Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
zmodyfikowano  2 miesiące temu  »  

VIII LETNI FESTIWAL POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ / OPERA SERIA / IMENEO (INSCENIZOWANA WERSJA KONCERTOWA)

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 3 533 wyświetleń od 12 marca 2025
  • 14 czerwca 2025, sobota
    » 19:00

Partnerem VIII Letniego Festiwalu Polskiej Opery Królewska / OPERA SERIA jest RUCH MUZYCZNY.

Pierwsze szkice opery Imeneo powstały już w 1738 roku. Ostateczny kształt Haendel nadał kompozycji dwa lata później, niedługo przed prapremierą zaplanowaną na 22 listopada 1740. Historię o miłości i honorze, odwadze i rozczarowaniu Haendel opowiada za pomocą pełnej napięć i kolorów muzyki. Z jednej strony prezentuje w niej bogactwo retoryczno-muzycznych zwrotów charakterystycznych dla dojrzałego baroku, z drugiej – operuje indywidualnym językiem doskonale łączącym w sobie elementy stylów włoskiego i francuskiego. Wprawne ucho z pewnością dostrzeże także emocjonalne fragmenty przearanżowane niebawem na potrzeby Mesjasza czy doskonałość techniki orkiestrowej wypracowanej w słynnych 12 Concerti grossi op. 6.

Tytułowy bohater, ocaliwszy Rosmene z rąk piratów, prosi ją o rękę. Ta jednak – zakochana w Tirincie – waha się, wzbudzając niepokój i zazdrość zarówno u dawnego wybranka serca, jak i u tajemniczego wybawiciela. Ingerencja sił nadprzyrodzonych pomaga kobiecie podjąć ostateczną decyzję, a poczucie obowiązku zwycięża z namiętnością. Być może warto spojrzeć na to proste libretto przez pryzmat kariery zawodowej kompozytora. Na przełomie lat 30. i 40. musiał – podobnie jak Rosmene – wybierać, czy pójść za głosem serca czy rozumu. Wobec zmiany gustu publiczności, przekładającej się na sytuację finansową jego przedsięwzięcia operowego, już wkrótce kompozytor miał porzucić ukochany gatunek, by oddać się nowej twórczej miłości – angielskiemu oratorium. Imeneo zainaugurował więc ostatni Haendlowski sezon operowy. Niewykluczone, że towarzyszące tej zmianie emocje tkwią ukryte między dźwiękami pełnych rozmachu recytatywów i arii.

KONCEPCJA INSCENIZACJI ŚP. ANDRZEJ KLIMCZAK

OPIEKA SCENOGRAFICZNA MARLENA SKONECZKO

PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI

PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO KAROL KNAPIŃSKI

INSPICJENT WANDA KARPIŃSKA

◆ OBSADA ◆

IMENEO Robert Gierlach

TIRINTO Jan Jakub Monowid

ROSMENE Olga Pasiecznik

CLOMIRI Marta Boberska

ARGENIO Wojtek Gierlach

Zespół Wokalny Polskiej Opery Królewskiej

Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA

KRZYSZTOF GARSTKA dyrygent

Bilety 👉 https://kicket.com/embedded/rezerwacja/301422

📍Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

zmodyfikowano  2 miesiące temu  »