Pasja według św. Jana / J. S. Bach
- 10 marca 2024, niedziela» 18:00

Występują:
Natalia Rubiś – sopran
Rafał Tomkiewicz *– kontratenor
*Aleksander Kunach – tenor (Ewangelista)
Mariusz Godlewski – bas (Jezus)
Łukasz Górczyński – bas (Piłat)
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Kierownik Zespołu Wokalnego – Krzysztof Kusiel-Moroz
Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Dyrygent: Michał Maciaszczyk
Pasja wg św. Jana jest dziełem wcześniejszym od słynnej Pasji Mateuszowej (1729), przez wiele lat cyzelowanym przez samego Lipskiego Kantora. Skomponowana i wykonana w Wielki Piątek 1724 roku w lipskim kościele św. Mikołaja, kolejną odsłonę z licznymi zmianami miała w innym lipskim kościele św. Tomasza. Wersja najczęściej wykonywana dzisiaj jest mieszanką niedokończonej nowej wersji z końca 1730 roku i czwartej wersji z 1749 roku, bez późniejszych zmian tekstowych w ariach. Nie zakończyło to jednak prac nad Pasją. Inna jej wersja, wykonana za życia kompozytora, datowana jest na rok 1749. Zasadniczo odpowiada ponownie strukturze z 1724 roku, ale jest znacznie rozszerzona w obszarze instrumentalnym i zawiera dłuższą część 33. Przypuszcza się, że dwa fragmenty zaczerpnięte z Ewangelii Mateuszowej wstawione do pierwotnej wersji Pasji Janowej (Mt 26, 75: Wspomniał Piotr na słowo Jezusa, który mu powiedział: „Zanim kogut zapieje, trzy razy się Mnie wyprzesz”. Wyszedł na zewnątrz i gorzko zapłakał.; Mt 27, 51-52; A oto zasłona przybytku rozdarła się na dwoje z góry na dół; ziemia zadrżała i skały zaczęły pękać. Groby się otworzyły i wiele ciał Świętych, którzy umarli, powstało) zostały usunięte na polecenie władz (partytura miała zawierać wyłącznie muzykę oryginalną, skomponowaną z myślą o Ewangelii Janowej), w to miejsce trafiły: aria tenorowa i sinfonia. Te ostatnie zaginęły.
Mówi się, że Pasja opisująca drogę Jezusa od pojmania do śmierci na krzyżu, jest modlitwą samego Bacha, jego głębokim wyznaniem wiary. Od początkowego chóru Herr, unser Herrscher, dessen Ruhm in allen Landen herrlich ist! (Panie, nasz Władco, którego chwałę wielką głosi każda z ziem!), po finałowy Ach Herr, lass dein lieb Engelein (Ach Panie, ześlij umiłowanego anioła), Bach buduje każdą frazą i nutą napięcie – tę niezwykłą tajemnicę, która leży u podstaw dogmatu, istoty chrześcijańskiej wiary. U św. Jana opis ogranicza się w zasadzie do „fabularnego” przedstawienia scen sądu przed arcykapłanami i Piłatem. I właśnie ten natłok patosu, atmosfera nieustającego dramatycznego wzburzenia musiała Bachowi przeszkadzać, skoro dla równowagi i tak wplótł wspomnianych kilka fragmentów z Ewangelii św. Mateusza. Dzisiaj słychać, jak bardzo opis św. Jana ograniczał Bacha, uniemożliwiając wkomponowanie niezbędnych w oratoryjnej pasji arii i chorałów. Tę swobodę formalną odnalazł Bach w Ewangelii Mateuszowej.
Zauważył to o. Julian Mieczysław Śmierciak z Instytutu Muzykologii KUL: Bach tworzył spontanicznie, mocą swojego geniuszu i nie trzymał się ściśle schematów muzycznych, nie kopiował i nie obliczał wg matematycznych proporcji, ale znając doskonale zasady muzycznej retoryki, wykorzystał je po mistrzowsku, aby tak ważne wydarzenia, jakie niesie ze sobą Męka Chrystusa, wyrazić jak najtrafniej, z taką siłą i z taką efektywnością jak tylko możliwe i przy użyciu najlepszych środków.
Muzyka Jana Sebastiana Bacha każdą nutą zdaje się potwierdzać słuszność słów Marcina Lutra, który mówił: Pasja Chrystusa nie może być odgrywana słowami i udawaniem, ale samym prawdziwym życiem. Stąd u Bacha właśnie dzieła pasyjne uzyskują niespotykany u innych balans między powagą i ciężarem opisu męki Pana z doskonałością frazy, wręcz ulotnością arii. Nomen omen, Bach tworząc swoją pasję odwołał się do tłumaczenia Ewangelii wg. św Jana właśnie w wersji Marcina Lutra.
Erudyci twierdzą wprost, że dziełem tym Bach sam modli się do Boga, a ciężar nut zdaje się prosić o odkupienie win. Win nas wszystkich.
Warszawska Opera Kameralna z bachowskiej muzyki oratoryjnej uczyniła swoistą wizytówkę, a za sprawą budowania interpretacji na fundamencie jednego z najlepszych zespołów naszych czasów z grona tych specjalizujących się w wykonawstwie na instrumentach dawnych bądź ich kopiach – Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, dostarcza melomanom doznań płynących na fali interpretacji historycznie poinformowanych.
***
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.
Jazz w Cafe Skene
23 stycznia 2009 - 20:00
CAFE SKENE
Łochowska 31 Warszawa
17 810muzyka
HAIHA 022 BEFORE
22 stycznia 2009 - 20:00
NEW DEEP
Racławicka 99 Warszawa
18 044muzyka
Koncet gitarowy
22 stycznia 2009 - 20:30jest więcej terminów
Hydro4
Nowy Świat 18/20 Warszawa
17 904muzyka
Negatyw i Stop Mi! w Hard Rock Cafe
20 stycznia 2009 - 21:30
Hard Rock Cafe
ul. Złota 59 Warszawa
17 817muzyka
Kabaretowa Scena Trójki
19 stycznia 2009 - 20:00
Piwnica Pod Harendą
Krakowskie Przedmieście 4/6 Warszawa
18 201muzyka
Karnawał afrykański – wielbłądy, brzmienia pustynne
18 stycznia 2009 - 17:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
18 258muzyka
Koncert Zespołu Reprezentacyjnego
18 stycznia 2009 - 17:30
Klub Tygmont
Mazowiecka 6/8 Warszawa
18 142muzyka
Koncert zespołu Celuloid
18 stycznia 2009 - 21:00
Time Cafe
Smolna 40 Warszawa
18 080muzyka
Koncert kolęd rodziny Pospieszalskich
18 stycznia 2009 - 19:30
Kościół p.w. Wszystkich Świętych
Plac Grzybowski 3/5 Warszawa
18 389muzyka
VAMPIRIADA
18 stycznia 2009 - 20:00
TOMBA - TOMBA
Brzozowa 37 Warszawa
19 104muzyka
LENINGRAD
17 stycznia 2009 - 20:30
Klub Stodoła
ul. Batorego 10 Warszawa
18 578muzyka
POLAR NIGHT FEVER @ Hydrozagadka
17 stycznia 2009 - 19:00
Klub Hydrozagadka
11 listopada 22 Warszawa
17 746muzyka
A tu jest Warszawa - program artystyczny
17 stycznia 2009 - 18:00
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
18 513muzyka
II Bitwa Komiksowa + koncert WENY
17 stycznia 2009 - 21:00
Klub PUNKT
ul. Koszykowa 55 Warszawa
41 306sztuka
Bartek Dzikowski
16 stycznia 2009 - 20:00
La Cantina
ul. Nowy Swiat 64 Warszawa
18 484muzyka
Inauguracja Zimy w Mieście w Ursusie!
16 stycznia 2009 - 19:00
Ośrodek Kultury Arsus
Traktorzystów 14 Warszawa
17 999muzyka
koncert zespołu PIECZYWO
15 stycznia 2009 - 21:00
Klub Hydrozagadka
11 listopada 22 Warszawa
17 547muzyka