koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
zmodyfikowano  5 miesięcy temu  »  

Dziedzictwo i innowacja

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 586 wyświetleń od 3 marca 2025

Festiwal Muzyka Dawna – Persona Grata

Dziedzictwo i Innowacja

Carl Philipp Emanuel Bach - Symfonie berlińskie

Symfonia e-moll, Wq 178

Fantazja improwizowana

Symfonia G-dur, Wq 173

Symfonia D-dur, Wq 176

Fantazja improwizowana

Symfonia F-dur, Wq 175

Wykonawcy

Marcin Świątkiewicz - klawesyn, dyrygent

Orkiestra Arte dei Suonatori

O programie

Co podsyca muzyczną wyobraźnię kompozytorów i jak twórczość jednych wpływa na kompozycje drugich, jest często bardzo trudne do określenia. I chociaż śledzenie źródeł tych wzajemnych relacji bywa pożywką dla naukowej debaty, to nie ma wątpliwości, że muzyka Carla Philippa Emanuela Bacha stanowiła muzyczną stymulację i źródło inspiracji dla kolejnych pokoleń kompozytorów. W muzyce orkiestrowej pozostawił on trwały, nowatorski ślad swojego stylu kompozytorskiego. Z jego twórczości symfonicznej zachowało się 18 utworów, które powstawały na przestrzeni 35 lat. Beethoven, Haydn i Mozart z pewnością znali i doceniali jego dzieła, a ten ostatni nazywał go podobno „ojcem” muzyki swoich czasów. Wymykający się ówczesnej konwencji styl CPE, mimo że oparty na solidnym monumencie wiedzy, którą otrzymał od ojca, stanowił takie zerwanie z przeszłością, jakie miało miejsce w bardzo nielicznych momentach muzycznej historii. Na kartach jego kompozycji muzyka zmierza wprost ku uczuciowości romantyzmu, co jemu współcześni określili trafnie mianem „sentymentalizmu” (Empfindsamkeit). Prezentowane symfonie pochodzą z okresu 30-letniej służby u Fryderyka II Pruskiego. Kompozytor, mimo że skrępowany gustem panującym na cesarskim dworze, rozwijał „innowacyjny” styl wypowiedzi muzycznej, którego najbardziej charakterystycznymi cechami są afekty, uczucia i głęboka ekspresja, a jednocześnie wirtuozowski blask.

Festiwal Muzyka Dawna – Persona Grata dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

zmodyfikowano  5 miesięcy temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ