koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Tłumacz w muzeum OSSOSILESIANA 2025Książki zbójeckie OSSOSREBRO LegnicaCO JEST GRANE - maj 2025 - nr 371TpL repertuar Maj 2025
zmodyfikowano  10 miesięcy temu  »  

III FESTIWAL IN TEMPORE REGUM. MUZYKA WŁOSKA NA DWORZE WAZÓW

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 1 929 wyświetleń od 16 lipca 2024
  • 11 października 2024, piątek
    » 19:00

👑 Wydarzenie w ramach III Festiwalu IN TEMPORE REGUM. Muzyka Czasu Królów.

Czasy panowania dynastii Wazów w Rzeczypospolitej to okres bujnego rozwoju kultury – także tej muzycznej. Pod czujnym okiem sprowadzonych do kraju na zlecenie króla włoskich mistrzów dworscy wokaliści i instrumentaliści uświetniali zarówno uroczystości religijne, jak i świeckie. Podczas koncertu zabrzmią dzieła twórców z Italii mianowanych królewskimi kapelmistrzami. Co prawda Annibale Stabile nie zdążył zadomowić się na Wawelu – zmarł przedwcześnie, w drodze lub tuż po przybyciu do Krakowa – jednak jego dzieła zachowały się w Rzeczypospolitej. Wśród nich znakomity przykład barokowej polifonii: Missa Vestiva i colli, w której kompozytor wykorzystał temat z madrygału Giovanniego Pierluigiego da Palestrina. Inspirację stylem jednego z największych renesansowych mistrzów słychać wyraźnie także w utworach jego ucznia Asprilia Pacellego, który w pierwszych latach XVIII wieku objął funkcję maestro di capella polskiego władcy. Podczas koncertu zabrzmią jego motety Beata es Virgo Maria oraz Veni sponsa Christi pochodzące z dedykowanego królowi Zygmuntowi III Wazie zbioru Sacrae cantiones. Oba imponują kunsztem imitacyjnych przebiegów przy zachowaniu klarowności niesionych treści.

Ważną rolę na polskim dworze odegrał także Luca Marenzio, mimo że w Rzeczypospolitej przebywał zaledwie kilkanaście miesięcy. Dotarł na Wawel wraz z innymi muzykami z Italii w okolicach Bożego Narodzenia 1595 roku. Choć w katalogu jego twórczości znajduje się wiele wspaniałych utworów religijnych, to prawdziwą sławę przyniosły mu świeckie madrygały. W zamkowych komnatach wykonywali je prawdopodobnie nie tylko zatrudnieni muzycy, ale także amatorzy, a może nawet sam król. Podczas koncertu zabrzmi pięć z około pięciuset zachowanych kompozycji Marenzia z tego gatunku. Za pomocą wyszukanych środków muzycznych kompozytor doskonale oddaje w nich nastrój i znaczenie tekstów tak wybitnych poetów jak Petrarka czy Sannazaro.

◆PROGRAM◆

Asprilio Pacelli – Beata es Virgo Maria ze zbioru Sacrae cantiones

Asprilio Pacelli – Veni sponsa Christi ze zbioru Sacrae cantiones

Annibale Stabile – Missa Vestiva i colli

Luca Marenzio – Vienne, Montan

Luca Marenzio – Amatemi ben mio

Luca Marenzio – Zefiro torna

Luca Marenzio – Al primo vostro

Luca Marenzio – Madonna, sua mercé, pur una sera

◆WYKONAWCY◆

Chór Kameralny Polskiej Opery Królewskiej

RENATA SZCZYPIOR dyrygent, przygotowanie chóru

Bilety 👉 https://kicket.com/embedded/rezerwacja/280273

📍Pałac na Wyspie w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

zmodyfikowano  10 miesięcy temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ