koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - GRUDZIEŃ 2025 - nr 376TpL repertuar grudzień 2025NEON VOICEPOK - GRUDZIEŃ 2025/ STYCZEŃ 2026Sylwester 25/26 w Piwnicy Świdnickiej
zmodyfikowano  2 lata temu  »  

CANTEMUS! / LAETATUS SUM

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 7 797 wyświetleń od 6 lutego 2024

Warszawa » ul. Krakowskie Przedmieście 68 » NA MAPIE

  • 26 kwietnia 2024, piątek
    » 20:00

W muzyce Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego (1665-1734) – „ostatniego wielkiego talentu polskiego muzycznego baroku”, jak pisał o nim Zygmunt Szweykowski – tkwi melodyczne wyrafinowanie, harmoniczna pełnia i klarowność muzyczno-słownego przekazu. Wszechstronnie wykształcony kompozytor i duchowny ponad trzydzieści lat pełnił zaszczytną funkcję kierownika wawelskiej kapeli wokalno-instrumentalnej. O jego zaangażowaniu i szczególnej dbałości o wysoki poziom zespołu świadczą zachowane dokumenty, a przede wszystkim – zapisane jego ręką kompozycje.

Program koncertu otworzy uroczysta Missa paschalis, utrzymana w stylu nawiązującym do muzyki mistrzów renesansowej polifonii. Jednocześnie utwór ten wpisuje się w tradycję polskich mszy paschalnych – wzorem tak znakomitych poprzedników, jak Marcin Leopolit, Franciszek Lilius czy Bartłomiej Pękiel, Gorczycki wykorzystuje materiał melodyczny znanych pieśni wielkanocnych, śpiewanych w polskich kościołach do dziś. I tak punktem wyjścia dla radosnej Glorii stała się melodia pieśni Wesoły nam dzień dziś nastał, zaś dla Benedictus – Chrystus Pan zmartwychwstał. Gorczycki czerpał również z bogactwa tradycyjnych śpiewów kościoła zachodniego. Przeznaczone na okres paschalny hymny Deus tuorum militum (I) i Tristes erant Apostoli rozpoczynają się monodycznymi intonacjami chorałowymi, a chorałowe melodie – traktowane jako cantus firmus – stanowią podstawę konstrukcji tych kompozycji.

Doskonałą znajomość dawnych zasad kontrapunktu Gorczycki równoważy otwartością na nowe trendy. W koncertach kościelnych po mistrzowsku stosuje środki techniki koncertującej, zestawiając ze sobą odcinki w zróżnicowanym metrum, fakturze czy obsadzie. Do najznakomitszych przykładów kompozycji z tego gatunku należy 9-głosowy Laetatus sum z fanfarową partią trąbek oznajmiających pielgrzymom dotarcie do upragnionej Jerozolimy oraz Illuxit sol, który zabrzmi w finale koncertu. Tę ostatnią kompozycję wyróżnia szczególnie rozbudowana partia instrumentów, które traktowane są tu na równi z głosami wokalnymi, co wzmacnia siłę wyrazu i wzmaga nośność zabiegów retorycznych.

Koncert z cyklu: CANTEMUS!

◆ PROGRAM ◆

Grzegorz Gerwazy Gorczycki (ok. 1665-1734)

Missa paschalis

Iustus ut palma florebit

Laetatus sum

Os iusti meditabitur

Tristes erant Apostoli

Laetare Ierusalem

Deus tuorum militum (I)

Illuxit sol

◆ WYKONAWCY ◆

Chór Kameralny Polskiej Opery Królewskiej

Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA

RENATA SZCZYPIOR przygotowanie chóru, dyrygentka

KRZYSZTOF GARSTKA pozytyw, dyrygent

Bilety 👉 https://kicket.com/embedded/rezerwacja/268233

📍Kościół Św. Anny, ul. Krakowskie Przedmieście 68, Warszawa

zmodyfikowano  2 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ