘢𝘫ę. Trudno dziwić się gorzkim słowom, jakie Stanisław Moniuszko skreślił w liście do przyjaciela, Józefa Sikorskiego w 1850 roku. Wszak doskonale zdawał sobie sprawę z wysokiej wartości Halki – dziś należącej do żelaznego repertuaru niemal każdego polskiego teatru operowego i cenionej jako przełomowy utwór w rodzimej historii gatunku. W 1847 roku, mimo rozpoczętych przygotowań do warszawskiej premiery, jej partytura na dekadę została odłożona na półkę teatralnej biblioteki. Libretto Włodzimierza Wolskiego oparte na ludowej gawędzie opowiada o miłości nieszczęśliwej i naiwnej – bo prostej góralki i szlachcica. Wątki społeczno-obyczajowe opowieści stały się zresztą przyczyną, dla której zarzucano operze antypatriotyczny wydźwięk (z racji ostrej krytyki postaw wyższych warstw społecznych) i niemoralny charakter. Natomiast sam Moniuszko podkreślał kontekst społecznych nierówności za pomocą muzycznych rozwiązań – a to zestawił pompatyczne brzmienie z motywem zaczerpniętym z pieśni ludowej, a to w rysunku melodii ukrył dodatkowe znaczenie wypowiadanych przez bohaterów słów… Z pewnością miał świadomość, że siła polskości tkwi nie tylko w tym, co szlacheckie i sarmackie, ale także w bogactwie symboliki i tradycji ludowej. Podstawowe problemy zawarte w treści dramatu są zresztą uniwersalne i pozostają aktualne do dziś. Stąd też decyzja reżysera Wojciecha Adamczyka, by akcję Halki osadzić w czasach współczesnych.
KIEROWNICTWO MUZYCZNE DAWID RUNTZ
INSTRUMENTACJA I OPRACOWANIE NA ORKIESTRĘ MICHAŁ DOBRZYŃSKI
REŻYSERIA, REŻYSERIA ŚWIATEŁ WOJCIECH ADAMCZYK
SCENOGRAFIA, PROJEKCJE ZUZANNA GRZEGOROWSKA
KOSTIUMY MARIA BALCEREK
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO KAROL KNAPIŃSKI
II DYRYGENT KAROL SZWECH
ASYSTENCI REŻYSERA AGNIESZKA KOZŁOWSKA, SŁAWOMIR JURCZAK
INSPICJENT WANDA KARPIŃSKA
◆ OBSADA ◆
CZEŚNIK Adam Kruszewski
ZOSIA Aleksandra Łaska
JANUSZ Robert Szpręgiel
MARSZAŁEK Sławomir Jurczak
HALKA Justyna Khil
JONTEK Łukasz Hajduczenia
MIESZKANIEC MIASTA Paweł Piękoś
STATYŚCI, MIMOWIE:
Maja Bilek, Maciej Jan Kraśniewski, Bartłomiej Marszałek, Daniel Mosior, Piotr Piotrowski, Marta Pieczul, Jerzy Klonowski, Vova Makovskyi
Zespół Wokalny Polskiej Opery Królewskiej
Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej
DAWID RUNTZ dyrygent
Bilety 👉https://kicket.com/embedded/rezerwacja/301428
📍 Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
MASALA
17 grudnia 2007 - 20:00
Teatr Rozmaitości
ul. Marszałkowska 8 Warszawa
22 547muzyka
Arka Noego i Golec uOrchestra
od: 15 grudnia 2007 do: 16 grudnia 2007
Plac Zamkowy
22 728muzyka
NIECHEC
16 grudnia 2007 - 20:00
Klub Saturator
11 Listopada 22 Warszawa
22 271muzyka
Orkiestra św. Mikołaja
16 grudnia 2007 - 17:00
Dom Kultury Zacisze
ul. Blokowa 1 Warszawa
22 843muzyka
STARE DOBRE MAŁŻEŃSTWO
16 grudnia 2007 - 19:00
Palladium
ul. Złota 9 Warszawa
22 329muzyka
Trzeci Oddech Kaczuchy
16 grudnia 2007 - 18:00
Okęcka Sala Widowiskowa
ul. 1 Sierpnia 36a Warszawa
22 287muzyka
Noche Buena
16 grudnia 2007 - 18:00
Dom Kultury Włochy
Bolesława Chrobrego 27 Warszawa
22 137muzyka
Kabaret Pod Egidą
16 grudnia 2007 - 20:00
Ośrodek Kultury Ochoty
Grójecka 75 Warszawa
22 091muzyka
Jarmark Bożonarodzeniowy
od: 15 grudnia 2007 do: 16 grudnia 2007
Rynek Mariensztat
22 403muzyka
Future Sounds of Asia
16 grudnia 2007 - 20:30
Jadłodajnia Filozoficzna
ul. Dobra 33/35 Warszawa
22 243muzyka
REGGAE NIGHT
16 grudnia 2007 - 19:00
Klub Perła
Kolejowa 8/10 Warszawa
22 012muzyka
Koncert Świąteczny w Bazylice
15 grudnia 2007 - 16:00
BazylikaNajświętszegoSerca Jezusowego
ul. Kawęczyńska 53(Praga Północ) Warszawa
51 589teatr
DIRTY DISCOTHEQUE
15 grudnia 2007 - 21:00
Klub Saturator
11 Listopada 22 Warszawa
22 387muzyka
Ryszard Makowski
15 grudnia 2007 - 16:00
Okęcka Sala Widowiskowa
ul. 1 Sierpnia 36a Warszawa
22 585muzyka
Tomasz Szwed
15 grudnia 2007 - 18:00
Kino Ochota
Grójecka 65 Warszawa
23 614muzyka
Koncert Świąteczny
15 grudnia 2007 - 16:00
BazylikaNajświętszegoSerca Jezusowego
ul. Kawęczyńska 53(Praga Północ) Warszawa
22 406muzyka
SZEMRANE TANGO
15 grudnia 2007 - 21:00
Klub Perła
Kolejowa 8/10 Warszawa
21 988muzyka



















