Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 22 grudnia 2023, piątek» 19:30
- 21 grudnia 2023, czwartek» 19:30
- 20 grudnia 2023, środa» 19:30

Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
***
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.
Dochodzenie
10 września 2010 - 19:00
Teatr Syrena
ul. Litewska 3 Warszawa
34 696teatr
Lustra
10 września 2010 - 20:00
Teatr Wytwórnia
Markowska róg Białostockiej Warszawa
19 831teatr
Opowieści Lasku Wiedeńskiego
10 września 2010 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Imka
M. Konopnickiej 6 Warszawa
20 159teatr
KACZO - Bogusław Schaeffer
10 września 2010 - 20:00
Teatr Kamienica
al. Solidarności 93 Warszawa
19 876teatr
Opcje życia
9 września 2010 - 19:00jest więcej terminów
Stara ProchOFFnia
ul. Boleść 2 Warszawa
20 125teatr
BLOX - jestem dostępna
5 września 2010 - 19:15
Stara ProchOFFnia
ul. Boleść 2 Warszawa
19 950teatr
SPRZĘŻENIE ZWROTNE
5 września 2010 - 18:00
Okęcka Sala Widowiskowa
ul. 1 Sierpnia 36a Warszawa
20 413teatr
Dzieci Hioba
5 września 2010 - 13:30
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
19 983teatr
Dolina Muminków w Listopadzie
5 września 2010 - 16:00jest więcej terminów
Teatr Wytwórnia
Markowska róg Białostockiej Warszawa
20 144teatr
Przygody rozbójnika Rumcajsa
5 września 2010 - 18:00
AMFITEATR BEMOWO
Raginisa, róg Kryształowej Warszawa
20 964teatr
Scena wysokiego ryzyka
4 września 2010 - 18:00
Komuna//Warszawa
ul. Krechowiecka 7/41 Warszawa
19 966teatr
Podwójny comeback sceniczny,
4 września 2010 - 18:00, 20:00
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
19 849teatr
Casting do ról męskich w spektaklach Teatru 13
4 września 2010 - 12:00
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
19 781teatr
ArtPark
od: 2 sierpnia 2010 do: 31 sierpnia 2010
ArtPark
Park im. Rydza-Śmigłego Warszawa
51 845teatr
JA
16 sierpnia 2010 - 21:00
Teatr Imka
M. Konopnickiej 6 Warszawa
20 094teatr
JA
19 sierpnia 2010 - 21:00
Teatr Imka
M. Konopnickiej 6 Warszawa
20 150teatr
Śmierć w Wenecji
22 sierpnia 2010 - 16:30jest więcej terminów
Luna
Marszałkowska 28 Warszawajest więcej miejsc
118 302teatr