Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 10 kwietnia 2024, środa» 12:00
- 9 kwietnia 2024, wtorek» 19:30
- 7 kwietnia 2024, niedziela» 19:00

Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
***
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.
PORANEK FAMILIJNY: Teatr Pacuś „Droga do Niedzieli”
16 sierpnia 2009 - 11:00
Park im. Marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza
ul. Rozbrat Warszawa
23 650teatr
Formacja Chatelet i goście
15 sierpnia 2009 - 19:00
Park im. Marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza
ul. Rozbrat Warszawa
24 209teatr
Przygody Tomcia Palucha
9 sierpnia 2009 - 11:00
Park im. Marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza
ul. Rozbrat Warszawa
23 337teatr
BRUK FESTIVAL 2009 AFTERPARTY
8 sierpnia 2009 - 21:00
The Fresh
Wawelska 5 Warszawa
38 315teatr
Gdzie mieszka miłość?
8 sierpnia 2009 - 19:00
Park im. Marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza
ul. Rozbrat Warszawa
38 600teatr
Ewa Wencel w DK PRAGA
18 sierpnia 2008 - 18:00
Dom Kultury Praga
ul. Dąbrowszczaków 2 Warszawa
62 224teatr
Elżbieta Jodłowska „Jednoosobowe klimakterium”
5 sierpnia 2009 - 19:00
Park im. Marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza
ul. Rozbrat Warszawa
24 555teatr
Tryptyk
4 sierpnia 2009 - 19:00jest więcej terminów
Multikino Złote Tarasy
Złota 59 Warszawajest więcej miejsc
167 065teatr
Letnie Poranki Teatralne dla Dzieci
2 sierpnia 2009 - 13:00
AMFITEATR BEMOWO
Raginisa, róg Kryształowej Warszawa
23 637teatr
Artur Barciś Show
2 sierpnia 2009 - 19:00
Park im. Marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza
ul. Rozbrat Warszawa
23 302teatr
Królestwo Baltazar
2 sierpnia 2009 - 11:00
Park im. Marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza
ul. Rozbrat Warszawa
23 464teatr
III PRZEGLĄD LABORATORIUM DRAMATU
od: 18 lipca 2009 do: 2 sierpnia 2009
Scena Laboratorium Dramatu
Olesińska 21 Warszawa
44 655teatr
Teatr Hybrydy „Warszawskie dzieci”
1 sierpnia 2009 - 19:00
Park im. Marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza
ul. Rozbrat Warszawa
38 706teatr
LIMINALNA. Jestem snem, którego nie wolno mi śnić
31 lipca 2009 - 20:00
FOLWARKPraska Metta Artystyczna
ul. Folwarczna 3 Warszawa
23 134teatr
Czarna Mańka – królowa przedmieścia
31 lipca 2009 - 19:00
Park im. Marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza
ul. Rozbrat Warszawa
38 539teatr
Pokaz masażu MA-URI®.
30 lipca 2009 - 19:00, 20:00
Galeria Luksfera, Wytwórnia Wódek Koneser
Ząbkowska 27/31 Warszawa
24 144teatr
Bożyszcze kobiet
26 lipca 2009 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Syrena
ul. Litewska 3 Warszawa
23 218teatr