koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
PSALMY DawidoweTpL Repertuar MAJ 2025CO JEST GRANE - czerwiec 2025 - nr 372Wieczory w Aesenale 2025
zmodyfikowano  11 dni temu  »  

VIII LETNI FESTIWAL POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ / OPERA SERIA / IDOMENEO

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 3 679 wyświetleń od 12 marca 2025
  • 1 czerwca 2025, niedziela
    » 19:00

Partnerem VIII Letniego Festiwalu Polskiej Opery Królewska / OPERA SERIA jest RUCH MUZYCZNY.

„Nigdy bym nie przypuszczał, że w tak małej głowie może urodzić się coś tak wielkiego”. Tę entuzjastyczną opinię o trzyaktowej operze Idomeneo KV 366 Wolfganga Amadeusza Mozarta – jeszcze przed premierą – wyraził książę Karol Teodor, elektor Palatynatu i Bawarii, na którego zlecenie dzieło powstało. Ów mecenas kultury dysponował najlepszą w Europie orkiestrą, dzięki czemu dwudziestopięcioletni kompozytor miał niepowtarzalną okazję tworzyć w niezwykle komfortowych warunkach, w otoczeniu wybitnych artystów. Nawet zastrzeżenia, jakie budziły zdolności aktorskie odtwórców głównych ról czy uwagi wobec libretta nie mogły powstrzymać prawdziwej eksplozji talentu, o której świadczy partytura dzieła. Mozart wykracza w niej poza ramy włoskiego gatunku seria – z powodzeniem nawiązuje do wspaniałych wzorców francuskich i niemieckich, przy czym nadaje całości indywidualny rys, z charakterystycznym dla siebie dystansem i poczuciem humoru.

Libretto w języku włoskim przygotował ksiądz Giambattista Varesco na podstawie francuskiej tragedii Antoine’a Dancheta z 1712 roku. Kreteński król Idomeneo w obliczu niebezpieczeństwa obiecuje Neptunowi złożyć w ofierze pierwszą osobę, którą spotka po powrocie do ojczyzny. Nieszczęśnikiem okazuje się być jego syn – Idamantes. Postawiony przed tragicznym wyborem król objawia swoją niejednoznaczną naturę, zaś pojmana księżniczka trojańska Ilia mierzy się z wewnętrznym konfliktem, kładąc na przeciwnych szalach miłość do Idamantesa i wierność ojczyźnie. Równie barwni są pozostali bohaterowie – żarliwy i odważny Idamantes czy przebiegła i demoniczna Elektra. Każdy ich wybuch emocji znajduje doskonałe odzwierciedlenie w muzyce. Mozart plastycznie traktuje orkiestrę, ubarwiając przebieg narracji instrumentalnymi partiami solowymi, i śmiało – jak w żadnej innej operze – wykorzystuje bogactwo możliwości brzmieniowych chóru.

W inscenizacji reżyserowanej przez Marka Weissa dla Polskiej Opery Królewskiej, opowieść o Kreteńczykach stanowi pretekst do kreowania muzycznej fantazji. Mit splata się z historią, a tradycja operowa bujnie rozwijająca się w Rzeczypospolitej za czasów panowania rozmiłowanego w sztuce króla Stasia – rezonuje w pełnym finezji przedstawieniu.

KIEROWNICTWO MUZYCZNE DAWID RUNTZ

INSCENIZACJA I REŻYSERIA MAREK WEISS

WSPÓŁPRACA REŻYSERSKA, CHOREOGRAFIA IZADORA WEISS

SCENOGRAFIA WIESŁAW OLKO

WSPÓŁPRACA SCENOGRAFICZNA ŁUKASZ KWIETNIEWSKI

KOSTIUMY PAPROCKI & BRZOZOWSKI

PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI

PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO KAROL KNAPIŃSKI

II DYRYGENT KAROL SZWECH

ASYSTENCI REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK, AGNIESZKA KOZŁOWSKA

INSPICJENT WANDA KARPIŃSKA

◆ OBSADA ◆

IDOMENEO Karol Kozłowski

IDAMANTE Magdalena Pluta

ELETTRA Anna Mikołajczyk

ILIA Sonia Dettlaff

ARBACE / GRAN SACERDOTE DI NETTUNO Mateusz Zajdel

LA VOCE Paweł Michalczuk

FURIE Julia Witczak, Nikola Zientarska

CARYCA Tatiana Hempel-Gierlach

KLAWESYN Monika Kolasińska

Zespół Wokalny Polskiej Opery Królewskiej

Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej

DAWID RUNTZ dyrygen

Bilety 👉https://kicket.com/embedded/rezerwacja/301334

📍Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

zmodyfikowano  11 dni temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ