koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
zmodyfikowano  2 lata temu

Akademia Filmu Awangardowego: Awangardowe home movies Tatjany Ivančić i Vukicy Đilas w kontekście światowego kina amatorskiego

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 613 wyświetleń od 7 października 2023
  • 31 października 2023, wtorek
    » 17:00

Awangardowe home movies Tatjany Ivančić i Vukicy Đilas w kontekście światowego kina amatorskiego

31.10.2023 (wtorek)

Prowadząca zajęcia: dr Paulina Haratyk

„Miasto w witrynie sklepowej” (ang. “City in the Shop Window”, chorw. „Grad u izlogu”), reż. Tatjana Ivančić, Jugosławia 1973, 5’

Tatjana Ivančić (1913-1987) w filmie “Miasto w witrynie sklepowej” przedstawia tętniące życie Zagrzebia, pieszych, ruch uliczny, gwar, które odbijają się w witrynach sklepów. W kilku statycznych ujęciach widzimy samą filmowczynię, zdradzającą swoją obecność za kamerą. Film może być rozpatrywany zarówno jako przykład strukturalnego myślenia o dziele filmowym jak i w kategoriach mistrzostwa jego technicznej realizacji.
Tatjana Ivančić była doktorą prawa, była zaangażowana w ruchu amatorskich klubów filmowych i była prawdopodobnie jedyną kobietą uhonorowana tytułem Mistrzyni Filmu Amatorskiego Jugosławii (Master of Amateur Film in Yugosławia) przyznawanym przez Ciné Association of Yugoslavia.

Źródło: Petra Belc,”‘Home Movies’ and Cinematic Memories: Fixing the Gaze on Vukica Đilas and Tatjana Ivančić”, w: “Experimental Cinemas in State-Socialist Eastern Europe”, pod red. Ksenya Gurshtein, Sonja Simoyi, Amsterdam University Press, Amsterdam 2022, s. 151-174.

„Notatka z podróży” (ang. „Travelogue”, chorw., „Putositnice”), reż. Tatjana Ivančić, Jugosławia 1976, 5’

W “Notatce z podróży” Tatjana Ivančić (1913-1987) kontynuuje swoje poszukiwania w zakresie eksploracji podróży i tekstury przedstawienia filmowego, odwołując się do toposu pociągu w ruchu. Ivančić w zarejestrowanym w pociągu filmie “gra odbiciami i zbliżeniami, wykreowując atmosferę za pomocą małych detali jej otoczenia”, jak ujęcia dłoni przypadkowej osoby, obraz słońca wschodzącego na horyzoncie.
Tatjana Ivančić zdobyła tytuł doktor w dziedzinie prawa, była zaangażowana w ruchu amatorskich klubów filmowych i była prawdopodobnie jedyną kobietą uhonorowana tytułem Mistrzyni Filmu Amatorskiego Jugosławii (Master of Amateur Film in Yugosławia) przyznawanym przez Ciné Association of Yugoslavia.

Źródło: Petra Belc,”‘Home Movies’ and Cinematic Memories: Fixing the Gaze on Vukica Đilas and Tatjana Ivančić”, w: “Experimental Cinemas in State-Socialist Eastern Europe”, pod red. Ksenya Gurshtein, Sonja Simoyi, Amsterdam University Press, Amsterdam 2022, s. 151-174.

„Home movies”, reż. Vukica Đilas, Jugosławia 1970–199?, 51’, kompilacja Slobodan Šijan

„Home movies” składa się z przeważnie chronologicznie zaprezentowanego materiału filmowego zarejestrowanego przez Vukicę Đilas (1948-2001) na 18 rolkach taśmy 8mm i skompilowanego przez Slobodana Šijana w 2015 roku. Poza jedną projekcją niektórych z tych filmów w 2006 roku, materiał filmowy zarejestrowany przez Đilas nie był szerzej znany do czasu jego prezentacji w formie kompilacji. „Home movies” obejmują zarówno rejestracje życia rodzinnego, przełamujące ówczesne normy obyczajowe sceny intymności, jak i życia undergroundowego środowiska artystycznego Jugosławii lat 70., którego Đilas była częścią, oraz autoportrety twórczyni. Filmy Đilas formalnie przypominają styl twórczości Jonasa Mekasa i Marie Menken, która pozostawała dla niego inspiracją. Prezentacja twórczości Vukicy Đilas odnosi się do uzupełnienia luki w historiografii dotyczącej kina awangardowego krajów Jugosławii, w której twórczość artystki przez długi okres była pomijana.

Źródło: Petra Belc,”‘Home Movies’ and Cinematic Memories: Fixing the Gaze on Vukica Đilas and Tatjana Ivančić”, w: “Experimental Cinemas in State-Socialist Eastern Europe”, pod red. Ksenya Gurshtein, Sonja Simoyi, Amsterdam University Press, Amsterdam 2022, s. 151-174.

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  2 lata temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ