IN PARADISUM
- 13 października 2024, niedziela» 19:00

występują: MARTA BOBERSKA - SOPRAN
JUSTYNA RAPACZ - ALT
SYLWESTER SMULCZYŃSKI - TENOR
PAWEŁ MICHALCZUK - BAS
ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
JAKUB SZAFRAŃSKI - PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO
ANDRZEJ KOSENDIAK - DYRYGENT
Zarówno Conductus funebris Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, jak i kantata Laß, Fürstin, laß noch einen Strahl BWV 198 Johanna Sebastiana Bacha to muzyka żałobna, jednak wykonywana w odmiennych obrządkach. Okoliczności powstania wyjątkowego cyklu czterech koncertów kościelnych Gorczyckiego prawdopodobnie związane były z pogrzebem króla Augusta II celebrowanym w styczniu 1734 w Krakowie. Oszczędne stosowanie środków techniki koncertującej sprzyja zachowaniu powagi i refleksyjnego nastroju. Natomiast kantata Bacha powstała w 1727 roku na uroczystości żałobne królewskiej małżonki – Christiany Eberhardyny. W przeciwieństwie do męża, który by otrzymać polski tytuł królewski przeszedł na wiarę katolicką, nigdy nie wyrzekła się wyznania luterańskiego. Niektóre części pełnej spokoju, czułości i bólu kompozycji z jej bogatą instrumentacją i wyrafinowanymi środkami muzycznymi Bach wykorzystał ponownie w niezachowanej do dziś w całości Pasji wg św. Marka.
Niebiańska muzyka towarzyszyła jednak rodzinie elektorów saskich nie tylko w obliczu śmierci, ale służyła także celebracji życia. Drugą część koncertu wypełni brzmienie uroczystej kantaty Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten! BWV 214, którą Johann Sebastian napisał w 1733 roku dla uczczenia urodzin Marii Józefy, królowej Polski, żony Augusta III Sasa. Już od pierwszych dźwięków słusznie może się ona słuchaczom kojarzyć z okresem bożonarodzeniowym. Bach bowiem, zadowolony z efektu, zaadaptował znaczną część tej muzyki na potrzeby słynnego Weihnachtsoratorium, oczywiście ze zmienionym tekstem. Jednak niektóre związki słowno-muzyczne są obecne tylko w oryginalnej wersji utworu. Wystarczy wsłuchać się w niezwykle uroczysty pierwszy chór (utrzymany nieprzypadkowo w rytmie poloneza), gdzie – podążając za tekstem – kompozytor kolejno wprowadza kotły, trąbki i smyczki. Zabieg może oczywisty, ale jakże efektowny! I w końcu obecny w tekście śpiew zilustrowany imitacyjnymi wejściami kolejnych głosów – hołd dla wspaniałych tradycji polifonicznej muzyki wokalnej, których źródła sięgają poprzedniej epoki.
Marta Dziewanowska-Pachowska
PROGRAM Grzegorz Gerwazy Gorczycki – Conductus funebris
Subvenite Sancti Dei Libera me Domine In paradisum Salve Regina
Johann Sebastian Bach – Kantata Laß, Fürstin, laß noch einen Strahl BWV 198
Chór: Laß, Fürstin, laß noch einen Strahl Recytatyw (sopran): Dein Sachsen, dein bestürztes Meißen Aria (sopran): Verstummt, verstummt, ihr holden Saiten! Recytatyw (alt): Der Glocken bebendes Getön Aria (alt): Wie starb die Heldin so vergnügt! Recytatyw (tenor): Ihr Leben ließ die Kunst zu sterben Chór: An dir, du Fürbild großer Frauen Aria (tenor): Der Ewigkeit saphirnes Haus Recytatyw, Arioso & Recytatyw (bas): Was Wunder ists? Du bist es wert Chór: Doch, Königin! du stirbest nicht
— PRZERWA —
Johann Sebastian Bach – Kantata Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten! BWV 214
Chór: Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten! Recytatyw (tenor): Heut ist der Tag Aria (sopran): Blast die wohlgegriffnen Flöten Recytatyw (sopran): Mein knallendes Metall Aria (alt): Fromme Musen! meine Glieder Recytatyw (alt): Unsre Königin im Lande Aria (bas): Kron und Preis gekrönter Damen Recytatyw (bas): So dringe in das weite Erdenrund Chór: Blühet, ihr Linden in Sachsen, wie Zedern
🔴 Zasady uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych przez Polską Operę Królewską --> KLIKNIJ TUTAJ 🔴 Dojście na koncert bramą - D - Zamku Królewskiego w Warszawie. Otwartą na 30 minut przed wydarzeniem. 🔴 Spóźnieni widzowie mogą nie zostać wpuszczeni na widownię. 🔴 Miejsca na widowni w Zamku Królewskim są nienumerowane.
W razie pytań Biuro Organizacji Widowni Polskiej Opery Królewskiej jest do Państwa dyspozycji od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 – 17:00 +48 500 309 424

... i póki śmierć nas nie rozłączy czyli Dobranocka
5 lutego 2010 - 19:15, 20:00jest więcej terminów
Teatr Konsekwentny - z siedzibą - w Starej ProchOFFni
Boleść 2 Warszawa
21 978teatr
SMYCZ
4 lutego 2010 - 19:00
Teatr Mazowiecki
ul. Elektoralna 12 00-139 Warszawa Warszawa
21 860teatr
Nienawidzę
3 lutego 2010 - 19:00
Teatr na Bielanach
Goldoniego 1 Warszawa
21 960teatr
Kto dogoni psa ?
7 stycznia 2010 - 19:00jest więcej terminów
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
21 746teatr
Repertuar na LUTY!
1 lutego 2010 - 08:00
Teatr BAJKA
ul. Marszałkowska 138 Warszawa
22 093teatr
Kabaret Macież
1 lutego 2010 - 19:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
21 565teatr
Kabaret Macież
1 lutego 2010 - 19:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
21 572teatr
Gdański Teatr Muzyczny Picorello Kot w butach
31 stycznia 2010 - 10:00, 12:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
21 624teatr
Koncert karnawałowy
31 stycznia 2010 - 17:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
36 984teatr
Oj przydałby się ktoś na przyczepkę
31 stycznia 2010 - 19:00, 20:00
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
21 153teatr
Białołęcka Scena dla Dzieci
31 stycznia 2010 - 16:00, 17:00
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
21 197teatr
Innocent when you dream
31 stycznia 2010 - 19:15jest więcej terminów
Stara ProchOFFnia
ul. Boleść 2 Warszawa
42 064teatr
Innocent when you dream
31 stycznia 2010 - 19:15
Stara ProchOFFnia
ul. Boleść 2 Warszawa
42 243teatr
Repertuar na styczeń - Teatr Syrena
od: 1 stycznia 2010 do: 31 stycznia 2010
Teatr Syrena
ul. Litewska 3 Warszawa
22 425teatr
Jak nie ja to kto? Aldona Jankowska
30 stycznia 2010 - 19:00
Teatr Kamienica
al. Solidarności 93 Warszawa
21 619teatr
Mojo Mickybo
30 stycznia 2010 - 19:15jest więcej terminów
Stara ProchOFFnia
ul. Boleść 2 Warszawa
42 543teatr
KRÓL KIER ZNÓW NA WYLOCIE
29 stycznia 2010 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Mazowiecki
ul. Elektoralna 12 00-139 Warszawa Warszawa
21 851teatr